vrijdag 7 juni 2013

Recycling in de moestuin

Gisteren oogstte ik de mosterdspinazie en toen ik dat aan het wassen en snijden was bedacht ik me hoe veel vreugde en milieuwinst die eigen oogst geeft. Want deze spinazie heeft geen kilometers hoeven afleggen om bij mij op het aanrecht te komen, is niet verpakt in een stuk plastic en heeft niet gekoeld (of bevroren) gelegen in de super. Het is super vers zo van eigen land!



Maar niet alleen dat, bedacht ik me. Die worteltjes die ik eraf snij belandden weer in de Bokashi en met het vocht besproei ik weer mijn andere plantjes in de tuin, die daardoor beter groeien. En als de bak helemaal vol is wordt het organisch materiaal ingegraven in de tuin als extra voeding voor mijn plantjes. Ja, die mosterdspinazie heeft ook gegroeid in een bak waar onderin een goede laag Bokashi zat en is regelmatig besproeid met water uit de regenton gemengd met Bokashisap. En nu gaat het restafval van deze spinazie dus weer zorgen voor nieuwe Bokashi etc.. etc... Wat geweldig, toch. Het is dat ik geen zaad kan winnen uit de spinazie (zoals wel met mijn paprikaatjes) anders was er nog een mooiere kringloop. Hoewel volgens mij als ik de spinazie laat doorschieten kan dat weer wel, maar ik heb me daarin nog niet verdiept.

Ik maakte met de spinazie een lasagne. Heerlijk! Het was precies genoeg voor 2 personen (grote eters).




En dat lege vakje in de vierkantemetertuin? Daar is inmiddels weer Nieuw-Zeelandse spinazie gezaaid. De zaadjes van de mosterdspinazie waren zo goed als op, maar ga ik denk ik wel weer nieuw kopen, want kan nog t/m augustus gezaaid worden. En het was om van te smullen!


5 opmerkingen:

  1. Wat ziet die lasagna er heerlijk uit zeg!!
    De eerste lichting spinazie wilde bij mij niet goed groeien. Nu beginnen er in de mini-plantjes die er staan zelfs al bloemetjes te schieten. Dus het kan zeker wel, spinazie door laten schieten en er zaad van oogsten. Maar ik denk dat ik aan die van mij weinig zal hebben. Er zat ook geen bokashi onder maar dat ga ik wel doen voordat ik daar weer wat anders inzaai. En inmiddels heb ik op een andere plek al weer spinazie ingezaaid die (tot nu toe) goed opkomt.
    Je moet alleen wel opletten dat je niet te vaak 1 soort groente op dezelfde plek zaait, want dat put de grond uit en trekt ziektes aan. Wisselteelt schijnt beter te zijn. Maar tot nu toe heb jij al veel meer geoogst dan ik, dus mij hoor je verder niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ja, ik heb ook gelezen dat wisselteelt beter is, maar dit was het enige vrije plekje dat ik nog had. Binnenkort ga ik even veel sla oogsten, want daar staan wel 8 vakken met dezelfde sla vol en radijsjes en dan zaai ik nog wat spinazie. Wij zijn echt spinazieliefhebbers, dus nooit te veel!

      Verwijderen
  2. Je brengt me op een idee. Als we thuis zijn ga ik nog wat spinazie zaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker zeg, lasagne met (zelfgeteelde) spinazie. Bij mij op de moestuin komt de spinazie nog maar net op, dus het duurt voor mij nog even. Geniet van hetgeen je zelf kweekt (veel lekkerder en veel beter voor het milieu!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oj ik ga ook die spinazie proberen mjummie!

    BeantwoordenVerwijderen