woensdag 5 juni 2013

Als een kind in de speelgoedwinkel

Gisteren werkte ik het kasboek bij en het overzicht van ons spaargeld. Ook keek ik even naar mijn privérekening, daar stond inmiddels ook weer een aardig bedragje op. Op deze rekening komt alleen mijn maandelijks zakgeld binnen. Dit zakgeld krijgen manlief en ik om zo ook over wat "eigen geld" te beschikken en hiermee te doen wat je wilt, zonder "verantwoording" hierover af te leggen. Ik gebruik het meestal voor een lunch of etentje buiten de deur met een vriendin, een dagje sauna en soms iets voor mijn hobby's en mijn bibliotheekabonnement.

Mijn zakgeld wordt altijd de eerste van de maand gestort, maar van vorige maand had ik vrijwel niks gebruikt. Vandaag kwam daar verandering in, ik ging met zoontje even naar de Welkoop en kringloop en voelde mij echt als een kind in de speelgoedwinkel. De centjes branden in mijn zak, waar wil ik het aan uitgeven? Wat voor moois is er allemaal en waar heb ik het langste plezier van.

Bij de Welkoop keek ik toch even naar de groenteplantjes, zal ik dan toch maar een courgetteplantje kopen? Ze zijn nog klein, maar voor  € 1,89 heb ik wel een plantje. Normaal koop ik daar een heel zakje zaad van, maar nu wil het gewoon echt niet lukken. Zondag een laatste zaaipoging gedaan, maar heb eigenlijk de hoop al opgegeven. 1 plantje mocht toch mee naar huis, als er 4 courgettes aankomen heb ik de prijs er al uit en dit geeft veel meer plezier dan courgettes kopen in de winkel. Mocht er van mijn zaaigoed toch iets opkomen, dan heb ik gewoon wat meer. Ook zat er een aubergineplantje mij aan te staren. Die heb ik nog niet, misschien toch eens proberen of dat wat wordt zonder kas? Voor € 1,99 waagde ik het erop. En toen zag ik nog broccoli, ook die heb ik nog niet in mijn assortiment. Voor €1,19 vier plantjes, nou vooruit dan maar. Verder nam ik nog raffia mee, om de courgette en komkommer straks op te binden en toch nog maar wat van die steeketiketten, zijn toch wel handig. Bij thuiskomst bleek 1 broccoliplantje geknakt te zijn, eigen schuld hoor, had het niet goed in de fietstas gestopt, maar wel jammer.


Daarna nog even naar de kringloop. Oh wat hadden ze veel leuke dingen dit keer, moest van mezelf echt keuzes maken. Voor manlief vond ik een bierglas van Poperings hommelbier (30 cent), die krijgt hij voor zijn verjaardag volgende week. We hebben 1,5 jaar geleden een bezoekje gebracht aan Poperingen, de laatste vakantie voor ik in het ziekenhuis belandde en niet veel later zoontje kwam. We hebben mooie herinneringen aan die vakantie. Ik maak voor zijn verjaardag een bierpakket en daar past dit glas mooi bij. Ik heb al allerlei biertjes verzameld uit de natuurvoedingswinkel en bij de landwinkel, die heeft hij vast nog niet.

Daarnaast zie je een houten etagère (95 cent). Ik vond hem te leuk om te laten staan, misschien geef ik hem een keer cadeau met zelfgemaakte bonbonnetjes erop ofzo, ik zie wel. Daarnaast een Bodum melkopschuimer of Cafetière (€ 1,50), ik ben er nog niet helemaal uit wat het nu precies is. Maar kan het allebei wel gebruiken. Ik heb nu een senseo, maar wil eigenlijk weer gewoon lekkere koffie. Heb wel nog ergens een koffiezetapparaat, maar ook zo'n gedoe voor 1 of 2 kopjes. Op de zijkant staat wel iets over koffie en er zit ook nog een beetje koffieaanslag in, dus deze mocht mee om te proberen. Mocht het nou toch een melkopschuimer zijn, geen probleem, ik hou van cappuccino. Op internet maar eens zoeken naar een handleiding.

Dan nog een maatbeker (60 cent), de mijne is vorige week gesneuveld . Ook kocht ik wat ijsklontbakjes, zag steeds bij 24kitchen dat die zo handig zijn om bijvoorbeeld zelfgemaakte pesto in te bewaren, of je kan ze gebruiken om zelf bonbonnetjes te maken. Wel grappig dat ze in prijs varieerden van 10-20 cent. In totaal betaalde ik er voor deze vier 60 cent.

Dan nog een draairaspje, met 3 opzetstukjes, het ziet er niet heel degelijk uit, maar was gewoon nieuwsgierig. Dus voor 40 cent mocht ook die mee. Dan nog een decoratiesetje voor cupcakes, helemaal nog nieuw in de verpakking voor 85 cent. Denk niet dat ik het zelf ga gebruiken, maar wel leuk om cadeau te geven, met wat bakspulletjes er bij ofzo.

En de klapper was vandaag de campingpannenset. Een hele complete nieuwe set voor € 1,50. De sticker van de oorspronkelijke prijs zat er nog op: € 19,95. We hebben al wel zo'n pannenset, die we van het weekend mee wilden nemen, maar moest ze nog opzoeken en weet niet in welke staat ze verkeren. Dus een extra set kan zeker geen kwaad, zeker niet voor deze prijs.

Alles samen voor € 6,70

Ondanks dat ik het gevoel heb uitbundig geshopt te hebben valt de schade mee. Alles bij elkaar € 16,50. Ik heb dus nog genoeg zakgeld over voor de rest van de maand. Heerlijk gevoel om soms aan verleidingen toe te geven. 

Nu zo de tuin in en vanavond al mijn aankopen maar in een sopje zetten. En me eens gaan verdiepen in dat Bodum koffieding.

20 opmerkingen:

  1. Dat klinkt als een goedkope kringloopwinkel! Hier vind ik het gewoon duur af en toe. En echte schatten vind ik delaatste tijd niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, normaal zijn ze niet zo goedkoop hoor, denk dat ik nu een keer echt geluk had. Baby-Kinderkleding koop ik er bijna niet, prijzen zijn vanaf 2 euro en dat vind ik al snel te duur.

      Verwijderen
    2. Voor goede merkkleding niet neem graag mee :)

      Verwijderen
  2. Courgetteplanten moet je toch niet opbinden ? Of heb jij een speciale soort gekocht ?liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ze vorig jaar tegen de schutting op laten groeien en dat wil ik dit jaar weer doen.

      Verwijderen
  3. Dat is leuk winkelen voor die prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fijne schatten weer.
    Ik wil je niet ontmoedigen, maar om courgettes te krijgen heb je zowel een mannelijke als een vrouwelijke plant nodig. Als de vrouwelijke bloem niet bevrucht wordt komt er wel een klein vruchtje maar dat rot dan weer weg. Dus ik hoop echt dat het wat gaat worden met je zaaigoed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Plien,
      Beetje domme vraag misschien maar hoe herken je mannetjes en vrouwtjes?
      Ik heb opgekweekt uit zaad maar ze zien er alle 4 het zelfde uit.
      Pien

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je reactie Plien, maar wat ik uit mijn moestuinboek heb begrepen heeft elke courgetteplant zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen. Dus met één zou het volgens mij dan moeten lukken toch?

      Verwijderen
    3. haha, tja, nu houd mijn kennis dan ook een beetje op hoor mensen. Dit is wat ik er her en der van op heb gepikt aan moestuin kennis bij mijn ouders en wat Meis laatst leerde op school tijdens het thema "werken in de tuin".
      Maar goed, ik googelde het even. Courgette planten krijgen dus inderdaad mannelijke en vrouwelijke bloemen. Maar over het algemeen komen er eerst een serie vrouwelijke bloemen en daarna pas ook mannelijke bloemen. Vandaar waarschijnlijk het verhaal dat ik kende waar meerdere planten na elkaar gepoot worden waarbij de mannelijke bloemen van de oudere plant de eerste vrouwelijke bloemen van de andere plant al kunnen bestuiven.
      En hoe je ze dan herkent die mannelijke en vrouwelijke bloemen, nou de mannelijke bloemen hebben alleen een steel en bij de vrouwelijke bloemen zie je meteen de verdikking waar de vrucht zit. Aldus de gevonden resultaten. Mocht je weinig activiteit van hommels en bijen zien schijn je redelijk eenvoudig met een kwastje zelf de bestuiving tussen de mannelijke en de vrouwelijke plant uit te kunnen voeren.
      Ik ben benieuwd Sjouke hoe het gaat straks met je kweek en oogst. Houd je ons op de hoogte?

      Verwijderen
  5. Je hebt voor niet al te veel geld veel leuke dingen gescoord! Vooral de houten etagere vind ik superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een fijne kringloopvondsten! Gezellig om te lezen. Net alsof ik zelf ook een beetje kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow jij bent goed geslaagd. Dat is ook het leuke aan de Kringloop: je kunt er van alles tegenkomen.
    De houten etagere heeft mijn dochter ook. Zij gebruikt het in haar keukentje of om mee te picknicken in de huiskamer. Misschien dus ook wel een leuk cadeautje voor een klein meisje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat is een leuk idee. Mijn nichtje is over 2 weken jarig en had al iets voor haar wat ik hiermee kan combineren. Zoals ik het nu in mijn hoofd heb, gaat dat er leuk uitzien. Zal het resultaat binnenkort op mijn blog laten zien. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  9. Leuk hoor, en wat een koopjes! Ik weet niet waar jij woont, maar die prijzen die jij noemt, kennen ze hier in de kringloopwinkels niet.

    Ik ben wel heel benieuwd wat jullie jezelf aan zakgeld geven....( hoop dat je dat wil zeggen)

    En...leuke blog heb je!

    BeantwoordenVerwijderen