maandag 18 juni 2012

Huishoudboekje toegelicht: post persoonlijke verzorging

Ik heb heel veel reacties gehad op mijn huishoudboekje. Veel mensen vragen naar bepaalde posten, wat we onder een bepaalde post verstaan en waarom het zo laag kan. Daarom ga ik een serie blogjes schrijven over de verschillende posten. Vandaag is de post persoonlijke uitgaven aan de beurt, hiervoor geven wij gemiddeld € 15,-- per maand uit.

Wat verstaan we onder de post persoonlijke verzorging?
Uitgaven die we doen voor toiletartikelen en kapper. We gaan niet veel naar de kapper en kiezen een goedkope uit. Sinds kort gebruik ik een tondeuse voor mans haar, dus misschien hoeft hij helemaal niet meer naar de kapper. Ik ga gemiddeld 2-4x per jaar en laat het doorgaans alleen knippen. Ik ben voor een knipbeurt € 15,-- kwijt.

Verder kopen we niet heel veel verzorgingsartikelen; ik gebruik geen make-up (en man ook niet). We gebruiken enkel shampoo, douchegel, deodorant, tandpasta, tandenborstels, scheerschuim en scheermesjes. Zo nu en dan gebruik ik gezichtscème (als mijn huid een beetje droog is.) In de zomer gaan er wel 1 of 2 flessen zonnebrandcreme doorheen en dan nog maandverband. En dat is het dan wel zo ongeveer. o'ja af en toe nog een gezichtsmaskertje.

In de toekomst wil proberen alles zoveel mogelijk te vervangen door natuurlijke verzorgingsproducten van Weleda of een ander merk. Nu hebben we nog een hele voorraad staan van alles. Ik sloeg altijd in bij aanbiedingen en op één of andere manier krijg ik altijd van alles voor in bad en onder de douche voor mijn verjaardag. Zou ik stinken?

Maandverband koop ik ook alleen maar in de aanbieding. Altijd 3 pakjes voor € 5,--, daar doe ik dan ongeveer 2 maanden mee. Mijn man gebruikt Axe douchegeld en deo,vdeze kopen we altijd 1+1 gratis en ook voor de andere artikelen wacht ik aanbiedingen af.

Ik poets elektrisch, die opzetborsteltjes zijn best duur. Maar ik poets er iets langer mee door dan de fabrikant aanraad. Dus doe er maar eens per 4-6 maanden een nieuw borsteltje op. Deze heb ik ook altijd op voorraad en koop ik alleen in de aanbieding.

Ik denk dat ik het zo wel aardig heb uitgelegd! Maar vragen staat natuurlijk vrij...

En tips over natuurlijke (evt. zelfmaak) verzorgingsproducten zijn zeer welkom.

Hoeveel geven jullie per maand uit aan persoonlijke verzorging? En hoe proberen jullie hierop te besparen?

8 opmerkingen:

  1. Ik ben sinds een jaar ongeveer overgestapt op bio spullen voor de pers. verzorging. Dat is iets duurder en minder vaak in de aanbieding. Aan de andere kant maak ik me ook vrijwel nooit op en gebruik ik maar af en toe crème of zo doe ik dus met voorraden heel lang. De uitgaven staan bij ons samen met die van kleding genoteerd, dus ik weet niet wat ik aan pers. verzorging afzonderlijk uitgeef.
    Vanaf 2013 wil ik dit wel gaan bijhouden, dan zetten we de 13 maand apart en daar dat is dan voor kleding, kapper, pers. verzorging en cadeaus en feestdagen bedoeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aleppo zeep en marseille zeep kunnen hier bijna alles doen. Schamppo en cremespoeling kan ik niet zonder, heb een lange tijd volgehouden om mijn haar met aleppo of marseille te wassen en spoelen met azijnoplossing of cremespoeling maar na een tijd was mijn haar echt niet meer mooi en ging er erg stuk van. Maar dat betekent niet dat het voor jou niet geschikt is! Als scheerschuim is marseillezeep uiterst geschikt, vind vriend ook met veel en harde baard! We wassen ons ook met marseillezeep. Mijn acne is verdwijnen met Aleppozeep (en de voeding anpassen misschien ook wel) Zoontje krijg schamppo van Urtekram, zo ook onze tandpastas.

    Ik wou graag wasbare luiers gebruiken voor zoontje maar door omstandigheiden rond onze gezondheid (ik en zoontje) na dat hij geboren was moest ik dat laten. Ik was pas na 1 jaar hersteld.
    En de giftige doekjes hebben we ook gebruikt tot dat hij 1,5 jaar oud was, daarna heb ik een paar van die hydrolfiele doeken stuk geknipt en washandjes van genaaid, werkte nog veel beter. Ben niet vies van poep dus even na het verschonen, beetje uitspoelen en daarna in een afsluitbare emmer met soda en een keer per week wassen op 60 garden, heb ze nu op 95 graden gewassen en ze worden nu naar Rusland gestuurd(via een stichting), zoontje is nu 2,5 jaar en bijna..zindelijk :) Jippii!

    Kruidvat verkoopt een eigen serie natuurlijke gezichtverzorging met "het merk"(gegarandeerd 100% natuurlijk) , nog goedkoper dan bijvoorbeeld Lavera.
    Kruidvat verkoopt ook de opzetborsteltjes van eigen merk, ze passen ook op Oral-B!

    Deodorant kun je heel makkelijk zelf maken.
    1 deel maizena
    1 deel kokosolie
    1 deel natriumbicarbonaat(bakpoeder, E500)
    ev. een paar druppeltjes etherische olie(ik gebruik lavendel)

    Alles in een kommetje doen en het kommetje over een warm waterbadje houden en omroeren totdat de olie gesmolten is en alles goed gemixed is. In de koelkast laten opstijven en daarna klaar voor gebruik. Gewoon op kamertemperatuur bewaren behalve als het warmer dan 24-25 graden binnen wordt, dan doe ik die van mijn wel in de koelkast.

    Succes! Stap voor stap nemen en natuurlijk zelf uitzoeken wat bij jullie het beste is!

    Groeten Ann-Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie en goede tips. Ik ken dat wel van die wasbare luiers. Ik had ook dat voornemen, maar ben nu 6 maanden na de geboorte van zoontje ook nog niet helemaal hersteld en zoontje heeft ook nog medische problemen, dat ik dat nu nog niet zo zie zitten. Van die hydrofiele luiers is wel een goede tip. Ik heb ook nog zo mijn vraagtekens bij die doekjes. Ik ga alvast eens rondkijken naar de zeep die je noemt en alvast eens bij Kruidvat kijken. Deodorant zelf maken vind ik ook wel een goeie. Zie mijn man het alleen nog niet gebruiken, maar als alleen ik het gebruik scheelt het ook al.

      Verwijderen
    2. o'ja en de luiers die hij nu draagt heb ik nog niet voor hoeven betalen. Zoontje heeft nog maatje 1 hij weegt nog geen 5 kilo. En die heb ik vorig jaar gratis gespaard met een actie van de Kruidvat. Ook heb ik een paar luiertaarten gekregen, dus voorlopig kan ik nu nog wel vooruit. Ik heb een paar pakken in het voren in de aanbieding gekocht en met de bonnetjes die bij de geboortepakketten zaten. Maar straks zal dat wel een grotere aanslag zijn op het budget en misschien stappen we alsnog over op wasbare luiers.

      Verwijderen
    3. Jeetje wat is hij nog klein dan voor 6 maanden oud, maar ik heb eerder jou blog gelezen over de reden en ik wens jullie nog veel sterkte en gezondheid toe!

      Ik koop 1 keer per jaar 1 aleppozeep voor 4euro en 1 keer per jaar een pak met 4 stukjes marseillezeep ook voor 4 euro. Ik heb ze in de G&W winkel gekocht.

      Verwijderen
    4. De G&W zit hier in de stad dichtbij, dus als ik daar weer eens heen ga, staat een bezoekje aan de G&W winkel op mijn lijstje.

      Ja, hij is nog wel klein, maar voor ons al een hele grote knul! Hij was bij de geboorte maar 1240 gram, dus nu al bijna 4x zijn geboortegewicht :-)

      Verwijderen
  3. Bij ons zit het bedrag dat wij besteden aan persoonlijke verzorging in het boodschappenbudget. m.u.v. kapper en cremes. Voor de kapper reserveer ik 25 euro per maand, 4 personen en voor cremes en make up e.d. 7 a 8 euro per maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ai... hier zitten we flink boven... wel alles bio (kuch ;)

    BeantwoordenVerwijderen