dinsdag 18 juni 2013

Onkruid verwerking

Stond het ineens vol met rucola tussen de tuintegels rondom de vierkantemeterbak. Vorig jaar had ik op de hoek wat wilde rucola staan, maar doordat we weinig thuis waren schoot het door en heeft het zaad zich verspreid. Nu kwam dus overal tussen de tegels spontaan rucola op. Manlief vond het wel grappig, "heerlijk onkruid dat je kan eten" en hij plukte wat en stak het in zijn mond. Haha.

Maar vanmorgen toch maar begonnen het onkruid tussen de tegels vandaan te halen, want er groeide helaas meer dan alleen rucola. Maar de rucola was toch wel een hele berg zo bij elkaar. Daar moest ik toch iets mee doen. Dus zoontje snel in de fietskar (was bijna middagslaapjes tijd) en even parmesan halen, dan kan ik er roculapesto van maken, rest van de ingrediënten had ik in huis.

ruim 240 gram rucola (mandje eraf getrokken)


Thuisgekomen zoontje gelijk op bed gelegd en de keuken in. Als het boven de 30 graden is zie je mij niet meer snel buiten. Tenzij ik onderuitgezakt op een stoel in de schaduw kan ploffen met een boek en af en toe een duik in het water kan nemen voor verkoeling.

Ik maakte de pesto volgens dit recept. Ik ken ook recepten met walnoot, maar die had ik niet meer genoeg in huis, eerst maar eens opmaken wat we nog hebben liggen.

Het werd een lekkere grote bak vol pesto
Ik verdeelde de pesto in kleine bakjes voor in de vriezer. De rest van het stuk parmesan raspte ik ook en deed het ook in bakjes voor in de vriezer. Altijd makkelijk als we een keer pasta eten of voor bovenop een ovenschotel. Het is even wat werk, maar altijd handig om op voorraad te hebben. Ik raspte de kaas met het raspje wat ik laatst bij de kringloop kocht. Best een handig dingetje, maar ik denk met een korte levensduur.

Een voorraad voor in de vriezer
De koriander begon ook wel erg groot te worden, dus die knipte ik gisteren al bij. Ik deed het met water in een ijsblokjesbakje, had ik ergens op internet gelezen. Is een experiment.

Koriander bewaar experiment

Net een harde plof in de brievenbus, even kijken...is het een pakje van de Postcodeloterij, heb ik een dikke reep Tony's Chocolonely chocolade gewonnen (hmm, twijfel nog steeds over opzeggen). Maar dit is wel héél lekker en mijn favoriete merk, dat wordt een geniet momentje... En net ook nog (toen we de parmesan gingen kopen) 2 doosjes aardbeien bij iemand aan de deur gekocht (niet-bio helaas) ook al zo lekker smullen. En er is nog rucola over, met wat andere sla uit eigen tuin, bio wilde tomaatjes die ik ook nog zag liggen bij de Aldi en wat geitenkaas....ik zie al een heerlijke lunch ontstaan, of brunch, wat ik heb alleen een appel op als ontbijt. Maar ga nu heerlijk smullen en in de tuin zitten met dat boek wat al een paar dagen op me ligt te wachten: Groeten uit Transitië

7 opmerkingen:

  1. Wat heb je dat goed verwerkt zeg. Al die bakjes! Het ziet er ook heel gezond uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik oogst de koriander doe de stengels met het blad in een grote zak, in de vriezer als het bevroren is de zak even uit de vriezer pakken, alles snel kneden (dan wordt het heel mooi kleiner) en weer eventueel in kleine bakjes of zakjes terug in de vriezer. Als je wat nodig hebt dan met een lepel uitscheppen en bevroren gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij het invriezen van pesto nog geen kaas toevoegen, pas als je het gaat gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat boek heb ik ook op mijn te reserveren lijstje staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ohjah heerlijk he pesto van rucolasla :-)
    ik vries ook altijd een klein bakje in als ik over heb,maar vers vinnik hem het allerlekkerste !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben op weg om een zakje rucola zaad te halen.. Had i knog niet.. Mijn pluksla groeit wel als kool.. hihihih

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat boek is helemaal iets voor jou! Je zal zien :)

    BeantwoordenVerwijderen