dinsdag 25 juni 2013

Die Deutsche Bäckerei

Gisterochtend ben ik druk geweest met brood bakken, maar dan anders dan anders. Een half jaartje geleden kocht ik in Duitsland wat bio spulletjes waaronder een zakje Vollkorn Roggen Sauerteig. Daarnaast bestelde ik onlangs bij Natuurlijkgoedkoop een lading bio meel, die bijna over de datum dus goedkoop was, 75 cent per kilo. Maar dat vraagt natuurlijk dan wel om bakken en daar was het nu tijd voor, gezien het zelfgebakken brood op was en het buiten toch regende.

Omdat heb allemaal Duits was, ook het meel van Natuurlijkgoedkoop, vroeg ik me af wat ik er mee zou maken. Want wat had ik nu allemaal precies gekocht? En wat kan je er mee? Gelukkig stonden er op de verpakkingen volop recepten die ik kon uitproberen en liet ik nou alle ingrediënten al in huis hebben.

Ik ontdekte gisteren een functie op mijn fototoestel die scherp stelt van dichtbij, dat had ik gisteren moeten weten toen ik plaatjes schoot van de vruchten in de tuin... Maar nu heb ik dus een foto gemaakt van de recepten, hoop dat het te lezen is, als je er op klikt worden ze nog wat groter.

De basisproducten

Vollkornbrot / volkorenbrood

Frucht-Zöpfe / fruitvlecht

Roggenmischbrot / rogge-tarwe brood
Nu is mijn Duits redelijk en kon ik de recepten wel aardig volgen. Maar bij de Frucht-Zöphe moest ik toch wel even googlen hoe je "Zöpfe"vormt. Dat blijkt dus een vlecht te zijn, zag ik achteraf. Nou ja, dat doe ik de volgende keer wel, ik heb er nu bolletjes van gemaakt die ik dicht tegen elkaar heb gelegd. Ook deed ik er koude boter bij i.p.v. "weiche" oftewel zachte boter.

Bij de Roggenmischbrot moet je de oven instellen op 190 graden, maar mijn oven kan alleen 175 of 200, dus heb ik voor 175 gekozen. Ik maakte de degen na elkaar, maar toen bleek er nogal verschil in rijs- en baktijd en temperaturen. Dus het volkorenbrood en de fruitvlecht heb ik wat langer laten rijzen dan het recept aangeeft.

Ik heb er wel weer aardig wat Duits van geleerd en ook mijn bakvaardigheden zijn weer getraind. Wie zegt er nu dat een thuisblijfmoeder zich niet verder ontwikkelt?

En dan het resultaat. Het Roggenmischbrot is heerlijk. De korst misschien iets te knapperig, maar dat ik weer een goede training voor mijn kiezen. Ik heb een sneetje geproefd met kaas en dat was echt smullen. Ik moest echt oppassen dat ik me niet helemaal vol zou vreten met dit brood.

Roggenmischbrot



Van de Frucht-Zöphe, nam ik één bolletje af, besmeerde die met een laagje roomboter, mmm ook lekker. Het doet een beetje aan een krentenbol denken, maar het voelt gezonder.

Frucht-Zöphe
Het volkorenbrood heb ik nog niet geproefd, maar ziet er zo niet slecht uit, beetje plat misschien. Ik doe deze in de vriezer voor later in de week, want zo veel brood eten we nou ook weer niet.

Vollkornbrot


Ik heb nog behoorlijk wat meel over, want ik kocht in totaal 19 kilo afgeprijsd meel:
7 kilo meel type 1050
4 kilo meel type 550
4 kilo roggemeel
4 kilo volkorenmeel

Op het pak roggemeel staat ook nog een recept voor Frühstücksbrot dat ik wil uitproberen, daar heb ik ook alles voor in huis, dus dit weekend? En op het pak meel type 550, staat nog een recept voor Schweizer Käsebrot, daar heb ik ook alles voor in huis, als ik de Emmentaler door (extra) belegen kaas vervang. En op het pak meel type 1050 staat nog een recept voor Gemüse-ciabatta, lijkt me ook lekker. Daar gaat een ui, halve rode paprika en wortel in. Als ik even een rode paprika meeneem bij het boodschappen doen, kan ik ook die maken. Ik heb zo'n gevoel dat er van het weekend weer 3 broden gebakken gaan worden.

Dus wellicht volgende week: deel 2 van "Die Deutsche Bäckerei"

9 opmerkingen:

  1. lekker bezig, heb nu ons houtfornuis binnen niet aan dus geen oven, maar in t koude seizoen , ja lekker zelf bakken, geniet ervan , het ziet er geweldig uit, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet het er allemaal heerlijk uit zeg, hopelijk smaakt het ook! Brood bakken lukt mij nog niet zo goed, maar omdat ik eigenlijk geen brood meer eet en vriend nogal kieskeurig is, heb ik het eerst ook maar even opgegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bak al meer dan 30 jaar zelf ons brood dus nog lang voor de rage van het broodbakken. Je broden zien er in elk geval lekker uit....liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er heerlijk uit. Ik heb ook wel meel aan de datum gekocht maar na een jaar was het nog goed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zien er ook goed uit zeg! Wat fijn dat ze zo mooi uit de oven kwamen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wil je een iets zachtere korst dan moet je het brood als je het uit de oven haalt 'inkwasten' met water.(niet kletsnat maken maar kwasten) dus als het brood nog heet is en daarna aflaten koelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tjonge, dat ziet er echt goed uit. Ik denk niet dat ik dat zou zien zitten met Duitse recepten, maar het is jou wel gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je veel gebakken en wat ziet het er allemaal lekker uit! Mjammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn eerste broodbakmachine kwam uit duitsland en het pak meel ook. Ik had niet goed gelezen wat er in zat. Het allereerste brood mislukte en gaf een troep door te veel rijzen. Er zat nl al gist in het meel verwerkt en ik had er gewoon gist aan toegevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen