maandag 24 juni 2013

MoestuinMaandag (deel 11)

Moestuinieren is niet alleen kijken hoe alles groeit en bloeit, maar ook oogsten en koken met producten uit eigen tuin. Deze week kwam er weer volop uit de tuin om van te smikkelen:
- klein beetje snijbiet: waar ik samen met spinazie, feta en rucolapesto een vulling voor in wraps van maakte.
- veel sla (moet echt weg gaan geven, ik heb te veel gelijk gezaaid voor ons alleen, dus mama als je dit leest en sla wil, laat maar weten, dan neem ik morgen wat mee)
- radijsjes: waar ik een stamppot mee maakte
- en een hele berg wilde rucola, waar ik rucolapesto mee maakte
- koriander die gedeeltelijk de vriezer inging
- 1 zwarte bes, die nog wat zuur was, dus nog niet rijp genoeg?

De radijsoogst. Het blad gooi ik niet weg,
maar ik maak er een stamppot van.

Het oogsten leverde weer 3 lege vakken op in de vierkantemeterbak. De twee vakken op de hoek werden gevuld met komkommerkruid, die spontaan waren opgekomen (een plant vorig jaar op die plek) en waar ik een plekje voor zocht. Komkommerkruid is goed voor de bijtjes, maar de bloempjes zijn ook eetbaar. In een andere bak zaaide ik wat zaadjes die ik gratis had aangevraagd bij Greenpeace, het zijn zaadjes die bloemetjes geven waar bijen van houden. In mijn bijenhostel helaas nog geen gasten, maar misschien dat ze wel komen zodra deze bloemetjes in bloei staan. In het andere vak en een pot waar de basilicum toch niet echt wilde lukken, zaaide ik weer wat radijszaadjes.

Veel is (bijna) aan het doorschieten. In deze bak: komkommerkruid, broccoli,
verschillende soorten sla, koriander, basilicum, radijs, koolrabi en spinazie

Het bijenhostel tegen de schutting, tussen de hop
In de kraamkamer stond een mooie courgette, die echt aan verhuizing toe was. Maar waar heb ik nog plek in de tuin? Dacht ik eerst geen courgette te hebben, nu heb ik ineens toch 4 plantjes (waarvan 1 gekocht). Ik heb dit plantje dan ook maar aan mijn zus gegeven, want aan 3 courgette planten hebben we echt wel genoeg. Nu maar hopen dat ze hem niet laat doodgaan, want ik heb er zo veel moeite voor gedaan. Ze sprak dit weekend nog haar bewondering uit over mijn moestuinieren en dat ze het zichzelf niet ziet doen, omdat ze het dan toch weer laat versloffen. "Misschien als ik een grote tuin zou hebben" zei ze. Maar daar heb ik een andere mening over. Juist omdat ik dit op kleine schaal doe, blijft het leuk. Bijna dagelijks even een kwartiertje door de tuin voor wat onkruid verwijderen, wat oogsten, iets verspenen, of water geven en soms even een uurtje in het weekend voor de leuk, meer tijd kost dit niet. Met een grote tuin ben je al snel vele uren druk en dan zou mij het eerder tegenstaan. Toch droom ik soms wel van een grotere tuin, maar voor nu is dit prima. Ik heb haar wat tips gegeven voor de courgette, nu maar hopen dat hij het goed gaat doen.

De kraamkamer:  nu opgekomen: zonnebloem, spinazie en paksoi 
Ook de paksoi moet verspeend worden, maar geen plek. Misschien ga ik nog wat bakken bij plaatsen of sla oogsten en weggeven. Want elke dag sla hoeft van mij nou ook weer niet en nu zit er ook wekelijks sla de biologische groentetas, dat vind ik dan wel weer jammer. Sommige sla is ook al doorgeschoten.

In de bak die ik vorige week inzaaide, komt bijna alles al op, behalve de wortel. Misschien niet zo goed te zien op de foto door het net.

In deze bak: sperzieboontjes, stamboontjes, snijbiet, wortel, sla en paksoi

De kerstomaatjes laten nu ook de eerste vruchten zien, net als de aardbeien in de voortuin. En de zwarte bessen en frambozen krijgen nu kleur. Mijn voorzorgsmaatregelen om de vogels te weren lijkt zijn "vruchten af te werpen". Misschien niet alles zo goed te zien op de foto's, maar ik heb een simpel tweedehandse fototoestelletje van 15 euro.
kerstomaatje, al 3 stuks en volop bloemen


Aardbeitjes genoeg in de voortuin, alleen nog wat kleur nodig

zoek de bijna rijpe framboos

gevonden, rechts op de hoek, net buiten het net,
hopen dat de vogels die laten hangen

Zwarte bessen, heb strikken van aluminiumfolie aan de takken
gehangen om de vogels te weren

In de voortuin was het een beetje een zooitje: veel onkruid, dus tijd om daar een beetje te gaan plukken en schoffelen. Eigenlijk viel het wel mee, in een kwartiertje was alles weer netjes. De Gojibes heeft wat ondersteuning nodig, dus daar maar een bamboestok bijgestoken.

De voortuin

Gojibes
De kiwibes staat in bloei, hopen dat deze dit jaar wel vruchten geeft. En ik denk niet meer dat ik bang hoef te zijn dat ik mijn rabarber heb vermoord, nadat ik half mei 7 kilo oogstte en er weinig van overbleef. Nu laat ik hem zo,
rabarber en kiwibes,
voor en achter de kiwibes nog wat zonnebloemen.

Ook heb ik al 3 pompoenen gezien aan mijn 2 pompoenplanten. Dat wordt hopelijk weer lekker pompoensoep over een tijdje.

2 pompoenen

en nog een pompoen

En nog even wat andere kiekjes:

Courgette

Komkommer 

Deze lieve laarsjes kreeg ik vrijdag van visite

Lente-ui, doorgeschoten radijs en aardbeitjes,
rechts nog een bak die ik vulde met bijenzaad

wortel en snackpaprika

bijna iets te snacken

bosbes en witte druif, tijd om een geleider
voor de witte druif te maken (tips zijn welkom)

Te veel sla, wie wil? 

Kerstomaatjes en nieuw gezaaide radijs bij de basilicum

Snijbiet geoogst, benieuwd of het weer aangegroeid net als de sla die ik oogstte in die 2 andere potten.
Verder stambonen, aardbeien en de munt komt net op.

Van alles wat in dit rommel hoekje

Zie ik daar lavendel?
Vorig jaar weleens hier gezaaid, en nu opgekomen in dit verwilderde stukje.

Boven op de slaapkamer zijn al 22 snackpaprika's te tellen.
De paar grootste lijken amper nog te groeien, tijd om te oogsten? Of nu gewoon te koud. 

Moestuin maandag is een initiatief van Helena op Hollandse Klei

8 opmerkingen:

  1. Zo zie je maar weer, de moestuin in bakken kan prima.Je hebt helemaal niet veel ruimte nodig.
    Je sla ziet er goed uit! Succes met je 'mini-volkstuin'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. VOlgend jaar ook grootse plannen met onze voortuin. Een eetbare tuin! Ziet er goed uit Sjouke!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Witte druif kun je lang een niet te hete muur leiden. En ja zwarte bessen zijn niet zoet te noemen.
    Verder heb ik bewondering voor de hoeveelheid groenten die je uit je tuintje haalt.

    Groetjes Mariëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi: je betrokkenheid bij de weggegeven courgette baby :). Groeit allemaal lekker door bij je! Ook die rabarberplant...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie foto's allemaal , je moestuin ziet er goed uit :-)
    Zaai jij zelf je snack paprika/komkommer uit zaad.....

    Gr Paula de beginnende moestuiner

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (snack)paprika en pompoen is wel uit eigen zaad, de rest allemaal gekochte zaadjes. Maar wil dit jaar wel proberen meer eigen zaad te verzamelen.

      Verwijderen
  6. Zwarte bessen zijn altijd zuur hoor, en vrij stevig. Ik vind ze zelf wel lekker maar niet iedereen houdt van de zure smaak. Mijn moeder maakte er altijd jam en sap van, we aten ze nooit zo. Maar ze zijn wel heel mooi vol bij jou zeg!
    Hier ook last van een sla-overschot en dat eten we ook niet elke dag. Misschien kun je er buren of familie blij mee maken. Mijn vader moest vroeger ook altijd leuren met sla en komkommers want op de moestuin had altijd iedereen daar te veel aan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ouders hadden vroeger ook zwarte bessen en ik meen me te herinneren dat ik die wel lustte in tegenstelling tot de rode bessen. Dus vandaar mijn veronderstelling dat ze zoet zouden zijn. Ik heb er nu weer aan aantal geplukt en in een bakje in de vriezer gedaan. Volgens mij las ik die tip bij jou. Dan kan ik er later iets mee maken.

      Verwijderen