maandag 10 juni 2013

MoestuinMaandag (deel 9)

Het gaat lekker in mijn moestuintje. Ik heb er niet te veel werk mee, af en toe een beetje extra water en soms haal ik er wat onkruid tussen vandaan. De mosterdspinazie is vorige week geoogst en ook kwam er weer bijna elke dag wat sla uit de tuin. De radijsjes kunnen er ook uit, ik wil er weer een stamppotje van maken net als ik vorig jaar deed, daar kan je dan het loof voor gebruiken. Om radijsjes zo te eten vind ik ze niet zo lekker, manlief wel. Dit jaar 2 ander soort radijsjes: French Breakfast en Hailstone, maar het zal er vast niet minder om smaken.

De aardbeienplantjes in de voortuin voorzag ik vandaag van een beetje stro, zo komen de aardbeitjes straks niet in de modder te liggen. Het is gelijk een heel ander gezicht, kijk maar.

De kat vindt het ook wel interessant
Even wat close-upjes van de vakken:
Het vak links achter met alleen aardbeien

Het vak rechtsachter, aardbeien, cranberry en een appelbes 

Het vak links voor, 2 bosbesjes,  een Japanse wijnbes
en nog 3 aardbeiplantje

Het vak rechts voor 3 bosbessen en nog 1 aardbeitje

En nog een stukje tuin rechts van het pad met een Gojibes en kersenboompje.
Helaas lijkt de verplantte Buxus het toch moeilijk te hebben en oogt wat bruin.
Gisteren nog maar een plens water gegeven e hopen dat hij het red!

Ben blij met mijn fruitvoortuintje. Het wordt vast mooi als alles straks een beetje dichtgroeit. Ik zie soms wel wat vreemde blikken van de buren in onze voortuin, is vast jaloezie....

En dan nog de achtertuin, ook al zo'n mooi gezicht. Ik kan gewoon al vrolijk worden van een rondje door de tuin lopen.

De linkerkant
Het stukje rechts naast het speelhuisje laten we een beetje verwilderen. Al die bloempjes zijn er (voor zover ik weet) spontaan gekomen. We vinden het wel gezellig staan. Iemand enig idee hoe die witte bloempjes heten, die vermeerderen zich echt als een gek. Ik laat het doorgroeien tot de eerste stenen pilaar. Dat is dan het stukje tuin voor het huisje van zoontje. We hebben ook een nieuw huisdier: een schildpad. Vandaag gekregen een zandbak voor zoontje (denk van de stort gered). Maar wij zijn er heel blij mee. Even nog een goede plek voor vinden, denk naast zijn gazonnetje. Dan blijft hij hopelijk uit de rest van de tuin.

En de rechterkant van de achtertuin

En dan nog wat close-ups:
Aubergine en zonnebloemen
Ik had de aubergine geplant en toen bleken toch ineens de zonnebloemen op te komen. Ik had wat gezaaid, van zaad dat ik kreeg op de Ouders Natuurlijkbeurs. Maar de kat had er daarna zitten graven, dus verwachtte er niks meer van. Ze staan nu niet goed verspreid. Ik laat ze even wat sterker groeien en geef ze dan een ander plekje.

De eerste bosaardbeitjes worden rood

En toen was er toch ineens een courgette opgekomen, gewoon in de volle grond!
En nog één courgette, het moet niet gekker worden!

Het is maar goed dat er ineens 2 courgettezaadjes die ik gewoon ergens in de grond stopte opkwamen, ik had er niet meer ongerekend, want het voorzaaien mislukte steeds. Het plantje dat ik kocht is een beetje verbrand, onder het tunneltje in de volle zon was iets te veel van het goede voor het iele plantje. Hopen dat hij het toch red....

Hé kijk nou, volgens mij komkommerkruid,
spontaan opgekomen  op de plek waar vorig jaar ook deze plant stond.

De komkommer groeit langzaam maar gestaag

Iets te veel zon en te weinig water. De regenton staat al weer droog.

Blij met mijn snackpaprikaatjes en wortelbak!

Nog meer aardbeien, waar blijven de bloemen?

Sla, sla, sla......tijd dat we wat vakken leegeten en
plaats maken voor iets anders!

3 zonnebloempjes opgekomen, rest blijft nog een verrassing,
voor jullie dan heb dit keer wel allemaal stukjes schilderstape
op de potjes gedaan met opschrift.

Bloemetjes in de tomatenplantjes!

De vierkantemetertuin wordt steeds voller!

Haha, vorig jaar liet ik de rucola doorschieten nu langs de rand allemaal
Rucola en ook in de bak komt  hier er daar nog wat op.

Één van de twee pompoenen, allebei al bloemknoppen.
Links had ik nog wat plantuitjes in de grond gestop, maar ondanks de
graafwerkzaamheden van de kat ziet het er toch nog redelijk uit.

Zwarte bessen die nog wat kleur nodig hebben!

Lente-ui, wanneer is dat te oogsten?

Hier stonden vorig jaar de aardappels,
lijkt nu toch weer wat op te komen. Vast vergeten schatten...

Op de slaapkamer doen de snackpaprika's het supergoed. Denk dat er zeker al 10 paprika's te zien zijn, waarvan 2 bijna oogstbaar. Nu even te lui om naar boven te lopen voor een foto.

Vanmorgen ook nog even naar de huisarts geweest met zoontje. Hij had een teek in de ooghoek van zijn rechteroog, die ik niet zelf durfde te verwijderen, gezien de plek. De teek was er gelukkig snel uit en hij was niet lang overstuur. Maar wel weer pech.... dat heeft hij vast van zijn moeder, op scoutingkamp was ik vaak de enige met een teek (of meerderen) en dan ook op de meest onmogelijke plekken.


12 opmerkingen:

  1. hihi ook ik krijg die blikken. Heb pompoen in de voortuin gezet. In september zullen die blikken wel helemaal vreemd zijn als ik al die oranje bollen heb.
    Wel akelig bij je zoontje. Hoe krijgt die dat nu voor elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groeit top bij je! Ik ben wat later begonnen, dus nog hele kleine plantjes. Maar heerlijk om naar te kijken en langs te lopen. Hopelijk wordt mijn bak net zo vol als die van jou.

    De lenteui in je tuin kun je toch gewoon afknippen, dan groeit het weer verder. (10 cm boven de grond volgens internet)

    Ik heb het net gekocht en stop 'de bol met wortels' (de rest is door het eten gegaan) gewoon in de grond. Schijnt dan weer te gaan groeien. Kan ook in een glas, maar ik wil wat in mijn bakken hebben staan.

    Lekker makkelijk en goedkoop. Lenteui/bosui is best prijzig in de supermarkt, op de markt wat goedkoper. Maar ik gebruik er meestal maar 1 of 2 en dan verlept de rest. Dit is dus een mooie oplossing.
    Ben benieuwd of het lukt. Binnenkort ga ik ook beginnen met moestuinmaandag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook lenteui in de tuin staan. Ik heb er inmiddels al een paar keer wat groene sprietjes vanaf geknipt voor in de sla. Het groeit daarna gewoon weer aan. Dus lekker plukken zou ik zeggen.

      Verwijderen
  3. Ooooh..... daarom kijken de buren zo raar naar m'n tuin..... komt vast door de peultjes naast de voordeur ;-) Nu maar hopen dat de postbode ze er niet afplukt ;-)
    Wat groeit het allemaal hard bij jou!
    Oei, die teek. Las het al op FB. Bij de kat haal ik ze er zo uit (met een speciaal dingetje), maar zo naast z'n oog, brrr... Gelukkig maar dat de huisarts het zo voor elkaar had.
    Ha, en jij had ook al de kat op de foto ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het groeit bij jou heel hard. Leuk om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat groeit het goed, super zeg!
    Hier groeit de rucola ook alle kanten op :-)

    En gelukkig is zoontje van z'n teek af, wat vervelend op zo'n naar plekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn aardbeien staan in de voortuin... En mijn uien maar gek genoeg vind de postbode dat niet aantrekkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is jullie achtertuin aangenaam onderhoudsarm!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan het niet goed zien op de foto maar als het blaadje een beetje blauw/grijzig is, zou het de viltige hoornbloem kunnen zijn...

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/06/11/zero-plastic-dag-1

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is hem, heb even gegoogled en ziet er hetzelfde uit. Dankjewel!

      Verwijderen
  9. Dat ziet er mooi uit in je tuin! En wat eng, zo'n teek bij het oog, had nooit eerder gehoord dat teken dat plekje ook opzoeken. Fijn dat jij makkelijk weggehaald kon worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om te zien dat je dit allemaal rondom het huis groeit, zouden meer mensen moeten doen! Ziet er goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen