zaterdag 22 juni 2013

De NEE-NEE sticker

Toen we twee jaar geleden op huwelijksreis gingen voor 5 weken naar West-Canada, heb ik een NEE-NEE sticker op onze brievenbus geplakt. Dan hoef je bij thuiskomst tenminste niet een hele stapel rechtstreeks bij het oud papier te leggen. Maar eigenlijk vond ik het ook wel makkelijk en is die sticker er sindsdien blijven zitten.

Als ik thuiskwam uit mijn werk zag ik vaak nog die stapel folders liggen en het regiokrantje die ik allemaal MOEST lezen van mezelf. Maar ik merkte als ze er niet zijn, mis ik ze ook niet. Dus we lieten de sticker lekker zitten.

Als ik iets wil kopen zoek ik wel op internet of het ergens in de aanbieding is, bijna alle folders staan tegenwoordig ook online. En ik koop daardoor minder onnodige dingen, want de reclame van alles wat je nu moet kopen omdat het zo voordelig is zie ik niet.

Laatst had ik het er met een vriendin over. Zij was erg verbaasd dat ik zo'n sticker op de deur heb. "Maar krijg je ook het regiokrantje dan niet" vroeg ze. "NEE", was mijn antwoord. Ze keek mij ongelooflijk aan en vertelde dat ze die toch wel heel erg fijn vond om te lezen, want er staan leuke activiteiten in, weet je een beetje wat er in je gemeente gebeurd e.d. Maar eerlijk gezegd mis ik ook dat niet (hoewel ik daar eerder over twijfelde). Als er iets te doen is hoor ik dat vaak wel via anderen en het staat ook met grote borden aangegeven als je de gemeente binnen rijdt. En ik kan ook dat regi krantje nog online bekijken als ik echt wil. Maar ik heb meestal niet het gevoel dat ik iets mis.

Nou ja, in die 2 jaar heb ik 1x het gevoel gehad dat ik niet helemaal op de hoogte was. Er was toen iemand in onze straat overleden en ik had dat dus niet in de krant gelezen. Nou kenden we die mensen niet heel erg goed, maar maakte zo nu en dan wel een praatje. Ik kwam er dus 1,5 week later pas achter dat zijn vrouw was overleden. Dat vond ik wel even pijnlijk, want tussendoor had ik die man nog een paar keer gedag gezegd. Zodra we het via via wisten snel een kaartje in de bus gedaan en de volgende keer dat ik hem zag een praatje gemaakt.

Het geeft veel rust zo'n NEE-NEE sticker. Eigenlijk zonde van de tijd om al die folders door te spitten. Dan lees ik liever een blogje over een onderwerp dat me wel interesseert. Een bijkomend voordeel is dat we nu meestal maar 1-2 dozen oudpapier per maand hebben en dat dat zo is buitengezet met de ophaaldag. Dan kijk ik weleens naar de buren die maar blijven sjouwen met dozen en dan prijs ik mezelf gelukkig met die sticker.

16 opmerkingen:

  1. Het enige dat ik wel eens mis door die sticker zijn kortingsbonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dacht ik eerst ook, maar nu denk ik daar anders over. Als ik opzoek ben naar een kortingsbon voor een bepaalde winkel/product vraag ik mensen in de omgeving of ze dat voor mij in de gaten willen houden. Anders heb ik het eigenlijk toch niet nodig. En een keer korting mislopen is altijd nog goedkoper, dan onnodige zooi kopen uit de reclame folders ;-)

      Verwijderen
  2. En de gratis uitjes die niet zo heel groot geadverteerd worden. Vaak heel leuke dingen voor kinderen in buurthuis of verenigingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat vind ik dan wel weer jammer. Maar als ik iets wil doen, kijk ik gewoon een exemplaar in de bieb in. Ik kijk wel altijd even snel op het aanplakbord bij de super, daar hangen ook vaak flyers van die kleinere activiteiten.

      Verwijderen
  3. Ik heb een ja-nee sticker op de bus. En mis de reclame dan ook totaal niet want die zijn toch allemaal online, heb daar een apart mapje Favorieten van gemaakt. Maar ik haal bijna nooit meer iets omdat het mij niet meer boeit of iets 2 euro goedkoper is of niet.
    Het regionaal krantje wil ik niet missen, wij krijgen er 2. Er staan de activiteiten in, wegwerkzaamheden e.d. en dat vind ik wel handig.
    En idd veel minder oud papier dan voorheen. Voorheen had ik wel 2 dozen vol en nu nog maar een halve, soms 1.

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wij hebben ook een nee-nee sticker op de brievnbus, heerlijk. Ik WIL ook niet alles hoeven te weten, dat is voor ons een belemmering om vrij te zijn van de media, gewoon lekker simpel leven, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb een ja/ nee sticker op de brievenbus, wij krijgen dus wel het regionale krantje , maar eigenlijk lezen we dat maar mondjesmaat door, omdat er hoofdzakelijk advertenties in staan, maar dat krantje gebruiken we ook onderin de kattenbak die daardoor makkelijker schoon te maken is dus het word wel nuttig gebruikt,maar als mijn dochter met katten en al de deur uitgaat word mijn ja /nee sticker een nee/nee sticker, tenslotte kun je bijna alles op internet vinden en die kortingscoupons ach het is wel eens jammer ,maar door die coupons kocht ik in het verleden nog wel eens iets wat ik eigenlijk helemaal niet nodig had.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het is net als met een printer die had ik voorheen om kortingscoupons af te kunnen drukken ,maar als je uitrekent wat je kwijt bent aan een printer, stroomverbruik en cartridges , dan levert al die korting eigenlijk helemaal geen winst meer op

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben niet zo'n sticker op de brievenbus hangen net omdat ik heel graag de reclameblaadjes ontvang. Ik zie er dan ook elke week naar uit om te zien welke producten ergens in reclame staan. Ik pluis de foldertjes goed uit om te zien welke producten in reclame staan en vergelijk de prijzen. Ik koop in meerdere winkels en doe alle boodschappen per fiets tot 15 km van onze woonplaats. Indien ik de folders niet zou ontvangen, zou ik regelmatig aanbiedingen 'mislopen' en het is zeker niet omdat we folders ontvangen dat ik nutteloze zaken aankoop net omdat er 'iets' in aanbieding staat.Ik ben zeker dat we vrij veel kunnen besparen net omdat we die reclamefolders ontvangen. Bij superaanbiedingen van niet bederfbare producten, doe ik een voorraadje in zodat ik 'verder' kan tot de volgende aanbieding. Als ik een nieuwe verpakking van bv shampoo, tandpasta, wasproduct....aanbreek dan schrijf ik er onderaan de openingsdatum op. Ik weet van zo goed als alle producten hoe lang ik er gemiddeld mee doe en hou daar rekening mee als ik superaanbiedingen zie. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij krijgen hier al niet zoveel folders, dus de overlast valt mee, maar als het uit de hand gaat lopen wil ik ook zeer zeker een nee-nee sticker. De paar folders die we wel krijgen verdwijnen hier toch al rechtstreeks de papierbak in. Het regionale krantje kun je bij ons ook bij de supermarkt meenemen en online bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wil binnenkort ook zo'n sticker halen. Bij het gemeentehuis neem ik aan? Wij krijgen hier ook bergen reclamefolders. En ook veel regionale kranten. Heel veel zelfs. Wij wonen in een tussenliggend dorp. Van alle 3 de grote steden daarom heen liggend krijgen we een krantje.....

    Maar soms wou ik ook wel dat er een sticker bestond voor mensen aan de deur.
    collectes ( en ik snap heel goed dat die mensen geld willen ophalen) maar dan voor een goed doel, dan voor een vereninging, dan voor de vriendenloterij. ( en van die laatste ben ik al helemaal niet gediend) Tegenwoordig ook vaak van omroepen, om steunend lid te worden. Ik word er gek van! Cakes die aan de deur verkocht worden, tuinaarde, kaarten, loten, etc etc! Misschien wacht ik nog op een Nee/Nee/neeheee sticker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. er schijnt wel zon sticker te bestaan ,weet alleen niet zo gauw waar je die kunt aanvragen

      Verwijderen
    2. Print gewoon zelf een tekst en plastificeer die tegen de regen. Ik heb zelf een sticker gemaakt met "Aan de deur wordt niet gekocht". Heel simpel, heel effectief: laat de commerciële mensen voorbij lopen en de collectanten wel aanbellen (want die werken heel hard voor een goed doel en krijgen er zelf niets voor, ik heb zelf gecollecteerd en ik kan je vertellen... het is heel vervelend omdat het voelt als bedelen terwijl je het puur doet voor het goede doel).

      Verwijderen
    3. dat is natuurlijk ook een mogelijkheid.

      Verwijderen
  10. Hier ook een nee/nee sticker. Werkt goed (veel minder verleidingen). Het gemeentenieuws wat in 1 van de sufferdjes staat, lees ik op internet. Als je echt de folders wil lezen, kun je voor de nieuwsbrief gaan van die winkel. Spaart ook heel wat bomen zo nee/nee sticker.

    BeantwoordenVerwijderen