zondag 23 juni 2013

Lekker naar de boer

Gisteren ben ik naar het "Lekker naar de boer weekend" geweest, een opendag bij biologische boeren. Ik ging samen met mijn zus, nichtje en zoontje. We hadden Landgoed Hemmen uitgekozen, met 2 bedrijven die meededen: Tuinderij de Stroom (waar ik ook mijn groentetas afneem) en Boerderij Opneij, tussen de twee bedrijven reed een treintje.

Het was een gezellige dag. We begonnen met een rondleiding op tuinderij de Stroom, erg leuk om te zien waar de groente groeit die we elke week eten. En ook leuk om te ontdekken dat ik al aardig wat planten herken, sinds ik moestuinier. Op het bedrijf stonden allemaal kraampjes waar je dingen kon proeven. We kochten een knapzak voor de lunch met lekkere biologische broodjes, sap en een appel. Maar we proefden ook gazpacho en hamburger van de vegetarische slager. Ook kon je zelf een broodje bakken of een boerdiploma halen, maar daar waren onze kindjes nog iets te klein voor. Wel dansten we mee op de muziek die er werd gespeeld, speelden ze in het stro en kochten we nog een biologische maaltijd om mee naar huis te nemen: hartige taart met Chinese kool en een salade. Ook stond er nog een standje van Beterbio, waar ik me van de week aanmeldde. Ik kon er een gratis pot soep ophalen, omdat ik een nieuwe klant ben. Ik koos voor de Pompoen-mosterd soep.

Spelen in het stro

Daarna gingen we met het treintje naar het andere bedrijf. De kindjes vermaakten zich op het springkussen. Zoontje kroop er op, maar moest erg hard lachen als andere kindjes sprongen. Daarna gingen we nog bij de koeien kijken en helaas was het al weer tijd om met het treintje terug te gaan.

Op het springkussen

Op de terugweg waaide het vreselijk hard en toen ging het ook nog regenen. Ik hield zoontje dicht tegen me aangedrukt in de draagzak, zo kon ik hem gelukkig goed beschermen. Ik was blij dat we terug waren.

's avonds aten we de meeneemmaaltijd met de soep erbij en nog wat sla uit eigen tuin. Het was heerlijk, 100% biologisch en echt nog even nagenieten. Het was echt een geslaagde dag. Volgend jaar ga ik zeker weer, misschien ook eens bij een andere boerderij kijken.

8 opmerkingen:

  1. Ik wilde eigenlijk ook gaan, maar er kwam gisteren vanalles tussen. Leuk om kinderen te laten zien waar eten nu echt vandaan komt. Doen wij ook regelmatig met ons zoontje. En die geniet gelukkig ook van dat soort uitstapjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo zie je maar weer dat je met kinderen echt niet naar een duur pretpark hoeft om een leuke dag te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt echt gezellig (op de regen na dan) en hoe leuk is het inderdaad wel niet om echt te weten waar je eten vandaan komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk! En wat een schattige foto van je zoontje zo in het hooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wel leuk om zo te horen dat je blijkbaar erg dicht bij mij in de buurt woont :) .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor ons was dat nog wel 20 minuutjes met de auto hoor. Maar ik woon in Elst, tussen Arnhem en Nijmegen. Mocht je zin in sla hebben uit mijn tuin, stuur maar een mailtje, ik heb een overschot :-)

      Verwijderen
    2. Ik woon in Valburg :). En die overschotten, dat ken ik. Hier komt de sla eraan en de andijvie begint langzaamaan te "schieten", dus vandaag vlug andijviestampot maken (tis er het weer voor) en de rest aan onze kippen voeren.

      Verwijderen
  6. Bij ons was er maar een boerderij die meedeed en ook nog erg ver weg. Volgend jaar maar een dagje uit van maken ;-) Fijn dat de doos goed is aangekomen. Je hebt een heel erg schattig zoontje met prachtig haar zeg;-)

    BeantwoordenVerwijderen