vrijdag 14 juni 2013

Crowdfunding hoe en waarom

Sinds anuari doe ik aan crowdfunding. Ik leen geld aan (startende) ondernemers en binnen een aantal jaar (meestal 2-5 jaar) krijg ik het geld incl. rente terug. Ik investeer alleen in bedrijven waar ik achter sta en ook alleen met bedragen die ik echt kan missen.

Het levert meer op dan dat ik mijn geld nu op de bank heb staan (gemiddeld 4-9%). Daarnaast kan ik zelf kiezen waarin ik wil investeren en daarom kies ik overwegend duurzame projecten.

Toevallig kwam ik vorige week op de crowdfundingsite One Planet CrowdProjecten op Oneplanetcrowd dragen een steentje bij aan een betere planeet; ze zijn milieuvriendelijk of hebben een sociaal-maatschappelijke meerwaarde. Ik heb gelijk een nieuwe investering gedaan in een aantal projecten.

Ik heb ook leningen uitstaan via "Geld voor elkaar" (waar ik inmiddels ook al gedeeltelijke terugbetalingen heb ontvangen) en bij "Crowd about now". Ook bij Crowd about now zijn veel duurzame projecten te vinden en je kan hier soms al vanaf 1 euro investeren.

Natuurlijk zitten er grote  risico's aan crowdfunding. Als de onderneming failliet gaat, ben je meestal ook je geld kwijt. Toch weerhoudt mij dat er niet van om te investeren. We hebben een aardige buffer die we op een bepaald niveau willen houden. Alleen het geld dat daar boven komt, komt überhaupt in aanmerking voor investering en zelfs dan zijn we nog heel voorzichtig. We investeren met kleine bedragen, vaak niet meer dan 50-200 euro per project. Ik heb een paar iets grotere uitstaan, maar daar moet ik dan ook wel echt vertrouwen in hebben.

In totaal heb ik nu in totaal bijna € 3.700,-- aan leningen uitstaan, best een behoorlijk bedrag dus. Maar we hebben een minimumbuffer afgesproken die 15x een maandsalaris is van manlief, voor het geval dat....en dat spreken we dus niet hiervoor aan. Daarnaast lossen we al extra af op onze hypotheek, naast onze maandelijkse inleg en ik zou niet weten waarom onze buffer dan nog hoger zou moeten zijn. Nog meer aflossen zou kunnen, maar dan wordt alleen onze looptijd korter, gezien we een spaarhypotheek hebben. Ik vind dat we iets met dit geld moeten doen dat we "over" hebben. Het gewoon op de bank laten staan vind ik zonde. Het risico willen we nemen. Raken we het geld kwijt, dan is dat natuurlijk vervelend, maar we komen niet in de problemen. Ik vind het leuk om startende ondernemers te helpen die zich richten op duurzaamheid, gezond eten e.d. En ik kijk ook heel goed naar de haalbaarheid van projecten en soms krijg je naast de rente een leuk extraatje.

Maar er zijn ook projecten waar ik zeker wel risico in zie of totaal niet achter sta en dan hou ik het geld lekker in mijn zak. Gsteren las ik met verbazing over een project van een particulier die een aanvraag heeft uitstaan voor € 25.000,-- omdat hij een nieuwere auto wil en meubels willen vervangen. Ze proberen het op deze manier, omdat van door een oude BKR registratie ze geen geld meer kunnen lenen bij de bank. Tja, dat vind ik toch zaken waar je gewoon voor moet sparen en geen geld voor moet lenen. Dus daar gaan mijn centjes niet naar toe. Wel heb ik gisteren geïnvesteerd in de opzet van een gezonde juice bar, biologisch yoghurtijssalon en veganfood catering, want daar sta ik wel achter!

13 opmerkingen:

  1. Wauw, flinke buffer hebben jullie! Leuke manier om je geld aan het werk te zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal gelijk heb je. Leuke manier van beleggen. Houd het lekker spannend zonder dagelijks de koersen te moeten volgen.
    Denk je er wel aan dat het rendement bruto is. Precies weet ik het niet, maar opgeven bij belastingaangifte moet wel.
    Je percentage ligt ten minste flink boven de vermogensbelasting. Dan is het de moeite waard. Van sparen wordt je tegenwoordig armer, als je zo'n grote buffer hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben wel even in de belastingzaken gedoken toen ik begon. En zover ik heb begrepen blijft het geld dat je uit hebt staan wel gewoon bij je vermogen horen, dus blijft in box 3. Helaas komen we door geld in te leggen dus niet onder de grens van de vermogensheffing.
      Of het uiteindelijk echt meer oplevert dan een spaarrekening of deposito, ook met het risico dat je loopt, zal de tijd uitwijzen. Maar ik beleg liever in projecten waar ik achter sta dan er een bank rijk mee te maken.

      Verwijderen
    2. De belastingdienst gaat er nog steeds van uit dat je 4% rente ontvangt van een bank. Ze willen dat je 30% belasting betaalt over het rendement dat je behaalt, dus betaal je 30% van 4% rente is 1,2% belasting over je vermogen boven het vrijgestelde bedrag.
      Hoe je het rendement haalt uit je vermogen maakt de belastingdienst niet uit. Anders zou je immers geen belasting hoeven te betalen over je vermogen als je het renteloos op je betaalrekening zou laten staan.

      Verwijderen
  3. Ik ga me er ook eens in verdiepen. Levert altijd meer op dan de rente en de rendementsheffing bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eens gesnuffeld. Maar heb een vraagje. Hoe weet ik wanneer ik geld terug ga krijgen. Moet ik dan verder in de schermen duiken. bv. die wijngaard in Den Haag, of die jongen die muziek gaat studeren? Kun jij mij dat aangeven.

      Verwijderen
    2. Er zijn verschillende soorten projecten. Sommige vragen donaties en belonen in Natura. Zoals de 2 projecten die je noemt. Als je op de wijngaard klikt zie je rechts een opsomming met wat je voor elke investering krijgt. Deze betaald dus niet de inleg terug.
      Hetzelfde bij de Lars Nijman, onder het filmpje zie je een linkje naar beloningen. Hij betaalt dus ook niet terug, maar biedt wel een tegenprestatie.

      Soms doneer ik ook aan dit soort dingen kleine bedragen (tot 25 euro) als het project me heel erg aanspreekt of als de tegenprestatie héél erg leuk is. Dan zie ik het meer als een goed doel waar ik aan geef.

      Verwijderen
  4. Leuk zeg dat je op deze manier intiatieven helpt ontplooien, en tegelijkertijd nog goede investeringen doet ook. Maar dat van die auto zou ik ook niet doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niks ingewikkelde beleggingen en dividend en dergelijke. Weten waar je geld naar toe gaat.
    Dat lijkt me wel wat. Helaas geen geld over, want er moet nu even veel tegelijk. Later dit jaar lukt dat me vast wel een keertje.
    Samen de wereld beter maken, zonder die vreemde banken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe zelf ook mee aan Crowdfunding, op dit moment 2000 euro al geïnvesteerd danwel gereserveerd voor projecten.

    Uiteraard is het risico wel een stuk groter dan het gewoon op de spaarrekening laten staan, dus doe ik het alleen met geld wat ik kan missen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je voor de linkjes. We willen hier eerst onze eigen buffer verder opbouwen (15x maandsalaris is er nog niet :)) maar met het geld dat we normaal gesproken weggeven, kunnen we ook natuurlijk iemand helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik investeer nu via de website van Kapitaal op Maat (hebben wel de nodige duurzame projecten, spreekt me erg aan) en via de website van Geld voor Elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind Kapitaal op Maat ook een heel goede site. Heeft ook veel duurzame investeringsmogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen