maandag 3 juni 2013

MoestuinMaandag (deel 8)

Gisteren had ik een uurtje de tijd om even wat in de (moes)tuin te doen. Zoontje was ziek, dus veel korte slaapjes en huilerig. Gelukkig is hij vandaag weer beter. Hij is, net als zijn moede,r nooit lang ziek gelukkig. Gisteren ging ik met het stukje grond aan de slag wat je vooraan op foto 1 ziet. Dit is een bak die ik vorig jaar gemaakt heb, maar had er nu nog niks gezaaid. Ik de grond omgespit, een grote geul gegraven en daar de bokashi ingedaan. Vervolgens weer dichtgegooid en er een stuk zeil overheen gemaakt, vastgezet met wat haringen. Het zeil dient als afweermechanisme tegen de kat en zoontje, mijn 2 lieve graafmonstertjes. Ik moet nog even kijken wat ik daar over 2 weekjes kan zaaien/planten, want er komt maar weinig zon.

De hop groeit al richting de schutting, kiwibes en rabarber doen het goed

In de bakken aan de regenton komen nu bloemetjes

Het hoekje dat ik "mag" gebruiken als moestuin


Kijk eens, al 2 mini paprikaatjes in aantocht

In deze bak stond vorig jaar sla, nu blauwe druifjes. Toch groeit er nu ook wat sla...

De 3 stamboontjes zijn mooi opgekomen, helaas heeft zoontje er 1 onthoofd!

Volop sla...eerst plukte ik steeds wat blaadjes,
laat het nu toch ook maar een paar echt verder kropjes worden

Nog een aantal vakken sla, waarvan de Valdor al oogstbaar.
Radijsjes zijn in aantocht en ook de mosterdspinazie
gaat deze week  verorberd worden.
Met de koriander heb ik een beetje valsgespeeld, plantje uit de winkel...

Joehoe, aardbeitjes!

Doe je werk maar hommeltje, maak maar lekkere framboosjes voor ons.

wazige foto, maar krijg de voortuin er alleen goed op vanuit het raam uit de woonkamer.
Alles doet het goed. Zodra de aardbeien bloemen geven, ga ik stro strooien rondom de plantjes.
In de slaapkamer nog meer....

Kijk eens wat 2 mooie snackpaprika's al, ik gok nog een paar weekjes...


Helaas is de meloen (nog) niet opgekomen, wel 2 komkommers en 3 kleine tomatenplantjes.
Nog even en dan mogen ook deze plantjes lekker naar buiten.


Verder heb ik weer een aantal dingen voorgezaaid en die staan nu in het tunneltje: Lavendel, Zonnebloemen, Paksoi, citroenmelisse, Sperzieboon, Nieuw-Zeelandse spinazie en Lavas/maggikruid. Ook zaaide ik nog een paar courgettezaadjes, het is de laatste keer dat ik het probeer. Ik heb nu 3x voorgezaaid, verschillende soorten, maar niks is ontkiemd. Geen idee waar het aan ligt, want vorig jaar had ik een overschot aan plantjes en een mega opbrengst courgettes. Als het nu niet lukt, ga ik toch maar plantjes kopen....

De twee pompoenplanten in de tuin doen het trouwens fantastisch, volgende week zal ik die ook eens op de foto zetten.

9 opmerkingen:

  1. Wat doen paprika's het goed binnen! Gek van het courgettezaad. Heb ik nooit problemen mee gehad. Een slecht zakje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat dacht ik eerst ook een slecht zakje, maar ik heb nu 3 verschillende zakjes geprobeerd. Eerder had ik er ook nooit problemen mee. Maar ik denk dat ze te koud hebben gestaan? Dus nu de laatste poging op een lekker warm plekje!

      Verwijderen
  2. Wat een leuk tunneltje en wat heb je schattige paprikaatjes! Waardeloos van je courgettes, die doen het hier als een dolle. Maar hier doet de watermeloen het niet... ach ja, de natuur he?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi tuintje. Leuk om alles te zien groeien. Ik heb een paar weken geleden courgettestekjes gekocht. Die doen het heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh jij hebt al aardbeitjes! Hier enkel nog bloemen. De paprika's in de kas bloeien nog niet eens hier :(
    Ziet er goed uit!

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/06/04/boom

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, wat groeit en bloeit dat allemaal al mooi! Hier gaat het zo hard nog niet, misschien toch wat meer water geven...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt een flinke variëteit aan groentes zeg! Leuk en gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Sjouke!
    Ik ben wel jaloers op jouw paprikaplantjes zeg!. Ik heb er nu 3 binnen staan en 4 buiten. Die buiten staan te verpieteren, maar ook die binnen staan (in de serre) is nog in geen velden of wegen een bloemetje te ontdekken. Geduld, geduld. Mijn courgettes daarentegen staan in de volle grond nu (2x) en bulken van de mooie gele bloemen(knoppen). Van zaadjes voor 0.19 bij de L.idl heb ik ze opgekweekt en echt warm hebben ze bij ons niet gestaan. Op een kast in de serre, maar daar was het toen nog vrij koud.
    Ik wil je wel een paar zaadjes opsturen? Zeg maar, ik heb er toch nog zat.

    Groetjes, Irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je aanbod Irene, maar ik heb net vandaag een plantje gekocht. Ik verwacht niet dat de rest nog opkomt, maar mocht het toch zo zijn, dan is dat weer een leuke meevaller.

      De paprika had ik al héél vroeg gezaaid, volgens mij al ergens eind februari, dus ik denk inderdaad dat je gewoon nog wat geduld moet hebben.

      Verwijderen