woensdag 17 april 2013

MoestuinMaandag

 Oh wat een leuk idee van Hollandse Klei om elke maandag een rondje te lopen door de moestuin en foto's te maken. Ik ga meedoen! Vandaag is het al woensdag, maar ach ik zal het heus wel eens vaker op maandag vergeten. Vandaag mijn eerste fotoronde dus in de achtertuin!

Eerst een overzichtsfoto van wat je ziet als je in de tuin stapt vanuit de bijkeuken.

Overzichtsfoto
Op foto 2 de rest, het valt dus net buiten het gezichtsveld van foto 1. Ik heb dit weekend geprobeerd er een leuk hoekje van te maken. Eerst stonden er de containers, maar die staan nu naast het huis. Alles had ik nog, en ik heb in de bakken bloemzaadjes gestopt. Nu maar hopen dat ze hier genoeg zon krijgen. Onze achtertuin ligt op het noorden. Niet erg, omdat ik met mijn blanke huidje niet zo goed tegen de zon kan. Ik hou ook niet zo van temperaturen boven de 25 graden, dus voor mij een ideale tuin. Voor de plantjes wat minder, maar achterin de tuin komt nog genoeg zon.

Let trouwens niet op die lelijke leiding naar de buitenlamp. Er zaten 2 gaten in de muur, omdat de vorige bewoners de ventilatie hebben verplaatst naar de zijkant van het huis. Schoonpapa heeft daar een buitenlamp opgehangen, maar dat ding gebruiken we nooit. Hier moeten we dus nog een keer iets mee, maar gelukkig kijken we meestal de andere kant op als we in de tuin zitten.


Deze bak heb ik vorig jaar zelfgemaakt met planken die nog naast het huis lagen van de vorige bewoners. Zoontje heeft al ontdekt dat het leuk is om rond te tijgeren en er ballen in te stoppen. Op dit moment staat er nog niks in, behalve wat onkruid en een paar verdwaalde tulpen. Binnenkort ga ik de grond even goed losmaken en volgens plan komen daar dan 5 soorten wortel in en 3 soorten paksoi. 

Zelfgemaakte bak
Op de foto hieronder zie je links de rabarber die weer mooi opkomt en recht de kiwibes. De kiwibes hebben we 1,5 jaar geleden gepoot, net als alle andere struiken. Het eerste jaar kwamen er helaas nog geen vruchten aan, maar we hebben goede hoop voor dit jaar!
Rabarber en kiwibes
 Benieuwd wat er onder de tunnel staat? Nou dit dus. Links een bak met sla van de zaadbanden die ik laatst kocht (de naam moet ik even verschuldigd blijven). In het midden de valdor sla, die had ik binnen opgekweekt, maar ik denk dat ik ze iets te snel naar buiten heb gedaan. Ze hebben het moeilijk, maar ik geloof wel dat de sterksten het zullen overwinnen. Rechts een bak met verschillende kruiden. De tuinkers is al opgekomen en over een paar daagjes kan die vast op de boterham.

Tunnel met sla en kruiden
De vierkantemetertuin is nog leeg. Ik heb hier afgelopen weekend een flinke laag grond uit geschept, vervolgens de bokashi emmer geleegd en de grond weer terug erop. Nu moet ik even 2-3 weken wachten tot ik kan zaaien. Er stond nog een aardbei, maar die heb ik verplaatst naar een pot. In deze bak moet komen: snijbiet, rucola, mosterd spinazie, sla en kruiden.

vierkantemetertuin
En dit is de regenton waar we heel veel plezier van hebben. Het was een behoorlijke aanschaf, maar ik ben fan! In de emmertjes die eraan hangen heb ik verschillende bloemenzaadjes gezaaid. En in de bak erop blauwe druifjes. De kabouters houden 's nachts de wacht in de tuin net als de tuinkat waarvan je nog net het snoetje ziet op foto 1. Wat vinden jullie trouwens van die mooie paal? Was ook weer zo'n leuk idee van mijn schoonvader zonder overleg. Hij staat er om de deur van de schuur te kunnen openhouden. Dat heb ik dus pas 1x gebruikt toen ik de schuur laatst helemaal heb opgeruimd. Ik denk dat we het ding maar eens moeten gaan verwijderen. Sorry schoonpapa...

Regenton
Hieronder in de bak links ook blauwe druifjes, die werden door de voetbalvereniging verkocht aan de deur. Rechts een verrassingsbak. Ik had nog een zakje zaad waar niks opstond en ik kon de zaadjes ook niet identificeren. Nu is het dus een verrassing wat hier gaat groeien.

Achter de bakken zie je verscholen tussen de tulpen een bosbessenstruik. Vorig jaar was deze helemaal leeggevreten door de vogels. Dus dit jaar is het tijd voor een actieplan!


Dit plekje heb ik van de week gecreëerd. Hier stond eerst dat zwarte tafeltje van foto 2. Nu heb ik er een ander (van de stort gered) tafeltje neergezet met wat potten erop en voor. Er zit van alles in de potten: bloemenenzaad, aardbeien, tulpen en sla.


Hieronder zie je links de zwarte bes en rechts (beetje bruinig gekleurd) een bosbes. Dit plekje moet nog onder handen worden genomen. Want in die hoek wil ik binnenkort de pompoen zetten, die nu al bijna het kweekbakje uitloopt. En ergens moet ik ook nog plek vinden voor de courgette.....
zwarte bes en bosbes
Dit zijn de 3 frambozenstruiken. De linker is echt 2,5 meter hoog geworden. We weten eigenlijk niet goed wat we er mee aan moeten. Moet je die dingen snoeien? Dan zijn we daar vast te laat mee. Vorig jaar wel wat framboosjes kunnen snoepen, hopelijk laten de vogels dit jaar meer voor ons hangen. Tussen de framboosjes heb ik de plantuitjes gepoot in rijtjes. Geen idee of het een goede plek is, maar meestal doe ik ook maar wat.

frambozen
Binnen is er nog de kraamkamer. Hier staan een stuk of 15 paprikaplantjes snack en gewoon. Een gedeelte wil ik in de voortuin zetten in potten (want meeste zon) en de rest blijft denk ik binnen. Er staat ook nog 1 potje met aardbei, die gaat straks ook in een pot de tuin in.

paprikaplantjes

En op de slaapkamer staat dit nog te wachten tot het de tuin in mag:
wortel, pompoen, snijbiet, lente-ui, rucola en tomaat

9 opmerkingen:

  1. Goed bezig! Behulpzame schoonvader heb je ;).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hij helpt heel graag. Hij heeft ook veel goede dingen gedaan hoor! Maar helaas doet hij soms ook dingen zonder overleg....en hij heeft nogal andere ideeën over wat handig is...

      Verwijderen
  2. De frambozenstruiken moet je in het najaar snoeien, wij doen het altijd zo, de ene helft van de frambozen stuiken snoeien we tot een paar cm boven de grond en de andere helft snoeien we tot ooghoogte. Om en om het ene jaar de ene helft en het andere jaar de andere helft zo heb je redelijk vroeg al framboze en heb je ook nog tot heel laat in het jaar frambozen.
    Ik denk dat jou frambozenstruiken ook al uitgelopen zijn, tenminste die van ons is inmiddels al uitgelopen, en als je goed kijkt bij de grond zal je zien dat daar ook nieuwe frambozenstuiken op komen. Voor je het weet heb je heel veel frambozenstuiken :-)
    Nu niet meer snoeien hoor, tenminste ik zou het niet meer doen
    Groetjes Dreadlocks

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tips. Inderdaad zie ik ook nieuwe frambozenstruiken opkomen. Hier ook al uitgelopen. Ik ga nu niet meer snoeien, maar wel iets om goed te onthouden en te DOEN in het najaar!

      Verwijderen
  3. Ik heb ook een eigenwijze framboos die ik wil gaan verplanten maar wanneer :)
    Ziet er goed uit hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handige tip over de frambozen. In mijn moestuintje staat er nogal een struik, die erg geknipt moet worden. Dit jaar maar even rigoureus zijn.
    Op het moment staat er niks in mijn tuin, maar wel op de vensterbank. Het moet allemaal nog verhuisd.
    Sla is overigens bijna bestand tegen alles. Ik zaaide eens wat buiten, in februari al. Kwam netjes op, ging het ineens keihard vriezen. Alles leek dood, maar kwam met het warme weer gewoon hardnekkig weer terug.
    Hopelijk kan ik de komende 3/4 weken gewoon even heel hard aan de slag met mijn eigen tuintje en haak ik misschien wel aan bij het prachtige idee van maandag moestuindag..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar kan je lekker wat kwijt joh! Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een gezellige regenton! Erg leuk die bakken eraan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk, plannen en ruimte genoeg. En tja, klussende (schoon)vaders zijn nu eenmaal soms ietwat eigenzinnig.
    Trouwens, als je een gedeelte van je paprika's binnen wilt laten staan moet je ze misschien wel handmatig bestuiven, anders krijg je geen vruchten. Buiten doen de bijtjes en hommels hun werk wel, maar ik weet niet of je die binnen ook hebt?
    Succes, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen