zaterdag 24 november 2012

Deze week las ik: Vrolijk besparen

Deze week las ik het boek: Vrolijk besparen geschreven door Marieke Henselmans. Ik heb  al heel veel bespaarboeken gelezen en voor mij stond er niet heel veel nieuws in. Maar ik vond de schrijfstijl wel heel leuk, geen saai boek over besparen, het las gewoon heerlijk weg. Dus zeker een aanrader voor de beginnende spaarder.


Leuke paragrafen vond ik "wild fruit jagen" en "noten en kastanjes zoeken". Dit jaar heb ik dat nog niet gedaan, maar met de informatie die ik in dit boek vond ga ik volgend jaar zeker aan de slag. Ook het stuk over zelf sap, siroop en jam maken heb ik met veel plezier gelezen. Ik denk dat ik hierdoor nog best wat besparen kan, jam maken deed ik al. Maar (bijna) gratis siroop, sap en noten is natuurlijk altijd fijn en vooral ook heel gezond en lekker. Van walnoten krijgen we altijd een hele lading van mijn ouders, eigenlijk zou ik daar ook veel meer mee moeten doen dan alleen af en toe door de salade, quiche, taart en zo uit het vuistje.

Zijn jullie al aan het wild fruit jagen geweest? Of op zoek geweest naar noten en kastanjes? En wat heb je er voor lekkers van gemaakt?

7 opmerkingen:

  1. We hebben een enorrrrme braam achter in de tuin, daar hebben we dit jaar goed van gegeten. En van andere bramen hier in de buurt, kreeg ook een ijsbak vol van mijn buurvrouw omdat ik haar op ''onze'' braamstruik had gewezen :) Lekker makkelijk.

    Heb wel brandetelsoep gemaakt (maar was er niet kapot van) en paardebloemsiroop. Wilde dit jaar veel meer doen, maar het kwam er niet van omdat ik steeds zo moe was. Gelukkig is er elk jaar weer een herkansing :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze herfst pasten we op een franse boerderij. De perziken en pruimen lagen aan de kant van de weg. Ik heb jam voor de hele winter en om cadeau te geven

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jah ook hier zijn we gek op wild plukken, ik heb er zelf al eens over geblogd, appels, kastanjes, rozebottels, bramen, vlierbessenbloesem,en ook de bessen, en we mochten ook een oud volkstuintjescollega( wij zijn gestopt met volkstuinieren) de vraag of we soms zin hadden om zijn 20 meterlange aalbessenstruikheg te komen leegplukken :-D, heerlijke siroop van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh en ik had paardebloembier volgens recept van de gulleaardeblog gemaakt wat op zich werkelijk goed gelukt was, en t was ook leuk om te doen, maar zelf drink ik geen bier en man vond het wat bijzondersmaken, maar tw as zo gemakkelijk dat ik t beslist nog eens ga doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik maak elk jaar siroop van paardenbloemen, vlierbessenbloesem en de vlierbes zelf, ook maakte ik dit jaar salade van paardenbloembladeren en zevenblad, jam van bramen langs de spoorbaan. noten kom je in mijn omgeving helaas niet tegen in het wild.wil volgend jaar nog meer gaan doen en ga me de komende tijd verdiepen in wat je nog meer kunt doen met onkruid e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt een award gekregen. Lees je blog namelijk met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen