vrijdag 9 oktober 2020

Too Good To Go broodbox van AH

Vorig jaar bestelde ik een paar keer een maaltijdbox van AH via de Too Good To Go app. Ik betaalde € 3,99 en kon een paar uur voor sluitingstijd producten ophalen die anders weggegooid zouden worden. De ene keer was het een leuk pakket met producten die we goed konden gebruiken, maar het pakket viel ook weleens tegen. Op alles zit een 35% korting sticker en ik rekende een keer uit wat dan de kosten waren.  Ik kwam erachter dat ik voor sluitingstijd beter zelf even de winkel in kan duiken om producten met zo'n sticker te kopen, dan ben ik iets duurder uit, maar heb ik wel dingen die we echt graag eten. Hoewel ik het verrassingselement van zo'n box wel leuk vind en alles vindt uiteindelijk wel een goede bestemming, we gooien niks weg. Ik wil dus zeker nog weleens zo'n box bestellen, maar meestal ben ik net te laat en zijn de boxen al weg, of ik denk er gewoon helemaal niet aan.

Van de week werd mijn aandacht getrokken door een nieuw pakket van AH op de app van Too Good To Go; "de broodbox". De box is volgens de app gevuld met wat er nog over is van de dag ervoor. "Vaak zullen dit overheerlijke broden zijn, maar zo nu en dan kunnen er ook andere bakkerswaren inzitten". Gisteren zag ik dat de box nog bestelbaar was en de volgende dag opgehaald kon worden tussen 08.00-11.00. Dat kwam goed uit ons brood was net op (ook dat uit de vriezer) en ik kon het gelijk ophalen na de kinderen naar school gebracht te hebben. Ik bestelde de box voor € 3.99,--

Vanmorgen haalde ik de box op en het was VEEL, HEEL VEEL! Ik vroeg nog aan de jongen achter de servicebalie of dit echt 1 pakket was. Maar zag gelijk dat er vergelijkbare boxen achter de servicebalie stonden. In totaal 8,5 broden, omgerekend dus nog geen 50 cent per brood. Het was een mooie variatie:   

- 2 Les pains Triomphe

- 2 zaans grof volkoren

- 2 meergranen

- 1 boeren sesam bruin 

- 1 waldkorn meergranen

- half zaans bruin. 


Helaas zat er geen andere bakkerswaren in als koeken of andere broodjes, altijd leuk voor het weekend. Maar ik ben verre van ontevreden over dit pakket.

Gelukkig hebben we sinds kort een grote extra vriezer in de schuur, waar ik later nog eens een blogje aan zal wijden, en heb ik 5,5 brood ingevroren. 1 brood eten we vandaag en morgen wel op. En met de overige 2 broden heb ik een vriendin blij gemaakt, dat is ook altijd leuk!

Is dit brood wat we normaal ook eten? Ja en nee. De laatste maanden kocht ik vaker brood bij de bakker, met name omdat ik minder vaak bij de supermarkt wou komen en de lokale middenstand iets extra's wou gunnen in deze tijden. Van de kinderen kreeg ik ook positieve reacties over het brood, maar het brood ging ook sneller op. Doorgaans kies ik voor volkorenbrood soms meergranen of mais omdat de kinderen dat zo lekker vinden. Zelf eet ik niet zo veel brood. Voor de crisis kocht ik standaard een paar broden "Zaans volkoren" per week en doe er dan altijd 1 of 2 in de vriezer, zodat we nooit misgrijpen.

Er gaan hier wekelijks 3-4 broden doorheen. Bij de bakker kost mij dit gemiddeld € 10,00. Bij de AH ongeveer 5 euro. Nu ben ik voor 2 weken klaar voor € 3,99. 

Ga ik dit pakket vaker nemen? Ja ik denk het wel, maar het neemt wel veel plaats in, in de vriezer. Het is leuk om dit pakket af te wisselen met de bezoekjes aan de bakker, om zo toch de broodkosten iets te drukken. Want heel eerlijk, het brood van de bakker is toch echt wel veel lekkerder, maar dat vind ik dan weer zonde om bijvoorbeeld tosti's mee te maken.

Ik vraag mij trouwens wel af of je hier echt voedsel mee redt dat anders verspild zou worden, of zou het anders naar de voedselbank gaan. De ondernemer verdient hier natuurlijk nog wel iets aan. 

Heb jij al eens een Too Good To Go box geprobeerd? En wat waren jouw ervaringen?

1 opmerking:

  1. ik bestel ook wel eens too good to go, maar ik vergeet het ook vaak. Ik denk niet dat deze broden anders naar de voedselbank zouden gaan eerlijk gezegd, maar misschien heb ik dat mis hoor

    BeantwoordenVerwijderen