zaterdag 17 oktober 2020

Kledingruilbeurs op school

Afgelopen periode had Dirk op school het thema "mode". Ze keken naar de geschiedenis van kleding, hoe kleding wordt gemaakt en hoe je je zelf kan onderscheiden dmv kleding. Zo was er een dag dat je in je lievelingskleding naar school mocht komen en op de catwalk kon vertellen waarom dat jouw lievelingskleding is. Ze sloten het thema af met een kledingruilbeurs voor de kinderen van groep 5 en 6. Héél goed om kinderen kennis te laten maken met de impact van kleding op mens & milieu. en dat 2e hands kleding ook gewoon prima is en niet alleen goedkoper, maar ook beter voor het milieu. Er werd ook aandacht besteed aan fast fashion en ze keken stukjse van het programma Genaaid.

Omdat ik vrijwilliger ben bij een kinderkledingruilpunt, werd ik gevraagd of ik de overgebleven kleding kon gebruiken. Natuurlijk, graag! Ik leverde ook wat kleding aan voor het geval er niet genoeg kleding zou zijn. Maar er was genoeg, de kinderen mochten eerst allemaal 1 kledingstuk uitzoeken, en daarna als ze wilden nog 1 en nog 1. Ze kregen allemaal een flyer mee van het ruilpunt. Nu maar hopen dat ze zo enthousiast zijn dat ze hun ouders meeslepen om bij het ruilpunt kleding te komen ruilen.

Dirk kwam blij met een trainingsjack thuis. Het paste nog maar net, maar je had dat stralende gezichtje moeten zien. Hij was dolblij, waarschijnlijk net zo blij als toen we laatst een keer een nieuw traingspak voor het sporten voor hem kochten. Het was ook leuk om samen de kledingkast door te gaan; wat draag je niet en waarom niet en zullen we er iemand anders blij mee maken? Normaal zoek ik eigenlijk altijd de kledingkast uit, maar leuk te zien dat hij steeds meer een eigen smaak en stijl ontwikkeld. Hij houdt vooral van fel gekleurde kleding, die lekker moet zitten.

Voor ons is tweedehandskleding de normaalste zaak. Wij geven gemiddeld 50 euro per maand uit aan kleding. Dat is dan voornamelijk voor ondergoed, sokken en schoenen. Heel af te toe wordt er een ander kledingstuk gekocht, als we tweedehands niet kunnen slagen, of iets heel leuks zien in de uitverkoop.

Voor de kinderen schuift veel van Dirk nu door naar David, hoewel er 5,5 jaar leeftijdsverschil is, verschillen ze niet zo heel veel meer in maat. Eerder ruilde ik alle kleding van Dirk en David voor iets anders bij het ruilpunt, ideaal als vrijwilliger zie je bijna alles wat binnenkomt en heb je eerste keus. Het ruilpunt is nu tijdelijk gesloten, maar op de website van KrijgdeKleertjes (waar het ruilpunt onderdeel van is) heb ik genoeg kunnen vinden. Ik neem ook kleding van 1 maatje groter mee als ik iets leuks tegenkom, dan heb ik alvast een voorraad voor als ze er weer uit zijn gegroeid. Als je dan nog tweedehands moet gaan zoeken, kom je vaak net niet tegen wat je nodig hebt.

Ook bezoek ik 1-2x een kledingbeurs voor volwassenen. Helaas gingen veel beurzen in het voorjaar niet door en heb ik in de zomer, met name voor mijzelf, wel wat nieuwe dingen gekocht.

Ik shop ook graag bij tweedehands kledingwinkeltjes; bij de kringloop vind ik niet vaak wat, of ik vind het te duur. Tweedehandskledingwinkeltjes hebben dan eerder mijn voorkeur. Héél af en toe koop ik iets via mp, daar kan je makkelijk specifiek iets zoeken; zoals een winterjas maat 128.

Alex koopt bijna nooit iets van kleding. Als ik iets op een beurs voor hem vind, dan neem ik het mee. Als hij een keer gaat winkelen, koopt hij heel veel in 1x en daar doet hij dan weer jaren mee.

Denk dat het ook veel uitmaakt hoe je je kleding behandelt. Hier gaat niks in de droger, want die hebben we niet. Kleding wordt gewassen op 30-40 graden en niet te vaak, gewoon luchten is soms ook prima. De goedkopere fast fashion kleding is van slechtere kwaliteit, als je dat (tweedehands) koopt is het vaak na een aantal keer wassen al uit model of begint het te pillen. Als ik iets nieuws koop probeer ik nu meer te letten op kwaliteit. Voornemen van mij is dan ook om bij de kleding die we wel nieuw kopen meer te gaan letten op de materialen en productie. Maar zo makkelijk vind ik dat nog niet....



De kleding die was overgebleven na de kledingruilbeurs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten