woensdag 28 oktober 2020

Speelgoed weggeven, ruilen en verkopen

Nu is het een goede tijd om het speelgoed van de kinderen uit te zoeken. In december komt er weer speelgoed het huis binnen en hier nog meer, want Dirk is dan ook jarig. Beter nu wat wegdoen, dan is er straks ook ruimte voor iets nieuws. Nu kan je er makkelijk een ander mee blij maken, het is sneller weg en levert soms ook wat meer op.

We hebben op zolder een ruimte waar de kinderen kunnen spelen. Daar mogen de treinbaan, legobouwwerken en Kaplatorens gerust weken blijven staan. Totdat ik merk dat er niet meer mee gespeeld word, dan ruimen we alles op en kan gelijk de stofzuiger er even goed door. Op zolder hebben we ook een grote inbouwkast gevuld met héél veel spelletjes. Tja, dat is mijn "verslaving". Ook staan er bakken met verschillend soorten speelgoed; duplo, knex, playmobil, houten treinbaan, noppers, smartmax etc... Als ze ergens mee willen spelen prima, dat kan op zolder, wel eerst één en ander opruimen. Willen ze het mee naar beneden nemen, dan kan dat ook, maar dan moet er iets anders naar boven toe. Zo wordt er gerouleerd met het speelgoed, ligt er niet te veel tegelijk en hebben ze soms weer iets "nieuws".

In de woonkamer staat een grote speelgoedkast met diverse vakken, bakken en lades. Er staan wat boekjes, puzzels/spelletjes en wat bakken met constructiespul, muziekinstrumenten, knutselspul en autootjes/diertjes etc...

Op de slaapkamer hebben de kinderen bijna geen speelgoed. Onze kinderen zijn al moeilijke slapers en speelgoed leidt dan alleen maar af. Wel liggen er boekjes om voor te lezen en Dirk mag nog even wat lezen voor het slapen gaan. We hebben de afspraak dat hij doordeweeks niet voor 6 uur naar beneden mag, als hij eerder wakker is leest hij soms nog wat. Wel staat er soms een mooi legobouwwerk op de kamer en een kistje met verzamelingen als gevonden steentjes/schelpen, medailles en buitenlandse muntjes.

Ik startte vorige maand al met het uitzoeken van het speelgoed. Ik begon daarbij op de zolder. Ik ging de inbouwkast door en zag gelijk een aantal dingen waar ze al lang niet meer naar gevraagd hebben, die kunnen dus wel weg. Ik maakte gelijk foto's en een deel ging op marktplaats, weggeefhoek en wat op een ruilsite. Ik had maar een uurtje ingepland om dit klusje te doen. Waar ik niet aan toe kwam om gelijk op internet te zetten, noteerde ik op een briefje om zo de volgende keer mee te nemen. Binnen een week was ik 1 item via de ruilsite en 1 via marktplaats kwijt.

Vandaag had ik weer een uurtje gereserveerd om met dit klusje verder te gaan. Ik zette 3 sets op marktplaats en 2 sets op de ruilsite en ik maakte een bak met dingen die weggegeven kunnen worden. Met de zolder ben ik nu klaar. Ik ga van de week nog een keer met Dirk naar boven om te zien wat er van hem nog evt. weg mag. Maar ik denk dat hij het meeste nog even wil bewaren in de hoop dat er toch nog een vrijmarkt komt in April.

Van het weekend wil ik samen met de kinderen de speelgoedkast in de woonkamer uitzoeken. Dat is een klusje dat we normaal gesproken altijd de laatste dag van de vakantie doen, maar dit keer was het er niet van gekomen. 

De week daarop kunnen we dan nog de boekjes in de slaapkamers uitzoeken en dan is alles weer fijn uitgezocht en opgeruimd. En kan er een ander kindje weer fijn mee spelen.

Inmiddels is er al een hoop geruild en verkocht. Opbrengst van de verkopen tot nu € 55,-- en er zijn 2 pakketten geruild, daar heb ik nu twee ruilpunten voor waarmee ik kan kijken of ik zelf nog iets leuks voor de kinderen zie.

De speelgoedkast/hoek in de woonkamer 


2 opmerkingen:

  1. Dat ruimt lekker op. Wij hebben gister de toet toet auto's op marktplaats gezet. Ik hoop dat ze snel worden verkocht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Één van onze verkopen waren ook de toet toet auto's. David deed er eigenlijk niks mee, was vorig jaar een verjaardagcadeau van oma (gelukkig wel 2e hands). We hadden hem binnen een dag verkocht. Hoop jullie ook snel!

      Verwijderen