woensdag 21 oktober 2020

Nieuwe hobby: plantjes stekken

 Vorig jaar op de koningsmarkt verkocht Dirk (en ik) zonnebloemplantjes. We hadden een reuze zonnebloem in de tuin gehad het jaar ervoor en die had zich flink uitgezaaid. Zo veel kleine plantjes staken hun kop op in de tuin, dat het zo dicht op elkaar nooit wat zou worden. We haalden een aantal kleine plantjes eruit en zetten die in een potje, een paar weken later gingen we er mee naar de vrijmarkt en verkochten ze voor € 0,50 en 3 voor € 1,--. Misschien was het ons geluk dat het regende, want we hoefden de plantjes niet af te dekken. Uiteindelijk verkochte hij ze allemaal en alleen dat bracht hem al ruim € 5,-- op.

Dit jaar dachten we, dan kunnen we naast het speelgoed, ook wel wat andere plantjes aanbieden. En we begonnen met het voorzaaien van (cherry)tomaten, komkommer- en courgetteplantjes. Ook stekte ik enkele plantjes die ik in huis heb en makkelijk te stekken zijn: het pannenkoekplantje, de graslelie en een vetplantje.

Helaas ging de vrijmarkt niet door en bleven we dus met onze plantjes zitten. We gaven hier en daar wat weg en de rest zetten we in onze eigen tuin. De gestekte plantjes zetten we op verschillende plekjes in huis. Volgend jaar zijn ze wat groter, was de gedachte, en kunnen we er misschien iets meer voor proberen te vragen.

Inmiddels vind ik het stekken zo leuk dat ik bij een lokale facebookgroep ben aangesloten waar je stekjes onderling kan ruilen. Ook zag ik dat er stekruilkastjes zijn, zoiets als een minibieb, maar dan om stekjes te ruilen. En zelfs stekjesruilbeurzen.

Ik heb nog niet zo veel verschillende plantjes, maar door 2 keer te ruilen, een gekregen stekje en een gekregen plantje, heb ik nu toch wel wat meer variatie. Eigenlijk wist ik niks van stekken, maar mijn schoonmoeder weet veel van planten, dus een goede vraagbaak en ook op de site Mamabotanica is veel informatie te vinden. 

Het is een leuke goedkope hobby. Veel heb je niet nodig, eigenlijk koop ik alleen potgrond. Plastic potjes en bloempotten kan je vaak wel ergens gratis ophalen.

Ik ben nu nog alleen aan het stekken met kamerplanten. Maar wil mij ook eens gaan verdiepen in tuinplanten, in de tuin kunnen we ook wel wat meer vaste planten gebruiken.

Ik hoop voor Dirk dat volgend jaar de vrijmarkt wel door kan gaan. Hij heeft alles wat hij wou gaan verkopen nog bewaard. En ons huis staat inmiddels vol plantjes. 

Stukje Urban Jungle in de woonkamer

De stekjes en 2 gekregen plantjes voor het keukenraam

Nog meer plantjes voor het keukenraam

Van deze plant had ik een stekje gekregen, hij heeft nu net 3 blaadjes. 

Hier eveneens 3 stekjes van gekregen bij een ruil

1 opmerking:

  1. Leuke Hobbie inderdaad. Ik plant ook allerlei pitten. Manderijn, citroen en loquat. Ook heb ik curcuma en gemberwortel staan. Worden echt leuke planten.

    BeantwoordenVerwijderen