woensdag 14 oktober 2020

Ons huishoudboekje

In de balk bovenin vind je ons huishoudboekje van 2020. Ik vind het fijn om elk half jaar voor mezelf zo'n overzicht te maken, zodat we weten wat erin komt en wat eruit gaat. Die van 2017 staat er ook, in 2018 en 2019 heb ik deze ook gemaakt, maar niet geblogd. Het is nu leuk om te zien wat er in die 3 jaar is veranderd.


Inkomsten:

Alex is flink meer gaan verdienen. Hij is er jaarlijks ruim 150 euro op vooruit gegaan. Ook ik lever nu een bijdrage aan de inkomstenkant, doordat ik nu een bijbaantje heb als luierconsulente. Ik verdien hier gemiddeld 100 euro per maand mee. Ook de kinderbijslag is omhoog gegaan, we hebben nu 2 kindjes. De belastingteruggave is omlaag gegaan, dit komt vooral door een aanpassing in onze hypotheek, minder hypotheekrente-aftrek. Ik verwacht dat deze komend jaar nog verder omlaag gaat, iets om rekening mee te houden dus.


Vaste lasten

Het grootste verschil zit in de hypotheek. Afgelopen jaar liep onze rentevasteperiode af en we hebben onze hypotheek aangepast. Hierdoor betalen we nu nog alleen een vaste lage rente, wel sparen we maandelijks een bedrag voor de vaste lasten, deze staat nu alleen onder "reserveringen". Ik zal binnenkort eens een blogje schrijven over onze hypotheek.

Kleine veranderingen, er is een Netflix abonnement bijgekomen, kosten voor de peuterspeelzaal en kosten voor elketra/gas/water zijn omlaag, omdat we nu zonnepanelen hebben. De kwartaal- en jaarkosten zijn flink omhoog gegaan. Dit komt met name door de zwemlessen van David, de clubjes van Dirk en we hebben gekozen voor een aantal periodieke schenkingen, aangezien we wat meer te besteden hebben en best wat meer kunnen missen.


Variabelen lasten

De variabele zijn iets gestegen. We hebben 1 persoon meer; dus doen iets meer boodschappen, er gaat 1 persoon meer naar de kapper en er wordt ook meer uitgegeven bij cadeautjes en uitjes. De post "goede doelen" heb ik hier weggehaald. Dit zijn jaarlijkse schenkingen geworden en vallen daarom onder de jaar en kwartaalkosten bij de vaste lasten. Wel heb ik een post "huishouden" opgenomen, ik vond het fijn een extra post aan te maken hier vallen dingen onder als: kleine inventaris, postzegels, collecte etc. De reiskosten zijn omlaag, door alle maatregelen gaan we er minder vaak op uit.


Reserveringen/sparen

We sparen niet om het sparen, maar sparen met een doel, daarom noem ik het reserveringen. We hebben hiervoor verschillende spaarpotjes onder 1 spaarrekening. De grootste verandering die erbij is gekomen is de hypotheek. We sparen nu zelf voor een jaarlijkse aflossing. Verder zijn we periodiek gaan beleggen, we investeren 50 euro in 2 verschillende duurzame fondsen. Ook leggen we nu maandelijks iets opzij voor de vakantie. Het vakantiegeld alleen bleek niet meer voldoende te zijn nu we met meer personen op vakantie gaan en vast zitten aan de zomervakantie.

Volgens mij doen we het best goed. We hebben de afgelopen wat meer financiële ruimte gekregen, dat is fijn. We hoeven niet meer persé heel zuinig te leven, maar zijn het nu zo gewend, dat het eigenlijk vanzelf gaat. Wel pakken we soms wat meer uit op vakantie, kies ik als ik nu iets vervang voor een duurzamere, vaak duurdere optie, dat gevoel van meer vrijheid is wel fijn.


Als je vragen hebt over ons huishoudboekje, stel ze gerust!.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten