vrijdag 7 december 2012

Telefoonkosten omlaag gebracht

Gisteren kreeg ik een telefoontje van Telfort, mijn mobiele telefoonabonnement kan weer verlengd worden en ze wilde even de aanbiedingen met mij doornemen. O'ja ergens wist ik wel dat ik mijn abonnement eind dit jaar weer kon verlengen, maar was er nog niet aan toegekomen om uit te zoeken met welke bundel ik het beste af ben.

De vrouw aan de telefoon vroeg wat voor telefoon ik heb. Ehh, een Nokia, zei ik. Dus geen smartphone, vroeg de vrouw, en of ik daar al eens over na had gedacht. Ehh ja, zei ik, maar uit zelfbescherming wil ik voorlopig nog niet zo'n telefoon. Het was even stil aan de andere kant, toen vroeg ze of mijn toestel het nog goed deed. Ja hoor, prima. Oké een sim only dus, zei ze. Ja, dat had ik ook gelijk kunnen vertellen. Ze vertelde dat er nu leuke aanbiedingen waren en keek naar mijn belgedrag en raadde me een abonnement aan voor 300 minuten en 100 sms voor € 8,-- voor 2 jaar, een jaarabonnement was een euro duurder. Ik vertelde haar dat ik het zelf zou uitzoeken via de website, dat doe ik immers ieder jaar. Daar waren inderdaad dezelfde aanbiedingen vertelde ze, dit was een extra service....aansmeer service zou ze bedoelen.

Maar goed, ze had me wel geattendeerd op het verlengen van mijn abonnement, dus ging gister gelijk aan de slag.Vorig jaar heb ik mijn bundel nog snel verhoogd, ik lag in het ziekenhuis vanaf 30 nov. en mijn bel- en smsgedrag nam snel toe. Toen we wisten dat zoontje voor langere tijd in het ziekenhuis zou moeten liggen, heb ik mijn bundel van 100 naar 300 minuten opgehoogd. Toen ik dagen lang in het ziekenhuis was, onderhield ik zo (naast email) contact met de buitenwereld. Hierdoor heb ik na een dure maand, waarin mijn belkosten ineens 65 euro waren, me daarna prima binnen de bundel van 13,90 per maand gehouden.

Nu die vervelende periode eindelijk achter de rug is, is mijn belgedrag ook weer veranderd. Gemiddeld gebruik ik nu 60 sms-jes en 40 belminuten per maand, dus die bundel kan wel naar beneden. Thuis bel ik van vast naar vast voor 5 cent per gesprek, dus voor gesprekjes naar vast pak ik de huistelefoon en ik ben nu ook veel meer thuis.

Via de site zocht ik een sim only met 100 belminuten en 100 sms, dat kwam op € 7,--. Het kon nog goedkoper als ik een 2-jarig abonnement zou nemen, maar dat doe ik niet meer. Ik wil elk jaar opnieuw kunnen beslissen en € 12,-- per jaar is niet zo'n groot verschil. Misschien verander ik wel van gedachten en wil ik volgend jaar wel een smartphone. Ik weet nog steeds niet waarom ik een smartphone zou nemen, vooral niet nu ik veel meer thuis ben. Een paar jaar geleden had ik een duurdere telefoon bij een 2-jarig abonnement genomen en toen werd na 3 maanden mijn telefoon bij de sportschool gejat. Heb ik los een goedkoop mobieltje gekocht en hier de rest van de abonnementsperiode mee gebeld. Nu heb ik steeds een simpele Nokia, dat je er foto's mee kan maken is al heel wat. En ik heb nog 2 reserve telefoons liggen, als mijn telefoon het ineens begeeft. Bij mijn werk mocht je elke 3 jaar een nieuwe telefoon uitzoeken. Maar ik gebruikte de werktelefoon nauwelijks, dus gebruikte ik daar een oud mobieltje voor en de nieuwe werd mijn privémobiel. Als mijn telefoon volgend jaar aan vervanging toe is kijk ik dan wel weer. Soms is een sim only en een losse telefoon kopen goedkoper. Ik ben trouwens al 10 jaar vaste klant bij Telfort en heel tevreden, dus stap voor een kleine besparing liever niet over.

Maar goed conclusie, volgend jaar ga ik weer € 6,90 per maand op mijn mobiele telefoonabonnement besparen. Alle kleine beetjes helpen om onze vaste maandlasten omlaag te brengen. Nu hebben we t.o.v. begin 2012 onze vaste maandlasten al met € 92,79 omlaag gebracht door lager energieverbruik, aflossing hypotheek, overstap woonverzekering en nu dus een ander mobiel abonnement. Ziektekosten(premie) reserveren we hetzelfde bedrag als 2012, als we door het weglaten van de aanvullende verzekering nu flink besparen (en een buffertje aanleggen), kan die reservering misschien volgend jaar ook omlaag.


7 opmerkingen:

  1. Hi Sjouke, zo zie je: alle kleine beetjes maken een leuk bedrag samen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat tikt op jaarbasis toch weer lekker aan! Ik heb zelf een prepaid abonnement, waar ik 1 keer per jaar een tientje opzet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Netjes! Zo tikt het toch weer leuk aan :-) Ik bekijk ook regelmatig even de aanbiedingen en pas soms ook tussentijds mijn abonnement aan. Zo ben ik van 20 naar 14 euro gegaan, terwijl mijn belminuten verdubbeld zijn en het internet onbeperkt is geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker hoor; zo goedkoop bellen. Wij hebben dit jaar wel beide een abo met smartphone genomen, dat was voor het eerst. Eerst manlief, wat was ie blij ermee. Toen begaf na twee maanden het toestel de geest en van het beperkte bedrag dat de verzekering er voor gaf, heb ik een 'eenvoudige' smartphone bij bol gekocht (ik wil zo min mogelijk toeters en bellen als noob, dus voor 200 euro was ik klaar) en nog een abo genomen voor de superdeluxe tweede smartphone die manlief kreeg. We hebben mega-internetbundels, maar op steeds meer plaatsen is wifi. Dus als deze abo's aflopen, nemen we kleinere bundels. Uiteraard heb ik precies berekend of deze abonnementen voordeliger waren dan losse internetbundels en losse telefoons. Een abo was voordeliger in dit geval, dus omdat de internetbundels prijzig zijn los.
    We hebben onze agenda's sindsdien online via google en dat is het me alleen al waard. Altijd en overal afspraken kunnen plannen, nooit meer dubbele afspraken en ik weet ten alle tijden wat me te wachten staat aan activiteiten van manlief, zoonlief en mij. Voor mij valt en staat als gezinsmanager immers alles met plannen. Ik hoef dus ook geen kalender meer te kopen en in te vullen elk jaar opnieuw. Ik ben helemaal 'om'. Dat je ook je mail kunt lezen en foto's maken is gewoon een leuk extraatje. En de apps kunnen ook wel eens handig zijn af en toe. En bellen kan ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik reis veel met de trein, elke dag, en dan ook nog eens verschillende trajecten. Ik vind het dus heel erg prettig om reisinfo makkelijk te kunnen opzoeken op mijn smartphone. Daarnaast whatsapp ik ipv smsen. Spelletjes ed zijn vaak leuk voor even, maar lang speel ik het nooit.
    Maar blogs lezen en de krant gaat ook prima op de smartphone, erg handig als je ergens moet wachten. Ik ben er dus wel heel erg blij mee, met dat internet op de gsm. Maar onmisbaar is het natuurlijk niet.
    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben blij met mijn smartphone en zou niet anders meer willen bellen doe ik nauwelijks alles gaat via whats app. Ik bel alleen nog mijn moeder. Zo nu en dan een spel en verder lees ik veel blogs, feesboek en het nieuws op mijn telefoon. Ik ga ook steeds meer mijn mobiel gebruiken voor agenda beheer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een sim only abonnement bij Ben. Ben zuinig. Kosten 2,99 per maand!

    BeantwoordenVerwijderen