Gisteren kreeg ik een telefoontje van Telfort, mijn mobiele telefoonabonnement kan weer verlengd worden en ze wilde even de aanbiedingen met mij doornemen. O'ja ergens wist ik wel dat ik mijn abonnement eind dit jaar weer kon verlengen, maar was er nog niet aan toegekomen om uit te zoeken met welke bundel ik het beste af ben.
De vrouw aan de telefoon vroeg wat voor telefoon ik heb. Ehh, een Nokia, zei ik. Dus geen smartphone, vroeg de vrouw, en of ik daar al eens over na had gedacht. Ehh ja, zei ik, maar uit zelfbescherming wil ik voorlopig nog niet zo'n telefoon. Het was even stil aan de andere kant, toen vroeg ze of mijn toestel het nog goed deed. Ja hoor, prima. Oké een sim only dus, zei ze. Ja, dat had ik ook gelijk kunnen vertellen. Ze vertelde dat er nu leuke aanbiedingen waren en keek naar mijn belgedrag en raadde me een abonnement aan voor 300 minuten en 100 sms voor € 8,-- voor 2 jaar, een jaarabonnement was een euro duurder. Ik vertelde haar dat ik het zelf zou uitzoeken via de website, dat doe ik immers ieder jaar. Daar waren inderdaad dezelfde aanbiedingen vertelde ze, dit was een extra service....aansmeer service zou ze bedoelen.
Maar goed, ze had me wel geattendeerd op het verlengen van mijn abonnement, dus ging gister gelijk aan de slag.Vorig jaar heb ik mijn bundel nog snel verhoogd, ik lag in het ziekenhuis vanaf 30 nov. en mijn bel- en smsgedrag nam snel toe. Toen we wisten dat zoontje voor langere tijd in het ziekenhuis zou moeten liggen, heb ik mijn bundel van 100 naar 300 minuten opgehoogd. Toen ik dagen lang in het ziekenhuis was, onderhield ik zo (naast email) contact met de buitenwereld. Hierdoor heb ik na een dure maand, waarin mijn belkosten ineens 65 euro waren, me daarna prima binnen de bundel van 13,90 per maand gehouden.
Nu die vervelende periode eindelijk achter de rug is, is mijn belgedrag ook weer veranderd. Gemiddeld gebruik ik nu 60 sms-jes en 40 belminuten per maand, dus die bundel kan wel naar beneden. Thuis bel ik van vast naar vast voor 5 cent per gesprek, dus voor gesprekjes naar vast pak ik de huistelefoon en ik ben nu ook veel meer thuis.
Via de site zocht ik een sim only met 100 belminuten en 100 sms, dat kwam op € 7,--. Het kon nog goedkoper als ik een 2-jarig abonnement zou nemen, maar dat doe ik niet meer. Ik wil elk jaar opnieuw kunnen beslissen en € 12,-- per jaar is niet zo'n groot verschil. Misschien verander ik wel van gedachten en wil ik volgend jaar wel een smartphone. Ik weet nog steeds niet waarom ik een smartphone zou nemen, vooral niet nu ik veel meer thuis ben. Een paar jaar geleden had ik een duurdere telefoon bij een 2-jarig abonnement genomen en toen werd na 3 maanden mijn telefoon bij de sportschool gejat. Heb ik los een goedkoop mobieltje gekocht en hier de rest van de abonnementsperiode mee gebeld. Nu heb ik steeds een simpele Nokia, dat je er foto's mee kan maken is al heel wat. En ik heb nog 2 reserve telefoons liggen, als mijn telefoon het ineens begeeft. Bij mijn werk mocht je elke 3 jaar een nieuwe telefoon uitzoeken. Maar ik gebruikte de werktelefoon nauwelijks, dus gebruikte ik daar een oud mobieltje voor en de nieuwe werd mijn privémobiel. Als mijn telefoon volgend jaar aan vervanging toe is kijk ik dan wel weer. Soms is een sim only en een losse telefoon kopen goedkoper. Ik ben trouwens al 10 jaar vaste klant bij Telfort en heel tevreden, dus stap voor een kleine besparing liever niet over.
Maar goed conclusie, volgend jaar ga ik weer € 6,90 per maand op mijn mobiele telefoonabonnement besparen. Alle kleine beetjes helpen om onze vaste maandlasten omlaag te brengen. Nu hebben we t.o.v. begin 2012 onze vaste maandlasten al met € 92,79 omlaag gebracht door lager energieverbruik, aflossing hypotheek, overstap woonverzekering en nu dus een ander mobiel abonnement. Ziektekosten(premie) reserveren we hetzelfde bedrag als 2012, als we door het weglaten van de aanvullende verzekering nu flink besparen (en een buffertje aanleggen), kan die reservering misschien volgend jaar ook omlaag.
Ik ben Sjouke (38 jaar), woon samen met Alex, Dirk (dec 2011) en David (april 2017). We proberen sinds 10 jaar te (be)sparen en daardoor zijn mooie dromen uitgekomen als verre reizen maken en minder werken om thuis te zijn bij onze zoons. We willen niet meer meedoen aan de renjerot maatschappij en het materialistisch exhibitionisme. We proberen groener te leven, minder te consumeren en bewuster om te gaan met onszelf en onze omgeving. Lees op dit blog mee over hoe we dit doen.
vrijdag 7 december 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hi Sjouke, zo zie je: alle kleine beetjes maken een leuk bedrag samen!
BeantwoordenVerwijderenDat tikt op jaarbasis toch weer lekker aan! Ik heb zelf een prepaid abonnement, waar ik 1 keer per jaar een tientje opzet.
BeantwoordenVerwijderenNetjes! Zo tikt het toch weer leuk aan :-) Ik bekijk ook regelmatig even de aanbiedingen en pas soms ook tussentijds mijn abonnement aan. Zo ben ik van 20 naar 14 euro gegaan, terwijl mijn belminuten verdubbeld zijn en het internet onbeperkt is geworden.
BeantwoordenVerwijderenIk reis veel met de trein, elke dag, en dan ook nog eens verschillende trajecten. Ik vind het dus heel erg prettig om reisinfo makkelijk te kunnen opzoeken op mijn smartphone. Daarnaast whatsapp ik ipv smsen. Spelletjes ed zijn vaak leuk voor even, maar lang speel ik het nooit.
BeantwoordenVerwijderenMaar blogs lezen en de krant gaat ook prima op de smartphone, erg handig als je ergens moet wachten. Ik ben er dus wel heel erg blij mee, met dat internet op de gsm. Maar onmisbaar is het natuurlijk niet.
Mariska
Ik ben blij met mijn smartphone en zou niet anders meer willen bellen doe ik nauwelijks alles gaat via whats app. Ik bel alleen nog mijn moeder. Zo nu en dan een spel en verder lees ik veel blogs, feesboek en het nieuws op mijn telefoon. Ik ga ook steeds meer mijn mobiel gebruiken voor agenda beheer.
BeantwoordenVerwijderenIk heb een sim only abonnement bij Ben. Ben zuinig. Kosten 2,99 per maand!
BeantwoordenVerwijderen