zondag 26 mei 2013

Gezonde chocolade

Ik ben dol op chocola! In mijn zoektocht naar gezonder eten kwam ik diverse chocolade recepten tegen. Ik denk niet dat je hier kilo's van moet eten, maar als je dan toch een keer zin hebt in iets lekkers is het een goed alternatief voor de reguliere chocolade uit de supermarkt.

Hier vond ik een recept dat ik uitprobeerde, ik deed er ook nog pinda's in en goot het in een rechthoekig bakje in de vriezer. Na een half uurtje in de vriezer was het een lekkere reep. Ook manlief vond het lekker. Het smaakt wel meer naar pure chocolade en smelt snel, dus in de vriezer bewaren, maar hier was het zo op. Een paar dagen later maakte ik een andere variant met walnoten en rozijnen, ook om je vingers bij af te likken, letterlijk dan ook, want het smelt ook in je hand.

Ook vond ik nog een ander vergelijkbaar recept van Julia Kang. Hier wordt de agavesiroop weggelaten en rozijnen als zoetstof gebruikt. Deze variant heb ik nog niet geprobeerd. Hieronder het filmpje hoe het gemaakt wordt.




Voor de 2 repen die ik maakte gebruikte ik rauwe cacaopoeder. Rauwe cacaopoeder wordt gezien als superfood, zoals ook Julia Kang in dit filmpje vertelt. Het zit boordevol magnesium en andere mineralen zoals ook hier staat te lezen, waar ik het kocht.

Ook kwam ik nog dit filmpje tegen waar andere zoetstoffen worden gebruikt en ook cacaoboter:



Daarnaast vond ik nog meer recepten: met muntblaadjes en lavendelbloemetjes een variant met stevia en hier nog een verzameling van allerlei chocoladevarianten.

Wat me opviel is dat het zo makkelijk en snel te maken is en je eindeloos kan variëren. Ik ben enthousiast en ik ga zeker verder met experimenteren en  proberen de lekkerste gezonde chocolade te vinden.

1 opmerking: