dinsdag 7 mei 2013

De fruittuin

Vandaag kwam de bestelling binnen van Fruittuin. Ik had er al eens eerder besteld en hele goede ervaringen mee. Gelijk alles uitgepakt, wat een heerlijk gevoel gaf dat. Donderdag kan het pas de voortuin in, dus voorlopig zet ik ze even in de schuur. Buiten laten staan is geen optie, want er wordt voor eind van de middag hevige regen en ook misschien wel hagel en onweer voorspelt. Het waait hier nu al flink en de lucht is al betrokken, zo snel maar binnen zetten dus. Eigenlijk ben ik wel blij met die regen, want gisteren heb ik het laatste beetje water uit de regenton gehaald. Die staat nu dus helemaal droog en planten water geven met water uit de kraan doe ik alleen als het echt nodig is.


Wat bestelde ik:
- 25 aardbeienplantjes (doordragend)
- 1 witte druif
- 1 blauwe druif
- 1 appelbes
- 5 bosbesplantjes
- 1 cranberry
- 1 Japanse wijnbes
- 1 Gojibes
- 1 kersenboompje
- cadeau kreeg ik nog 12 aardbeienplantjes

De blauwe en witte druif komen in de achtertuin tegen de schuur, de rest gaat de voortuin in. De druiven zou ik vanmiddag evt. al kunnen planten, maar als er echt een soort van noodweer komt, lijkt me dat niet verstandig.

Ik had alleen al 2 bosbessen en een paar aardbeienplantjes staan, de rest is voor mij allemaal nieuw. Ik heb een tekening gemaakt van hoe het moet komen. Gewoon op een papiertje. Weet niet of het leesbaar is, maar alles komt in de vakken voorin de voortuin. In het midden de aardbeientoren en voorin heb ik dan nog links plek voor courgette en komkommer en rechts voor wat kruiden. Helemaal rechts achteraan is nog een klein stukje waar ik evt. nog aardbeienplantjes kwijt kan die niet in de toren passen en anders zet ik er tomaatjes neer.

Enigszins leesbaar?

Links is van het pad naar de voordeur is nog een klein stukje voortuin, dat heb ik niet getekend, maar daar wil ik Gojibes en het kersenboompje dan neerzetten.

Nu maar hopen dat alles een beetje goed blijft tot donderdag. Ze raden aan de aardbeien gelijk te planten, ach we zullen zien. Voordeel is wel dat als het nu flink gaat regenen de grond lekker nat is en het omspitten dus beter gaat. Donderdag eerst even de looppaadjes afzetten met stoepbanden, dan omspitten wat potgrond erin (voor de bosbes wat turf) en dan kan alles gepoot worden. Gelukkig is het tuincentrum donderdag ook open dus kunnen we daar de grond en turf halen. Ik heb nog 2 cadeaubonnen, dus die kan ik er mooi voor gebruiken.

Iemand ervaring met de planten die ik heb genoemd en nog handige tips?

6 opmerkingen:

  1. Ik zou ze poten, harde regen kan geen kwaad en als er gelijk een buitje over heen gaat is dat goed voor de planten anne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zeg! Hier geen ervaring, maar wel een groot verlangen om ook ooit een tuin te hebben en die naar eigen wens in te richten. Fruit lijkt me een goede keuze, waar je echt van kunt genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier is jammer genoeg niets gevallen, we hebben toch echt meer regen nodig :( Ziet er goed uit die fruitboompjes bezorgen ze overal in Nederland?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, jammer van de regen. De ton staat nu nog steeds droog.Maar ik heb goede hoop voor vanmiddag :-) Ja fruittuin bezorgd door heel Nederland! Alles is prima verpakt en ziet er allemaal héél goed uit. Ik vind ze ook zeker niet duur. (beetje reclame maken mag soms wel hè)

      Verwijderen
  4. Oei, jij hebt grote plannen!
    Hier is veel regen gevallen. Gelukkig maar want de moestuin was er wel aan toe :)

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/05/09/bloembollen-en-een-doggybag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier sinds een paar jaartjes ook een fruittuin. Lekker snoepen, bakken en jam maken! Ik heb al jaren geen jam meer gekocht:) Mmmmm...
    Afgelopen maandag in een 'plantencentrum' geweest en veel leuks voor weinig gevonden. De tuin staat nu echt tjokkievol:) We halen echt het maximale uit die paar vierkante meter die we rijk zijn:) Hihihi.
    Leuk ook om alles wat groeit en bloeit te volgen bij moestuin maandag:) Doe je ook mee?

    BeantwoordenVerwijderen