maandag 16 april 2012

Waarom is het toch zo moeilijk om spullen weg te doen?

Ik vind dat we groot genoeg wonen, maar vaak erger ik me aan alle rommel om mee heen. Je kan natuurlijk groter gaan wonen, maar groter wonen om alleen je spullen goed op te kunnen bergen vind ik onzin. We hebben gewoon te veel spullen! Maar spullen wegdoen vind ik zo moeilijk.

Ik ben door de jaren heen erg vaak verhuisd, veel anti-kraak gewoond. Iedere keer als ik weer moest verhuizen merkte ik dat ik dozen sinds de vorige verhuizing niet eens had uitgepakt en de spullen niet eens had gemist. Zo werd het wel makkelijker om van deze spullen afstand te doen, maar echt makkelijk gaat het nog steeds niet.

We wonen hier nu al weer 1,5 jaar en op de zolder staan nog een groot aantal dozen om uit te zoeken. Natuurlijk had ik dat beter voor de verhuizing kunnen doen, dat heb ik ook wel gedaan, maar ik vind het zo moeilijk om echt afstand te doen van spullen. Ik ben me vandaag eens te raden gegaan waarom ik dit nou zo moeilijk vind, ik kwam tot het volgende:

De spullen hebben een emotionele waarde
Alle spullen met emotionele waarde bewaren....? Nee dat ben ik toch echt niet van plan. Ik had ooit eens een paar versleten bergschoenen waar ik een jaar of 4-5 lang hele mooie tochten mee heb gemaakt in binnen en buitenland. Ik vond het zo moeilijk om ze weg te doen, dat ik er een foto van heb gemaakt. Misschien moet ik  dat ook maar doen met die spullen, die ik nu al steeds meesleep. Of ik geef mezelf 1 doos die ik vol mag stoppen met oude spullen van school e.d. en het daar dan ook bij laten.

Ik heb de spullen gekregen van iemand die me dierbaar is
Ik krijg vaak dingen van dierbare die ik niet eens mooi vind of nodig heb. Toch vind ik het moeilijk die dingen weg te doen.....ik moet echt proberen me hierover heen te zetten. Herinneringen wat ik met deze mensen heb gedaan en wat ze voor me betekenen zijn veel belangrijker. Ook ben ik bang ze voor het hoofd te stoten als ik het wegdoe, maar waarschijnlijk weten ze zelf niet eens meer dat ze het een keer gegeven hebben...en mijn cadeaus zijn misschien al lang verdwenen in de kliko.

Ik heb er zelf (veel) geld voor betaald/ hard voor gewerkt
Tja, gekocht in een opwelling, toch niet zo handig als ik dacht, op uitgekeken, maar (veel) geld gekost, dus moeilijk om weg te doen. Deze reden kan ik gelukkig steeds minder vaak geven. Ik koop bijna niks nieuws en denk 10x na of ik iets echt nodig heb. Toch blijft het moeilijk om bijvoorbeeld de ruim 100 cd's die ik in mijn tienerjaren heb gekocht weg te doen. Ik heb hiervoor jarenlang een krantenwijk gelopen waarvoor ik om 5.30 uit mijn bed moest. Ik heb er toen veel plezier aan beleefd, maar luister er nu bijna nooit meer na. Maar wegdoen???? Ik kan het niet.... Ik kan de spullen verkopen, maar krijg er nooit meer voor terug wat het mij heeft gekost.

Ik denk het in de toekomst nog nodig te hebben
Misschien gebruik ik het nu nog niet, maar ik denk dat ik het nog wel ga gebruiken. Maar wanneer??? Waarschijnlijk ligt het over een jaar nog ongebruikt op dezelfde plaats. En mocht ik het in de toekomst echt nodig hebben kan ik het toch ook zo weer komen via marktplaats of de kringloop??? En toch....


Ondanks alle hierboven genoemde redenen ben ik dit weekend toch de zolder opgegaan. Ik heb 3 dozen uitgepakt. Ik heb alle spullen die ik echt wil gaan gebruiken op de juiste plaats gelegd, wat ik denk nog goed te kunnen verkopen in een doos voor de rommelmarkt gedaan. De spullen die nog goed zijn, maar ik geen zin heb om mee te slepen naar de rommelmarkt of toch weinig opbrengen heb ik in de kringloop doos gedaan. En een klein beetje is in de prullenbak beland. Of ik de spullen die ik weer ergens in de kast heb gezet echt ga gebruiken is afwachten. Over een half jaartje maar weer eens door de kasten gaan.....


Een andere opruim techniek is: alle kasten leegmaken en de spullen in dozen stoppen. Als je iets nodig hebt zet je het na gebruik in de kast. Na een periode doe je de spullen die in de doos zitten weg, want die gebruik je toch niet. Misschien moet ik deze techniek dan over een half jaartje maar toepassen.


Vinden jullie het ook zo moeilijk om spullen weg te doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten