maandag 23 april 2012

CV perikelen


Toen we 1,5 jaar geleden ons huis kochten hebben we ook een onderhoudscontract afgesloten voor de cv-ketel. Dit omdat de ketel al zo'n 10 jaar oud is en we dus wel problemen kunnen verwachten. Het kost ons 127,20 per jaar. Onze CV is toen we er kwamen wonen helemaal nagekeken en daar betaalden we apart voor. Sindsdien nooit problemen gehad, dus ik vroeg me laatst nog af of we het niet beter op konden zeggen.
Maar gelukkig niet gedaan, want gisteren hadden we problemen. De druk was erg laag, dus ik wilde de cv bijvullen. Deze cv had ik nog niet eerder bijgevuld, wel in ons vorige huis regelmatig gedaan. Op internet even opgezocht hoe het ook al weer moest en toen aan de slag. Redelijk snel uitgevonden hoe het moest en ik zag de druk weer toenemen. Maar ineens schoot er een onderdeel af. Al het water spoot over mij en over de vloer. Gelukkig ligt er op zolder alleen nog beton. We kregen het voor elkaar het onderdeel terug te zetten, maar het bleef lekken. Hoewel ik bang was dat ik iets verkeerd had gedaan, toch maar gebeld naar het bedrijf. Dat zal wel wat gaan kosten dacht ik nog, het was immers zondagochtend 9.00 uur. 
3 uurtjes later stond er een mannetje voor de deur. Hij had het gelijk gezien, het onderdeeltje was kapot, waarschijnlijk versleten. Binnen 10 minuten was het gemaakt. Ik had een rekening verwacht, maar we hoefden dus helemaal niks te betalen, het bleek in ons contract te zitten. Toch weer een geluk bij een ongeluk.
Ik vond het fijn dat ze er zo snel waren, want met een kleintje in huis, zit je niet graag in de kou. Gelukkig was het in huis nog niet erg afgekoeld, het was nog steeds 18,5 graden.
Vanmorgen even ons contract er bij gepakt en dit zit er allemaal in:
  • Elke twee jaar vakkundig onderhoud aan uw ketel.
  • Storing voor 10.00 uur gemeld, dezelfde dag geholpen.
  • Geen voorrijkosten of andere toeslagen.
  • Geen eigen risico; alle reparatiekosten (onderdelen en arbeidsloon) zijn volledig gedekt.
Ik denk dat ik het contract dus voorlopig nog maar hou. Want was er nu wel erg blij mee. Zonder contract was ik misschien ook wel hetzelfde kwijt geweest om dit te verhelpen.

Hebben jullie een onderhoudscontract voor je CV? En waarom wel/niet?

2 opmerkingen:

  1. Mag ik zo vrij zijn je te adviseren? (je mag ermee doen wat je wil ;)

    Een cv ketel van 10 jaar oud is, is best... oud. Meestal zijn ze niet erg efficiënt meer en dat kost gas en merk je op je eindafrekening. We plaatsten 7 jaar geleden een ketel toen we dit huis kochten en de aanwezige ketel niet aan de praat was te krijgen. Kostte (bij een lokale (bekende) zzp-er) toen 1500 euro all in. Een HR-ketel dus. We hebben geen onderhoudscontract, want; relatief duur zeker voor een nieuwe ketel.
    Vorig jaar hebben we de ketel door de man die hem installeerde laten schoonmaken en hij vond een nieuwe ontsteking wel handig. Kostte 80 euro (enige kosten in 7 jaar!).
    Gezien je spaargeld, is het zonde wat je nu doet. Met een nieuwe HR (of zonne-)ketel zonder onderhoudscontract, ga je veel besparen op verbruik en een onderhoudscontract.
    Natuurlijk is dit alleen nuttig als je niet van plan bent binnenkort te verhuizen ;)

    Wij kijken inmiddels al uit naar een ketel op zonne-energie binnen nu en 5 á 10 jaar;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zena,

      bedankt voor je reactie. Een nieuwe CV-ketel hebben we ook al eens overwogen. Maar toen we hier 1,5 geleden kwamen wonen, hebben we de huidige ketel helemaal na laten kijken en ons werd toen geadviseerd om nog even te wachten. Aangezien we nog meer besparende projectjes op ons verlanglijstje hebben staan, hebben we er voor gekozen een nieuwe CV-ketel nog even uit te stellen. We vinden nu (na dubbelglas aan de voorzijde en vloeriolatie) dubbelglas aan de achterkant prioriteit 1.
      Ik snap dat je vindt dat we gezien ons spaargeld beter kunnen investeren in een nieuwe ketel, maar we hebben dit spaargeld ook voor andere toekomstige doelen.
      We denken er zelf aan om de ketel over 1-2 jaar te vervangen en kunnen dan altijd nog bekijken om het onderhoudscontract op te zeggen.
      We gebruiken trouwens 1650m3 per jaar, denk dus dat die inefficiënte nu nog wel meevalt.

      Verwijderen