vrijdag 27 april 2012

Niet alles tegelijk willen

Ik wil denk ik al een jaar of 3 overstappen op biologisch. Iedere keer begin ik met volle moed en overtuiging en na een week of 3 is het dan toch wel weer makkelijk om niet-biologische producten te kopen in de supermarkt.

1 van de redenen is dat in dit dorp (hoewel vrij groot ruim 20.000 inwoners) geen biologische winkel is. Er is wel een landwinkel, maar daar verkopen ze vrijwel niks biologisch en bij de groenteboer kan je alleen gebruik maken van een abonnement op de vitatas. Dus moet ik steeds (met de auto) naar de stad ca. 8 km verderop. En dat moest dus steeds in het weekend als het hartstikke druk is en ik gillend wil wegrennen!

Een andere reden is dat ik nog best veel gemaksproducten gebruik. Deze zijn niet allemaal biologisch te krijgen of als ze te krijgen zijn schrikbarend duur.

En dan als laatste reden de prijs. Ik schrik toch weer iedere keer als ik de prijzen vergelijk in de supermarkt.

Ik denk dat gelijk mijn hele koopgedrag omgooien naar biologisch te rigoureus is. Wat dit heb ik al verschillende keren geprobeerd en leidt steeds weer tot een terugval. Ik denk dat het net zoiets is als met lijnen, langzaam veranderingen doorbrengen, zodat je uiteindelijk bijna ongemerkt je doel bereikt. Nou ja in lijnen ben ik ook geen ster, maar goed, jullie begrijpen vast wat ik bedoel.

Ik koop al wel heel lang vrijwel alle zuivel biologisch, want dat is voldoende verkrijgbaar in de super. Groente en fruit koop ik nog veel te weinig biologisch en laten we het over andere producten nog maar niet hebben.
Ik denk dat mijn volgende stap moet zijn dat ik alle verse groente biologisch ga kopen.

Nu is er bij onze super niet zo heel veel verse biologische groente verkrijgbaar. Dus zat ik te denken aan zo'n Vitatas. Maar ik kwam ook nog, na wat googlen, een andere aanbieder tegen. De prijs van dit pakket is wel iets duurder dan de Vitatas, maar je kan hier wel een proefabonnement nemen. En eerlijk gezegd weet ik niet of het iets voor mij is om elke week aan vaste producten vast te zitten. En hoe gaat dat bijvoorbeeld als je op vakantie bent?

Ook kwam ik nog deze site tegen, waar je zowel groente, fruit en andere producten biologisch kan bestellen. Dan zou ik alles in grote hoeveel heden moeten bestellen en dit bijvoorbeeld 1x per 2 weken doen. Want vanaf een bedrag van € 100,-- is er gratis verzending.

Ik denk dat ik de komende maand alle 3 de alternatieven eens ga proberen en dan kijken wat mij het beste bevalt. En ook eens de prijzen vergelijken met wat er hier in de supermarkt verkrijgbaar is. Maar ik blijf het jammer vinden dat er in onze woonplaats geen biologische winkel is!

Kopen jullie veel biologisch en hoe doen jullie dat?

3 opmerkingen:

  1. Zit ik een heel verhaal te typen... Hier in Zeeland / West Brabant / Zuid Holland zit een goede bezorger. Daar koop ik Zeeuwse producten zoals tomaten voor 1,20, komkommers voor 40 cent, appels voor 1,80 p/kg en een pond prei voor 2,40.

    Vind dat allemaal reuze meevallen. Wil het wel een beetje betaalbaar houden dus ik koop wel de goedkoopste crackers in in de supermarkt van 45 cent. Scheelt zo 1,50 met bio-crackers.

    Hier in de supermarkt (met 2500 mensen up 't durp) de basisdingen wel bio: melk, ei, boter, tomatensaus, koffie.... Biomelk van de supermarkt scheelt weer 80 cent met die van de bezorger...

    Heb je niet een Jumbo in de buurt waar je eens in de maand ofzo wat bio spul in bulk kan kopen en een bezorger voor verse groenten / fruit? Dat kan op steeds meer plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Valhalla, bedankt voor je reactie.
      De prijzen die jij noemt zijn inderdaad niet gek duur, heb het hier (Zuid Gelderland) nog niet voor die prijs kunnen vinden. Want wil het ook wel een beetje betaalbaar houden!

      Hier alleen C1000 met een klein bio assortiment en AH. AH is een wat kleinere winkel, dus niet heel veel bio in het assortiment. Maar binnenkort wordt een grotere vestiging geopend, hoop dat het assortiment dan wordt uitgebreid, want bij de AH XL in de stad is het veel uitgebreider! En de C1000 wordt misschien Jumbo. Berzorger voor verse groente en fruit dus alleen kunnen vinden met zo'n tas, of de landelijke bezorger met hoge verzendkosten.
      Misschien is eens in de maand ergens inslaan wel een goed idee. Woon dichtbij de Duitse grens, heb ook goede verhalen gehoord over de Aldi daar.

      Verwijderen
    2. Jumbo heeft wel een pak meer, voor nette prijzen. Het vers ben ik niet weg van maar de kruideniersdingen zijn ze echt goed mee.

      Op www.vaneigenerf.nl kan je boeren in jouw omgeving vinden met een winkel of bezorgdienst, weet niet of je die al kende?

      In Duitsland is inderdaad heel veel eco enzo. Viel me toen ook op, allemaal biologische zuivel gewoon bij de Aldi. Het kan dus wel gewoon....

      Verwijderen