zaterdag 21 april 2012

Kikkererwten

Op het blog van Spaarcentje kookt las ik hoe zij kikkererwten in het voren kookt en deze vervolgens invriest per portie. Ik had al heel lang 2 pakken kikkererwten in de kast staan, die een keer afgeprijsd in de winkel lagen. Ik had goede voornemens om hier zelf falafel en humus mee te maken, maar omdat het zoveel tijd kost om ze eerst te weken en vervolgens te koken en je dus echt vooruit moet plannen, belandde mijn plan en de pakken in de kast.
2 pakken kikkererwten samen voor € 1,50
Door het recept op het blog van Spaarcentje, raakte ik geïnspireerd om de 2 pakken gelijk te weken en deze 24 uur later te koken.


24 uur laten weken

Vervolgens heb ik ze goed laten afkoelen en 14 zakjes van ongeveer 150 gram in de vriezer gedaan. De foto die ik daarvan had gemaakt, is helaas mislukt.

Ik had laatst ook een blik kikkererwten in de winkel gekocht € 0,99 voor 480 gram (uitgelekt gewicht). Nu heb ik in totaal ruim 2 kilo voor € 1,50 (gas niet meegerekend). En het gebruik gemak is nu hetzelfde, misschien zelfs beter, want kan ook een kleine portie pakken om ergens doorheen te doen.

Het volgende project is dan om een keer zelf falafel (zoek nog een goed recept) en humus te maken.
Als het goed lukt om zelf falafel te maken ga ik de volgende keer een portie kikkererwten apart zetten om dit dan gelijk ook een grote portie falafel te maken om in te vriezen. Want van de nu ingevroren kikkererwten falafelballetjes maken en deze vervolgens weer invriezen zal wel niet gaan of wel???
Zo hoef ik geen kant en klare falafel meer te kopen. Stukken goedkoper, veel gezonder en misschien ook wel lekkerder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten