vrijdag 13 april 2012

Bokashi

1 van mijn 52 doelen voor dit jaar is om een compostbak te beginnen. Na me een beetje te hebben ingelezen, hebben we gekozen voor de bokashi. De bokashi (startset 2 emmers en 1 zak bokashi starter €59,95) is dan wel een stuk duurder dan een gewone compostbak, die we bij de gemeente kunnen kopen voor € 17,--, maar op de lange termijn zijn er denk ik meer voordelen. Want de energie blijft beter bewaard dan in gewone compost en het sap wat je aftapt kan je voor verschillende doeleinden gebruiken. Zo kun je dit verdund aan je planten binnen geven als voedingsstof en ook je riool mee reinigen door het in de wc te gooien of in  de gootsteen. Je moet wel af en toe een zak bokashi starter kopen. Een zak van 2 kilo kost 6 euro, maar ik denk dat je daar wel even meedoet. Wij betalen nu voor elke groene kliko (180 liter) die we aan de weg zetten € 3,07. Dus als we 2 bakken per jaar hierdoor kunnen besparen hebben we het eruit. Daarnaast heb je ook minder stank, omdat bokashi een fermentatieproces is en de bakken dus luchtdicht zijn afgesloten. Daarnaast is onze tuin niet zo groot dat we makkelijk een composthoop kunnen beginnen.
We hebben de 2 emmers in de schuur gezet, zo staan ze niet in de weg. Als de eerste emmer vol is, moet je die minimaal 2 weken laten rusten en kan je verder met de andere emmer. Ik ben benieuwd hoeveel tijd het ons kost om 1 emmer vol te maken. Zodra de eerste vol is, zal ik zeker nog eens bloggen over mijn ervaringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten