zaterdag 28 april 2012

Aanvullend pensioen

De meeste jonge mensen zijn niet zo met hun pensioen bezig en met de verhalen die ik steeds op TV hoor, in de krant en op blogjes lees, moet ik er misschien ook maar niet mee bezig zijn. Mijn pensioen is nog minimaal 36 jaar weg.

Toen ik 5 jaar geleden bij mijn huidige werkgever ging werken, ging ik voor het eerst pensioen opbouwen. Het eerste jaar heb ik me er nog niet zo in verdiept. Maar toen in 2009 de pensioenregeling werd aangepast heb ik een pensioenvoorlichtingsavond bezocht en alle informatie goed tot me door laten dringen. Op dat moment was er nog geen crisis zoals we die nu kennen en zagen de plaatjes met de stijgende lijn die ze toonden er super uit. Er werd mij voorgeschoteld dat als ik een klein beetje per maand (ongeveer 50 euro bruto) zelf in zou leggen op een aanvullend pensioen ik later een riant pensioen zou hebben. Omdat ik toen al met het idee had om naar 32 uur te gaan en mijn toekomstdroom was een paar jaar voor de kinderen (als die er zouden komen) thuis te willen zijn, leek het mij verstandig om op deze manier alvast te gaan sparen voor het toekomstige pensioengat. Op dat moment kon ik het makkelijk missen. En je spaart het van je brutoloon en over het opgebouwde geld betaal je geen vermogensrendementsheffing. Ons spaargeld zat toen tegen die grens aan. Toen leek mij dat reuze verstandig. Ik met m'n 27 jaar al bezig met mijn pensioen, terwijl vrienden niet eens wisten of ze pensioen opbouwden en hoeveel.

Nu terugkijkend was het misschien niet zo'n goed plan, of wel? Gisteren kreeg ik het overzicht van 2011 van mijn aanvullend pensioen. Ik heb afgelopen jaar € 651,-- ingelegd. Maar er is € 25,77 aan kosten afgegaan. Daarnaast was het resultaat van de beleggingen - € 173,03. Bij elkaar dus een verlies van € 198,80! In totaal heb ik nu zelf  € 3639,09 opgebouwd voor dit aanvullende pensioen. En ik vraag me af om het verstandig is hiermee door te gaan.

Ik ben maar eens terug gaan kijken naar de overzichten van 2009 en 2010.  En heb een overzichtje gemaakt.

















De waarde-overdracht is het geld van mijn pensioen van vóór 2009 bij een ander pensioenfinds.

Ik heb dus als je het over de afgelopen 3 jaar bekijkt nog steeds winst gemaakt. En pensioen is natuurlijk ook een lange termijn investering. Het kan een jaartje of een aantal jaren tegenvallen, maar uiteindelijk hou je er meer aan over dan je inlegt. Tenminste dat is mij toen verteld.

En eigenlijk weet ik niet wat ik er nu mee moet. In maart krijgen we altijd de mogelijkheid de pensioenkeuzes voor het jaar te wijzigen. Helaas heb ik me er dit jaar, door de gezondheidstoestand van zoontje, niet in kunnen verdiepen. En lopen de keuzes van vorig jaar dus gewoon door.

Nu wil ik me er wel alvast in gaan verdiepen. Zodat ik volgend jaar wel een goede keuze kan maken. Misschien ben ik tegen die tijd al gestopt met werken of heb ik (gedeeltelijk) ouderschapsverlof en dan leg ik sowieso niet meer in. Maar is het anders wel verstandig door te gaan met inleggen?

Ik weet ook niet precies wat de mogelijkheden zijn. Als ik niet verder opbouw gaan er volgens mij elk jaar kosten af en is het maar de vraag of er uiteindelijk iets over hou, afhankelijk van hoe de beleggingen het doen natuurlijk.

Of er verder nog mogelijkheden zijn? Geen idee.

 ,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten