zondag 22 april 2012

Energieverbruik

Één van mijn 52 doelen voor 2012 is om de meterstanden van water, gas en stroom bij te houden. Vorige week zondag heb ik voor het eerst de standen opgeschreven en deze week weer. Ik heb nu ook een pagina op mijn blog gemaakt waar ik het verbruik bijhoud, zodat ook iedereen mee kan lezen en vergelijken.
Het idee van wekelijks de meterstanden bijhouden is ons zelf meer bewust maken van ons gebruik. We proberen wel zo min mogelijk energie te gebruiken, maar misschien kan het nog beter. Het is eigenlijk net als een kasboekje, als je opschrijft wat je uitgeeft geef je automatisch minder uit.
Ik heb de huidige meterstanden ook gelijk ingevuld op de website van Greenchoice, dan kan je zien of je tot nu toe meer of minder hebt verbruikt t.o.v. je voorschotbedrag. Tot nu toe ligt ons stroomverbruik 26% lager dan het oude jaarverbruik en het gasverbruik 50% lager. We zijn afgelopen maanden dan ook maar weinig thuis geweest, dus ik had ook geen hoog verbruik verwacht. En we hebben nu vloerisolatie, dus dat zou ook gasverbruik moeten schelen.
We betalen maandelijks een voorschot van € 31,-- voor stroom en € 94,-- voor gas. Gebaseerd op een stroomverbruik van 2341 kWh en gasverbruik van 1653 per jaar.
Volgens de website zouden we het voorschotbedrag kunnen verlagen naar € 22,-- voor stroom en € 54,-- voor gas per maand. In totaal dus € 49,-- lager. Toch laten we het voorschotbedrag maar even zo omdat we denken de komende maanden meer te gaan verbruiken. Nu met ons zoontje zijn we meer thuis dan anders en staat de cv ook een graadje hoger op 20 graden. Dus ik verwacht dat ons energieverbruik wel omhoog gaat, maar denk wel dat we binnen ons voorschotbedrag blijven en ook nog iets terugkrijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten