woensdag 31 juli 2013

Al doende leert men

Ik ben nu een half jaartje bezig met zelf brood bakken. Daarvoor deed ik het weleens in het weekend, maar nu doe ik het wekelijks en wordt er vrijwel geen brood meer in de supermarkt gekocht.

Ik bak zelf brood omdat ik zo natuurlijk mogelijk wil eten, met zo min mogelijk toevoegingen. Het was even zoeken naar een goed recept, daar heb ik denk ik toch wel bijna een half jaar over gedaan. We hebben heel wat bakstenen gegeten, maar ook die kregen we best weg. Wel veel geƫxperimenteerd met kaasbroden, groente ciabatta's en mueslibroden die gek genoeg wel steeds goed lukten, maar een goed luchtig speltbrood kostte heel wat bloed zweet en tranen.

Totdat ik dit perfecte recept ontdekte. De eerste keer maken zag ik nog wel wat verbeterpuntjes: goed lezen, bij 2e rijzing folie met olie erover en dus geen vochtige theedoek waar bij mij alles aan bleef kleven. En ik kon het deeg beter in 2 porties verdelen, omdat het wel hele grote broden werden die bijna niet meer in mijn oven en bakblikken pasten.

Dit weekend ging ik dus opnieuw met het recept aan de slag en mijn verbeterpuntjes. En dat leverde 4 heerlijke broden op. 2 gingen in de vriezer volgende week. Zelfs manlief vindt deze broden lekker. Niet dat hij veel commentaar had op de eerdere broden, maar een compliment is wel leuk. Ik zelf eet niet meer zoveel brood, maar als ik brood eet dan toch het liefste speltbrood en zelfgebakken!



10 opmerkingen:

  1. Oh da's zo lekker, zelfgebakken brood!
    Men zegt en waarschijnlijk niet voor niks: Oefening baart kunst (of lekker brood :))
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jah heerlijk zelf gebakken brood! En idd door het vooral veel te doen word je er steeds beter in!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja oefening baart kunst. Zien er in ieder geval niet slecht uit en vind eigen gebakken brood veel voedzamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die Levine is goud waard, want ook ik heb (na enig experimenteren) ook een recept van haar, dat prima lukt. En ik werk met voordeeg (poolish), geeft een heel smakelijk brood!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog nooit van poolish gehoord, ga ik eens opzoeken. Ik heb nu ineens zin om nog veel meer van de recepten van Levine uit te proberen.

      Verwijderen
  5. Mijn recept voor speltbrood is ongeveer hetzelfde. Er staat er juist eentje in de oven. Heb je wel eens de no-knead-bread methode geprobeerd?Maar dan gewoon een tweede rijs in het bakblik.Ik vind de smaak dan naar zuurdesem neigen.En veel minder kneden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, wel over gelezen, maar nog nooit gedaan. Misschien ook eens proberen. Maar tja, wil nog zoveel ;-) Nu laat ik het deeg altijd kneden door de broodbakmachine en doe het daarna ik een bakblik in de oven.

      Verwijderen
  6. mmmm, die zien er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik haal het bij de molen in Groesbeek. Ik ga eens in de 3-4 maanden en sla dan gelijk groot in. Of combineer het met een bezoekje aan de supermarkt in Kranenburg voor biospulletjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha ha, pas maar op: brood bakken werkt zooo verslavend :-)
    De recepten van Levine kloppen bij mij altijd, ideaal! En ook wij zijn de laatste tijd helemaal 'om' voor poolish brood, echt de moeite waard om eens uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen