maandag 22 oktober 2012

Vegetarische babyhapjes en frustraties

Sinds kort zijn we naast de bekende fruithap 's ochtends en een boterhammetje 's middags, ook begonnen met 's avonds een maaltijdje voor zoontje i.p.v. alleen groente. Ons doel voor de warme maaltijd is door de diëtist gesteld op: 1 opscheplepel geprakte aardappel, macaroni of rijst, 3 eetlepels fijngesneden groente en 1 eetlepel vlees, vis, kip of vleesvervanger.

Omdat ik geheel vegetarisch eet en manlief bijna, heeft het onze voorkeur om ons zoontje vegetarisch op te voeden. Nu zijn we daar al niet helemaal in geslaagd, omdat hij opvolgmelk/dieetsondevoeding krijgt waar visolie en wei inzit. Maar ja, we hebben ook met zo'n lastig situatie te maken, dat dat bijna niet is te vermijden.

Maar nu met de hapjes wil ik wel alleen vegetarisch geven. Ik geef bijna nooit potjes en maak het meeste zelf. Als ik een keer een potje pak is het van p&e, Biobim of Hipp Ik pureer nu nog alleen groente en doe er een beetje rijstmeel en olie door om het smeuïg te krijgen en vries dan in kleine porties in. Ik vind het zonde als ik te veel moet weggooien, want hij is zo'n moeilijke eter.

Maar nu dus ook pasta/rijst proberen en vleesvervangers. Ik heb vanmorgen zilvervliesrijst gekookt en in kleine porties in de diepvries gezet. Dit wil ik ook doen met aardappel, pasta en vleesvervanger. Alles apart dus, zodat ik op de avond zelf kan bepalen wat ik geef. Soms kan hij gedeeltelijk mee-eten met de pot, en hoef ik bijvoorbeeld alleen een bakje groente uit de vriezer te halen.

Maar nu zit ik een beetje met de vleesvervangers. Ik heb nu bruine bonen, linzen en tofu gekocht. Maar wat zou ik nog meer kunnen geven? Omdat velen van jullie al zo veel meer ervaring hebben, maak ik daar graag gebruik van; dus alle tips adviezen zijn welkom.

Wij eten trouwens alleen volkoren pasta en zilvervliesrijst, is dat geen probleem van zoontje van 10 maanden? Het volkorenbrood gaat ook goed, dus denk dat het wel kan. Ik kan het natuurlijk ook aan de diëtiste vragen, maar die hebben vaak toch een andere mening als het om natuurvoeding gaat. De meeste diëtisten raden immers ook light frisdranken en dieetmargarine aan.

Morgen weer een gesprek bij de diëtiste nu hij zo veel heeft gespuugd de afgelopen week en wij weer een beetje met het handen in het haar zitten. Ik denk dat het komt door de speciale dieetsondevoeding waar we vorige week mee zijn gestart...maar zie nu ook zijn eerste tandje doorkomen, dus misschien heeft hij daar last van. Hij heeft ook veel minder eetlust nu ineens.

Het liefst zou ik gewoon onze eigen weg volgen qua voeding. Ik maak me er eigenlijk niet zo druk om. Het is meer dat de diëtiste en dokter zo aandringen op groeien en meer eten, dat ik er een beetje gefrustreerd door raak als bijna alles er weer uitkomt en hij niet wil eten. Zoontje is nu 10 maanden (8 gecorrigeerd), 67 cm en 6800 gram. En dat terwijl hij bij de geboorte slechts 1240 gram woog, een hele zware afgelopen 9 maanden heeft gehad met 2 operaties, vind ik dat hij het heel goed doet.




5 opmerkingen:

  1. Wow, hij heeft zeker een geweldige prestatie geleverd zeg :o Vijf keer zo zwaar geworden!

    Logisch dat je liever je eigen weg gaat, je ziet hoe goed ie het doet en jij ziet hem elke dag. De meeste artsen zijn geen voedingsdeskundigen (dietisten naar mijn idee evenmin)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben het helemaal eens met Valhalla en tandjes blijven altijd lastig. Mijn vriendin, die ook vega is, zweert bij het boek 'Van borst tot boterham' (http://www.bol.com/nl/p/van-borst-tot-boterham/1001004000007635/). Heb hem zelf nooit gelezen. Bij mijn eerste telg belde ik haar altijd als ik het effe niet meer wist en dan lepelde ze alle info uit het boek op.

      Verwijderen
  2. Meis volg je hart meestal voel jezelf prima aan wat goed is voor je kleine mannetje!
    Mijn mannetje was bij de geboorte wel iets groter maar de kinderarts (oudere man) was heel stellig geef wat hij "vraagt" en accepteert en het komt goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb wel eens de theorie gelezen,dat de darmflora bij babies van die leeftijd niet altijd al volkoren en peulvruchten aankan. Kijk hoe hij reageert en houd het anders bij groenten en licht verteerbare granen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. (jonge) kinderen behoeven echt geen vlees, onder een jaar gaf ik het zelf eigenlijk nooit ( en kijk mijn 2 oudsten zij prachtige grote gezonde reuzen ) maar wel goed opletten met ijzer en vitamines en eiwitten idd, gezond verstand volgen ;-) zo deed ik het, het ene kind hier verdroeg peulvruchten vrij jong darmtechnisch goed het andere kind wer er eerst enorm darmkramperig/gassig van en probeerden we een maan of wat later nogmaals.

    BeantwoordenVerwijderen