woensdag 24 oktober 2012

De schaduwzijde van spaarlampen

Afgelopen maandag zag ik een uitzending van Radar, waarin werd gesproken over het gevaar van spaarlampen. Als bijvoorbeeld een spaarlamp kapot valt, moet je gelijk het vertrek verlaten en luchten en de scherven later opruimen met handschoenen aan. In Duitsland wordt er bij kinderen op school hierover uitleg gegeven, zodat iedereen in de klas weet wat je moet doen mocht het gebeuren. Hier is deze voorlichting er niet en zijn de voorlichtingsinstanties niet eens op de hoogte van de gevaren.

Een ander gevaar is de piekstroom die een spaarlamp in het gebruik oplevert, die zorgt voor "vuile stroom". Bij het gebruik van meerdere spaarlampen tegelijk, kunnen apparaten storingen geven en bij ziekenhuizen kan zelfs de noodaggregaat niet meer werken. Een stukje elektronica kan dit probleem verhelpen, maar dat maakt een lamp duurder en daarom gebeurt het niet.

Hieronder een linkje naar de uitzending:

Ik schrok eigenlijk best van deze uitzending. Hier in huis zijn bijna alle lampen spaarlampen, op en paar spotjes na. Maar een geruststelling voor mij is dat er bijna nooit meer dan 2 tegelijk aanstaan. Wel fijn dat ik nu weet wat je moet doen als een spaarlamp kapot valt.

10 opmerkingen:

  1. Sjouke, danjewel voor dit blog! Ook ik had hier werkelijk geen idee van en heb Radar niet gezien... Nogmaals bednkt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Paar jaar terug stond er in de elsevier iets over, was een duits onderzoek, dat stelde dat het niet goed is om er uren onder te zitten, zoals bij een leeslamp of een lampje op de babykamer dat ook 's nachts brandt. Heb toen al mijn spaarlampen vervangen voor degelijke gloeilampen.

    Dit was niet dat artikel, maar er wordt wel verwezen naar het duitse onderzoek:
    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/295165/Spaarlampen-stoten-kankerverwekkende-stoffen-uit.htm

    Spaarlampen zijn de margarines onder de verlichting. Lijkt gezond, maar het is troep. Vind ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maandag kocht ik toevallig twee spaarlampen bij de AH. Bij thuiskomst maakte ik van 1 het doosje open: glas van de lamp stuk! Wist ik veel! Raap nog netjes het kapotte glas op en stop het weer terug in het doosje. Maar het zat me toch niet lekker dus heb ik het doosje met spaarlamp maar in de schuur gezet. Laat manlief mij 's avonds het stukje van Radar zien: ik schrok! Ik had dat glas natuurlijk niet zo met blote handen moeten oprapen. De lamp kwam stuk uit het doosje en was niet door mij stuk gemaakt dsu het gas was waarschijnlijk al lang vervlogen maar toch...... Volgende dag het lampje (in afgesloten zakje) bij AH terug gegeven om mijn geld terug te vragen. Ik heb het verhaal van Radar ook nog even genoemd maar de balie-juffrouw wist ook niet zo goed wat ze er mee moest. Op het doosje van de spaarlamp stond ook helemaal niks over gevaar of zo. Natuurlijk kreeg ik wel netjes mijn geld terug, maar toch klopt er iets niet aan het hele verhaal. Vind het maar raar dat daar zo makkelijk mee om wordt gegaan. Maar de volgende keer controleer ik de lampjes wel eerst in de winkel (en ga maar hard roepen dat iedereen het pand moet verlaten als er 1 stuk is ;-)).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook belachelijk dat er helemaal geen waarschuwing op het doosje staat.

      Verwijderen
  4. Dat wist ik helemaal niet! Weet je toevallig of dat voor LED-lampen ook zo is? Wij hebben namelijk overal LED.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij zorgt een LED-lamp ook voor vuile stroom. Maar weet eigenlijk niet wat er gebeurd als een LED-lamp stukvalt.

      Verwijderen
  5. Er zijn ook mensen,die heel gevoelig zijn voor geluid en last hebben van de brom van spaarlampen.Ik hoor de oude lamp op onze overloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zullen we maar gewoon terug gaan naar kaarsen dan?
    't wordt toch winter; lekker gezellig...

    Weet je, ik vind het ook nogal lullig dat zo'n onderzoek dan uitwijst dat het niet goed is. En nee, ik wil ook geen kanker.

    Gloeilampen verbruiken meer stroom en dat is voor menige bespaarder en consuminderer onder ons weer taboe. Kiezen tussen 2 kwaden. lijkt me.

    Ik zeg, kaarsen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ben nog wel benieuwd naar de ledlampen. Wat voor goedje zit daarin? wil eigenlijk wel over, maar ben ook wel geschrokken van de buurvouw die noemde dat ze bij gloeilampen is gebleven i.v.m. de stoffen die in spaarlampen zitten. en of ik nu ledlampen boven de keukentafel wil?

    BeantwoordenVerwijderen