zondag 20 mei 2012

Kweekset voor kiemgroenten

Ongeveer 2 jaar geleden kocht ik een kweekset voor kiemgroenten, maar het was er eigenlijk nooit van gekomen om het te gebruiken. Eergisteren de set weer uit een kast opgeduikeld en de eerste zaadjes erin gedaan. In het bovenste vak zit taugé en in de onderste Rucola.

Je moet beginnen met de zaadjes goed te spoelen en vervolgens 1 nacht te laten weken in water.
Vervolgens moet je het 2x per dag goed spoelen om de kiemen fris en schoon te houden.
Na 5 tot 7 dagen zijn de kiemen dan klaar voor gebruik. En kunnen nog een paar dagen in de koelkast bewaard worden.






In elk bakje kan je ca. 1 eetlepel zaad gebruiken. Dus de opbrengst is volgens mij niet heel erg groot. En ik vraag me af of je zo niet heel veel water gebruikt? Nu liet ik steeds de kraan lopen om te spoelen, maar ik denk dat ik de volgende keer beter een klein schaaltje kan pakken, daar water in doen en dan de zaadjes spoelen. En dan vers water pakken voor het 2e bakje.

Op de zakjes zaad die ik erbij had gekocht stond BR.T. sept 2011 en jan 2012.  (Bruikbaar tot?) Maar de meeste zaadjes beginnen toch al te ontkiemen, dus volgens mij valt het wel mee.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten