donderdag 17 mei 2012

Biologisch groentepakket discussie

Vandaag is al weer de derde week van mijn proefabonnement van vier weken op het biologisch groentepakket. Ik ben dus al op de helft en ik moet zeggen dat ik tot nu toe overwegend positief ben.

- het groentepakket stimuleert me om gezond te koken, de groenten zijn in ieder geval al in huis
- ik kook minder met pakjes en zakjes, omdat de recepten die ik opzoek vrijwel altijd zonder pakjes en zakjes zijn
- ik heb altijd groenten in huis, het pakket is dan wel voor ca. 5 dagen, maar eigenlijk krijg ik er altijd wel 7 maaltijden uit en hoef praktisch geen groente meer in de winkel bij te kopen
- nu kost het me nog veel tijd en voorbereiding om met het groentepakket te koken, maar ik verwacht dat ik al snel een aantal basis recepten onder de knie heb die ik snel en makkelijk kan bereiden
- de kosten vallen me mee, sinds ik het biologisch groentepakket heb, vallen de kosten van de boodschappen een stuk lager uit. (zelfs als ik die € 8,50 van het groentepakket meereken). Dit komt doordat de meeste recepten vrij basic zijn qua ingrediënten en ik van het meeste vaak wel een voorraadje in huis heb.
- ik leer er ontzettend veel van en die kennis wil ik graag doorgeven aan mijn zoontje

Vorige week op een verjaardag vertelde manlief dat we nu een proefabonnement hebben op een biologisch groentepakket. Manlief laat zich nooit zo over mijn consuminder/milieu/gezonder eten ideeën uit, maar vertelde het toch wel met trots aan zijn moeder.
Toen schoonmoeder even later aan mij vroeg hoe het precies werkte, waar schoonvader ook bij zat. Liet schoonvader het duidelijk blijken het duur en maar onzin te vinden. Heerlijk die man, altijd op iedereen en alles commentaar en zelf denken alles beter te weten. Terwijl hij met pensioen is en volgens mij vooral thuis op de bank voor de tv zit of in de krant zit te lezen.

Even de redenen die hij gaf en mijn verweer (ja ik ben nog gek ook dat ik me verweer!)
- Het is te duur voor 5 á 6 soorten groenten (Vind ik persoonlijk wel meevallen voor biologisch)
- Er zitten soms groente uit het buitenland in, hoe weet je 100% zeker dat die biologisch zijn (ja, een beetje vertrouwen in de mensen kan geen kwaad en altijd nog beter dan groente die zeker weten bespoten zijn)
- Je zit er dan elke week aan vast, kan nooit eens een week overslaan (klopt, dat is ook het enige waar ik over twijfel)
- Een bloemkool is te groot voor jullie 2, daar eet je dan 3 dagen van en hou je groenten over, dan kan je dus groenten weggooien. (Wij eten, omdat we vegetarisch eten, meer groente dan de 200 gram die wordt aanbevolen, dus ik denk echt niet dat we 3 dagen met een bloemkool doen. En ik kan er ook verschillende gerechten meemaken, dus eet dan echt niet 3 dagen hetzelfde en ik kan altijd nog een stukje invriezen voor later). En o'ja ik denk dat ze een kleine bloemkool geven als je een 2-persoonspakket hebt, maar dat heb ik er maar niet bijverteld.

Op zich vond ik de discussie wel leuk. Ik praat eigenlijk nooit over dit soort dingen met mijn schoonouders. Het maakt me eigenlijk ook niks uit wat ze denken, ik doe wat ik wil. Maar ja, ze zijn nogal op de centen. Door de discussie werd ik e er wel bewust van dat ik er echt achter sta en er zeker mee door wil gaan. Dus zo bereiken ze dus eigenlijk het omgekeerde. (hoewel ik niet echt denk dat ze het uit mijn hoofd wilden praten hoor).

1 opmerking:

  1. Herkenbaar ;) Niet met schoonouders, maar de manier van denken van je schoonouders. Gaat het over biologisch eten en dan komen mensen met het argument "weet je wel niet wat voor rotzooi er allemaal in de lucht zit, dat valt ook neer op jouw biologische sla hoor" :)

    Ik denk dat je in de supermarkt wel een grotere kans hebt dat er iets tussenzit wat er niet hoort dan bij je pakket, dat komt veel meer uit een 'gesloten systeem'.

    Leuk dat het je alleen maar sterker maakt in je overtuiging. En misschien heb je zonder het te weten wel een zaadje in het bewustzijn van je schoonouders geplant :)

    BeantwoordenVerwijderen