maandag 2 december 2013

Kokosmelk

Ken je dat? Je koopt iets om een bepaald recept te maken, maar dan veranderen de plannen en blijft dat ene ingrediënt wat je anders nooit koopt maar in je kast staan. Of je hebt er maar een klein beetje van nodig en de rest staat dat maar te wachten totdat het weggegooid wordt?

Nou bij mij is kokosmelk dus zoiets. Laatst had ik het ergens voor nodig (weet al niet eens meer wat) en daarna stond er dus zo'n half pakje in mijn koelkast te wachten op een moment dat ik toch echt denk dat het niet meer goed is en het in de kliko gooi. Later las ik pas ergens dat je kokosmelk ook goed in kan vriezer, maar tja of het dan ooit nog uit de vriezer komt?

Ergens in de kast stond ook nog een blik kokosmelk te wachten. Waarom ook al weer gekocht? In het avondeten vind ik het eigenlijk niet zo lekker, dus wat had ik er ook al weer mee bedacht? Geen idee meer.

Gisteren bedacht ik me maar eens dat dat blikje kokosmelk nu maar een bestemming moest krijgen. Ik ging dus op zoek in mijn favorieten map waar ik alle linkjes verzamel van recepten die ik ooit nog eens wil maken. Het is enorm onoverzichtelijk en heb tijdens het doorzoeken weer een hoop linkjes weggegooid omdat ik het niet meer interessant vind, de pagina niet meer bestaat of totaal overbodig is opgeslagen omdat ik de website toch wel geregeld bezoek. Toch eens bedenken hoe ik mijn favorieten/to do-, lees- en kijklijst overzichtelijk maak.

Uiteindelijk vond ik een receptje waarvan ik dacht dat dat weleens de reden zou kunnen zijn dat ik die kokosmelk had gekocht. Het zelf maken van chocoladepasta. Chocoladepasta gebruik ik als beleg op een rijstwafel en is dan een soort van traktatie voor mezelf. Maar die bio chocopasta kan natuurlijk nog een veel gezondere variant krijgen.

Maar daar zag ik ook gelijk het probleem: in het blikje zit 400ml kokosmelk en voor de chocopasta slechts 120ml nodig, wat doe ik dan met de rest? Inmiddels genoeg zelfkennis dat bewaren in de koelkast of vriezer gelijk staat aan weggooien.

Dus ging ik nog even verder zoeken naar een receptje, voorwaarde was wel dat ik alle overige ingrediënten ook in huis heb, anders krijg ik weer hetzelfde probleem. Na enig speurwerk kwam deze twee receptjes nog tegen, voor ontbijtcake en een gezond chocoladetaartje. Toevallig nog een avocado en ananas in huis uit het fruitpakketje van de biobezorger die ik eens als probeersel bestelde.

Dus vandaag maar eens de keuken ingedoken om e.a.a. te maken.

Eerst alles klaarzetten werkt het lekkerst
na 5 minuutjes een pot chocopasta!

En dan de ontbijtcake:



En 's avonds aten we als toetje deze gezonde chocoladetaartjes

Wat ik er van vond? Om héél eerlijk te zijn vond ik niks echt een succes. De chocopasta vond ik vrij bitter, misschien de volgende keer minder bittere chocola nemen, nu was het merendeel 92%. De ontbijtcake is niet mijn ding. De structuur bleef een beetje korrelig, smaak was op zich niet verkeerd, maar volgens mij ben ik gewoon geen amandelmeelfan. En dan de chocoladetaartjes, de bodem vond ik wel lekker, maar de mouse erop niet zo. Zoontje vond daarin tegen de mouse verrukkelijk en at het echt met smaak weg, wat hij maar bij weinig dingen doet. Dus voor hem ga ik het zeker nog eens maken, misschien dan alleen de mouse. En op de bodem een andere topping verzinnen die wel in de smaak valt.

Ach ja, als je het niet probeert weet je ook niet of je iets lekker vindt of niet. Misschien dat met wat aanpassing de chocoladepasta en chocoladetaartjes nog een keer gemaakt worden?

Van de kokosmelk bleef nog een klein beetje over. Zoontje bleek het zo ook wel lekker te vinden en de rest ging in de koffie door deze tip. Door de koffie vond ik zelf ook zo'n succes, maar ja smaken verschillen hè. Maar persoonlijk eet/drink ik dan toch liever 1x in de week misschien iets echt fouts wat ik echt lekker vind dan iets wat ik niet echt lekker vind, maar het kan ook zijn dat ik gewoon nog meer aan deze smaken moet wennen.

13 opmerkingen:

  1. Wat grappig dat je niet zoveel met kokosmelk kunt. Ik zorg juist dat er altijd kokosmelk in huis is, ik maak graag curry en pindasaus.
    Hiervoor kun je trouwens ook santen of kokosrasp gebruiken, waarmee je ook zelf kokosmelk kunt maken. Kokosrasp is veel langer te bewaren en kun je ook gebruiken voor koek e.d.
    Ben heel benieuwd naar je raw chocolate recepten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik gebruik nooit kokosmelk,nog nooit in huis gehad,maar nu ben ik ook niet zo,n bakker,bij mij mislukt altijd alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien is Pinterest een idee voor je recepten?

    Die cake lijkt me lekker, maar heb ik lang niet alles voor in huis.

    Blikje kokosmelk staat bij mij ook alweer een paar weken. Ik wilde er custard pudding mee maken, met stevia. Ik ga nu gelijk zoeken naar een recept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, Pinterest staat inderdaad ook bij mijn favorieten om nog een keer uit te zoeken hoe het werkt.

      Verwijderen
    2. Echt de moeite waard om mee aan de slag te gaan. Heel overzichtelijk.

      Ik kan nu wel begrijpen dat het je smaak niet is. De melk is echt bounty achtig.
      Ik vergiste me in theelepel en eetlepel stevia, dus ik had te weinig zoet erin. Wel opgegeten, maar niet echt lekker. Was meer een probeersel of manlief ertegen kan, melk verdraagt hij niet zo goed. Helaas kwam hij vanavond ziek thuis, dus is de test bij voorbaat al mislukt.
      Misschien nog eens maken en dan gewoon met suiker. Gaat tenslotte om de melktest voor manlief en niet om mijn poging om weinig suiker te eten.

      Verwijderen
  4. Leuk om te lezen, en interessant omdat je eerlijk schrijft dat het niet zo'n succes was. Toch ziet het er wel lekker uit. En je hebt de kokosmelk goed gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gooi idd altijd restjes kokosmelk in de vriezer, en gebruik dat dan weer voor satesaus.
    Jammer dat je de chocopasta bitter vond, ik vind hem vaak juist heel zoet. Maar ik gebruik geen chocolade van 92 %. Dat is me té....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Satésaus met kokosmelk heb ik nog niet geprobeerd, maak het meestal met gewone melk of gewoon water en dan sambal en ketjap erbij.

      Verwijderen
  6. Je kunt trouwens heerlijke smoothies maken met kokosmelk, bijvoorbeeld met banaan, wat cacaopoeder, wat honing en dan kokosmelk. Als je de banaan van te voren snijdt en invriest en dan alles in de blender gooit, heb je een heerlijke gezonde milkshake. Vind je kindje vast ook heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alleen jammer van de toevoegingen in kokosmelk. In de meeste soorten zit sulfiet, in de soort van Lidl zit geen sulfiet maar wel een andere toevoeging waar ik ook niet tegen kan.
    Ik vind kokosmelk wel erg lekker en heb het altijd in huis. De mannen hier eten het graag door de fruitsalade.
    Ik heb liever verse kokos waar ik een shake van maak.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben zelf niet echt een kokosfan maar kokosmélk gebruik ik juist veel: in (groene) smoothies, om mee te bakken (ik maak rijstkoekjes van restjes rijst, beetje bloem, een ei, wat kokosmelk, beetje kaneel en wat rozijntjes - gewoon in pan bakken), als vervanging van gewone melk in bv capuccino etc etc. Maar de favoriete toepassingen zijn romige sauzen (bv satésaus, mango-muntsaus - die laatste is heerlijk bij kip), rijst koken in kokosmelk (en wat water) en broccilisoep. Die maak ik door de stronk van de broccoli klein te maken en dan in kokosmelk (en evt water of bouillon) te koken. Heeft niet veel meer nodig, alleen wat peper, zout en citroensap. Lekkere vullingen zijn zalm of bv spek/bacon (eten wij zelf niet maar past er wel prima bij).

    O, en pinterest is een absolute aanrader. Poepsimpel in gebruik, dus niets om tegenop te zien. Maakt alles heerlijk overzichtelijk. Enige gevaar is dat je blíjft pinnen :))

    Groeten,
    Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toch leuk geprobeerd allemaal! Ik heb altijd een blok santen in de koelkast liggen waar ik een stukje van afsnijd als ik het nodig heb. Bijvoorbeeld in linzensoep met kerrie en in pindasaus en curry's.

    BeantwoordenVerwijderen