zaterdag 28 december 2013

Ik start 2 januari natuurlijk suikervrij!

Ik eet al een stuk gezonder dan 2 jaar geleden, maar het kan zeker nog gezonder. Zo heb ik de wens om suikervrij te eten en dan bedoel ik geraffineerde suiker. De laatste weken ben ik me aan het verdiepen in suikervrij eten en ik merk dat er nogal wat tegenstrijdigheden zijn over wat men hier onder verstaat. In de eerste plaats wil ik proberen geraffineerde suiker te laten staan. Na (zoveel mogelijk) e-nummer vrij, tarwevrij en biologisch eten, lijkt me dit een goede vervolg stap. Geraffineerde suiker voegt niks toe, dus waarom zou je het eten? Daarnaast zijn er wel veel kwalen die in verband worden gebracht met suiker. Voor mij genoeg reden om het voortaan te laten staan.

Nu dronk ik al geen suiker meer in de koffie sinds een klein jaartje en geen frisdranken, maar ik gebruik nog wel tal van andere producten waar suiker inzit. Zo zal ik een alternatief moeten zoeken voor een aantal producten, etiketten nog beter lezen en sommige producten volledig laten staan. Het scheelt dat ik bijna geen brood meer eet, want het meeste broodbeleg bevat suiker.

Ik ben niet van de goede voornemens, omdat die toch altijd mislukken, maar stel mezelf meestal wel doelen voor het nieuwe jaar. Dat kan van alles zijn: dingen die ik graag wil doen, wil bereiken of wil leren. Dit jaar wil ik opnieuw een overzichtje maken van een aantal doelen, of het er weer 52 zijn moet ik nog bekijken. Maar wat betreft suikervrij heb ik gelezen dat je het beste "cold turkey" kan gaan en een periode achter elkaar helemaal geen suiker meer eten om van de verslaving af te komen. Veel mensen hebben onbewust een suikerverslaving, zoals ik las, want suiker zit bijna ongemerkt overal in. Ik schrik er ook van als ik alle etiketten bestudeer van de spullen die we in huis hebben en dan eten we al redelijk onbewerkt t.o.v. het gemiddelde huishouden in Nederland. Dingen die ik dus moet vervangen/niet meer eten zijn: appelstroop, pindakaas, chocoladepasta, ketchup, mayonaise en ketjap. Voor de meeste ken ik gelukkig ook een (zelfgemaakte) suikervrije variant, maar voor andere dingen moet ik nog op zoek.

Om mezelf niet te kwellen en eerst een periode van voorbereiding te gunnen, heb ik de 40 dagen dat ik zonder suiker wil eten niet in december gepland, maar start ik 2 januari. Ik heb een aantal boeken bij de bieb geleend en wat websites ter ondersteuning gevonden.

Hoewel ik zelf heb bedacht om er 2 januari mee te beginnen, bleek tijdens mijn zoektocht op internet dat ik niet de enige ben die hier 2 januari mee start, er zijn zelfs meerdere online cursussen die je hierbij ondersteunen. Mocht je mee willen doen? Deze cursus is gratis en duurt 3 weken. Ik heb ervoor gekozen om het te proberen 40 dagen vol te houden. Het grappige is dat toen ik dit ter sprake bracht bij een speelochtend van zoontje, dat een moeder al geheel suikervrij eet en een andere ook al in gedachte had om 2 januari te beginnen. Nog een paar dagen goed voorbereiden en dan kan ik aan de slag!

15 opmerkingen:

  1. Wat een goed voornemen! Ik hoop/denk dat je er ontzettend van opknapt. Ik ben in maart 2013 suikervrij gaan eten en later zijn mijn man en kinderen (toen 7 en 5) fors gaan minderen. We waren al eerder biologisch en e-nummervrij gaan eten (nog niet tarwevrij). Thuis vind ik het suikervrij eten goed vol te houden, maar buiten de deur (bij vriendjes thuis, traktaties op school etc) is het een stuk moeilijker. Het is altijd goed opletten, want suiker zit echt overal in! Ik heb alle kasten nagekeken en alles wat niet aan mijn eisen voldoet weggegeven. We eten nog wel appelstroop, pindakaas, ketchup, mayonaise en ketjap, maar dan zonder suiker (van de natuurvoedingswinkel), alleen de chocopasta heb ik definitief verbannen. Dingen die ik moeilijk vind om zonder suiker te vinden zijn snoep (af en toe eentje voor de kinderen of vriendjes), sint/kerst lekkers, ijs en vleesbeleg, maar dan koop ik het minder of zo goed mogelijk (chocola 92% van Vivani bijvoorbeeld). Ik had me van tevoren ook goed voorbereid. Op zondag voor het laatst op een verjaardag suiker gegeten en daarna op maandag gestopt. De eerste twee dagen waren het moeilijkst (veel fruit en noten tussendoor gegeten en vroeger naar bed), maar daarna ging het steeds beter. Ik heb alleen na een week ontzettende erge hoofdpijn gehad, daarna was mijn lichaam gewend. Ik heb veel minder honger en ben daardoor ook afgevallen. (vroeger bleef ik veel meer dooreten, omdat je lichaam steeds meer wil). Wel verandert je smaak ontzettend. Als ik ergens anders eet, vind ik het al snel veel te zoet. Dingen die ik vroeger heerlijk vond (taart bijvoorbeeld) vind ik nu soms helemaal niet lekker meer. Al met al vind ik het goed te doen, ik had verwacht dat het veel moeilijker zou zijn. Heel soms eet ik nu nog wel eens iets met suiker (in een restaurant, bij vrienden etc), maar dan meer een klein stukje voor het fatsoen (omdat andere mensen zich soms beledigd voelen als ze bijvoorbeeld zelf iets gebakken hebben). Daarna moet ik wel echt extra oppassen, want je vervalt snel weer in oude gewoontes en als ik teveel suiker eet, krijg ik hoofdpijn. Veel succes ermee. Het gaat je vast lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben in februari ook cold turkey gestopt met geraffineerde suikers en gelijk ook met de light-frisdrank (dronk ik dat ooit echt???). Het is mij ontzettend meegevallen. Mijn suikerspiegel schommelt niet meer, dus minder trek in 'snack'. Ik bak veel zelf (inmiddels zowel gluten- als suikervrij) en bij een appeltaart gebruik ik dan bijv. kokosbloesemsuiker. Mocht ik toch iets eten (meestal bij anderen of in een restaurant) waar suiker in verstopt zit, weet ik dat binnen een half uur ... de bekende hoofdpijn die ik nooit aan suiker gelinkt had. Heel veel succes en na een paar weken, weet je niet beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yes, wat een leuk blogje. Ik wil ook beginnen met suikervrij eten en was al met een blogje erover bezig, toen ik jouw blog tegenkwam. Ik heb me dus ook ingeschreven voor deze cursus, ideaal! Heb toevallig gisteren heel veel gelezen op voedzo.nl (gelieerd aan dat suikervrij eten) dus heb er alle vertrouwen in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een ontzettend goed voornemen! Succes hoor! Ik ben heel benieuwd hoe je het zult vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig, toevallig begon mijn man ook vanmorgen over suikervrij eten. Ik ben sinds de zomer al flink geminderd met suiker, en dat merk ik al. Hij gaat nu ook meedoen, niet volledig zonder suiker, maar wel veel bewuster. Vanmorgen hebben we het broodbeleg samen bekeken, in onze (calve)pindakaas zit geen suiker, maar wel in de appelstroop (waarvan ik dat weer niet wist). Ik eet wel gewoon tarwe, maar heb al bijna geen last meer van ups en downs in mijn suikerspiegel. Dat had ik namelijk heel sterk. En heel veel dingen waarin veel suiker zit vind ik nu al niet meer lekker, of heb er binnen de kortste keren last van.
    Succes, ik denk zelf dat het nog makkelijker is dan tarwe laten staan, dus het lukt je vast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je succeswens! Helemaal tarwe vrij ben ik helaas nog niet, denk dat ik nu op 75% zit, maar in ieder geval een hele verbetering.
      Ik heb nu weer Jori pindakaas, daar zit echt alleen pinda in. En de appelstroop die ik heb bevat ingedikt suikerbietensap, volgens mij is dat gewoon suiker, maar dat moet ik nog even uitzoeken.

      Verwijderen
    2. Wij hebben ook Jori pindakaas. En Ekoland peren-appelstroop (50% perenstroop, 50% appelstroop). Onze kinderen vinden deze heel lekker. Onze natuurvoedingswinkel verkoopt deze, ook al is het geen Ekoland filiaal. Volgens mij bestaat ingedikt suikerbietensap inderdaad ook gewoon uit suiker.

      Verwijderen
  6. Sucses en houd ons op de hoogte! Nog bedankt voor je pakketje hé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk, ik had me ook al aangemeld, fijn dat er meer bloggers meedoen. Gisteren nog aan de cola en diepvriespizza 'geweest', vanmorgen weer zo brak als ik weet niet wat. Dus ik verheug me op de cursus. Heb vorig jaar voor de kerst een periode van 15 dagen vrijwel suikerloos gegeten en voelde me toen prima. Helaas niet volgehouden toen.

    Wat zou ik het fijn vinden wanneer onze dochter (11 jaar) ook met suiker zou minderen. Zal kijken hoe ik het voor haar ook aantrekkelijk kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik eet nu een paar jaar suikervrij met soms een uitspatting, zoals gisteren fruitcrumble gemaakt met amandelmee (want eet geen gluten) en echte suiker. Binnen een uur enorme hoofdpijn.....
    Ik ben toentertijd ook cold turkey gegaan en had een week flink last: hoofdpijn, woedeaanvallen, zweten, trillen. Toen zijn de ogen wel flink geopend, het is gewoon drugs.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heerlijk om te lezen dat zoveel mensen al bezig zijn met suikervrij, in mijn omgeving helaas niet veel. Er wordt wel vaak rekening mee gehouden, heel fijn. Sinds de zomervakantie eet ik geen suiker meer. Ik at het al weinig, en heb eigenlijk niet zoveel gemerkt van afkickverschijnselen. Als ik er toch weer wat van gebruik (bij niet thuis eten, maar ik heb geen zin om daar moeilijk over te doen) heb ik vaak last van mijn gewrichten en zware benen. En nu ik het hier zo bij anderen lees is het ook niet vreemd dat ik de laatste tijd weer meer hoofdpijn had...
    De 'beetwortelsiroop' in de natuurwinkelappelstroop is ongeraffineerd, dus dat kun je denk ik gewoon blijven eten. Anders gewoon de appel/perenstroop gebruiken. Soms maak ik zelf chocopasta volgens het recept van spaarcentje (hierboven, hihi), maar die vindt mijn vriend wel erg puur. En veel zelf bakken, maar dat deed je toch al. Het lukt vast!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het bevalt ons fantastisch, zo zonder geraffineerde suiker, manlief is er als suikerpatient, enorm van opgeknapt en mijn gewicht is ipv alsmaar stijgend, heul langzaam dalend. Na een week merk je al verschil, was onze ervaring.
    Zonnestroop van zonnatura is bv een prima suikervrije vruchtenstroop, hun jams zijn ook suikervrij (en lekker!)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed van je!!
    Ik heb het 9 jaar geleden gedaan. Heel streng. Gist en (ik denk bijna) suikervrij. At ik eens iets verkeerds, dan merkte ik het meteen. In het begin denken dat je water krijgt, oeps 7up, zonder nadenken dronk ik het op, vliegen naar het toilet. Buikpijn van aardappelen (duurt 5 dagen, maar als de 7e dag je trouwdag is, knijp je hem wel). In het begin hoofdpijn als afkickverschijnsel. Ik hield het 3 jaar vol, voelde me prima, woog alleen 5 kilo te weinig (in mijn ogen), had een hele lage bloeddruk (vooral met wakker worden lastig). Ik begon met een klein stukje pure chocolade (o lekker!, eerst lustte ik alleen witte of melk), steeds kwam er iets bij. En het ging goed. Ik kwam wat aan, heerlijk (wel jammer van mijn mooie jurkjes in mijn kast), was minder duizelig en zag er niet meer zo heel mager/slank uit. Ik kon weer een dagje weg zonder voorbereidingen (zuurdesembrood mee, genoeg tot ik weer thuis was).
    Helaas bleven de kilo's erbij komen. Ik heb nu eenmaal altijd trek (wat door de hormoontabletten en -spuiten versterkt werd). Ik was weer op mijn oude gewicht.
    Jammer. Tussendoor heb ik nog een keertje mijn oude dieet opgepakt, maar de lichamelijk klachten werden niet minder en ik viel geen gram af.
    Een paar maanden geleden ben ik weer begonnen. Maar gericht op suikervrij/grip op koolhydraten. Geen koek en snoep, weinig suiker. Ik heb besloten niet meer zo streng te doen, want dat past niet bij mij. De eerste kilo's gingen vlot, daarna stagneerde het. Maar toch is er krap 6 kilo af!

    Ik hoop dat je leuke ideeën en recepten met ons deelt, zodat ik er lekker van mee kan profiteren.
    Helemaal suikervrij kan ik helaas niet met je meedoen. Ik kan namelijk mijn warme eten niet wegkrijgen zonder pasta (aardappels kan ik inmiddels wel laten staan). En ook brood kan ik niet zonder. En zuurdesembrood, heel af en toe koop ik er nog eentje, maar echt ik vind het niet lekker. In mijn 'strenge' periode at ik 8 tot 12 plakken per dag (!), veel mensen vinden het voedzamer, maar helaas ging dat bij mij niet op.

    Ik probeer in 2014 wel weer iets beter op te letten. Een koekje en wat lekkers sluipt er nu zo weer bij in. Wel heerlijk dat ik nog lekker oliebollen kan eten.
    En elke maand een kilo;) kan ik met kerst weer mijn oude kerstjurkje aan;)

    De eerste keer ging ik van cola en gevulde koeken naar bijna niets, dat merkte ik goed. De laatste keer merkte ik al heel wat minder ervan. Af en toe hoofdpijn, maar dat had ik daarvoor ook, dus kun je niet zeggen waar het van komt.
    Ik denk dat je inderdaad weinig afkickverschijnselen krijgt. Ik ben benieuwd naar je ervaringen en resultaten.

    BeantwoordenVerwijderen