zondag 8 december 2013

Begroting 2014

De laatste maand van het jaar is al weer ingegaan. Dus het wordt weer tijd voor de begroting van 2014. Ik probeer voor het begin van elk jaar een begroting te maken. Wat zijn de te verwachten  veranderingen in inkomsten en uitgaven. Wat zijn onze wensen, waar willen we extra geld voor opzij leggen en zijn er nog tegenvallers te verwachten? Tijd om het huishoudboekje onder de loep te nemen.

Eind november kwam het overzicht van de zorgverzekering al binnen. We hebben alles bekeken, maar stappen niet over, veranderen verder niks in eigen risico en aanvullende verzekeringen. We betalen de premie jaarlijks en leggen elke maand wat opzij voor de premie van het jaar erop en de niet vergoede ziektekosten. De premie is wel wat lager dan vorig jaar.

En gisteren kwam het toeslagen overzicht binnen van de belastingdienst. We ontvangen alleen zorgtoeslag en kindgebondenbudget. We gaan in toeslagen terug, met name door een lagere zorgtoeslag. Het scheelt bijna 50 euro per maand, wat toch iets is waar van te voren goed rekening mee moet worden gehouden. Nu was er bij de berekening van de toeslagen nog inkomen van mij meegenomen, omdat ik vorig jaar in jan/feb nog loon ontving. Ik heb dat nu wel aan laten passen, maar denk niet dat we veel meer toeslag daardoor krijgen. Voor de kinderbijslag ga ik even uit van hetzelfde bedrag als 2013, want de bedragen voor 2014 zijn nog niet bekend.

We willen eind dit jaar nog een extra spaarpremie storten voor de spaarhypotheek, waardoor de maandpremie lager wordt. Ik wacht nog op bericht van de bank of dit mogelijk is en wat onze nieuwe maandpremie dan wordt.

Verder veranderd er zoals het er nu uitziet weinig aan de inkomsten en vaste lasten. Voor de variabele lasten kijk ik naar onze uitgaven van 2013, want dat overzicht is nu bijna compleet met nog slechts een kleine maand te gaan. Het boodschappenbudget zal iets opgehoogd moeten worden, met de 250 euro p.m. redden we het niet meer nu we bijna volledig biologisch eten, maar met 325 per maand zal het moeten lukken. Qua kleding zijn we ruim binnen budget gebleven en zou dit budget ook wel iets lager kunnen, maar aangezien we vorig jaar weinig nieuws hebben gekocht verwacht ik dit jaar grotere uitgaven, dus ik verlaag het niet te veel. Het persoonlijke verzorgingsbudget hebben we voor 2013 overschreden, maar de aanschaf van wasbare luiers en maandverband heb ik hier ook onder laten vallen wat een eenmalige uitgave is. Voor 2013 verwacht ik hetzelfde budget aan te kunnen houden, helemaal nu ik voordelig door een vriendin geknipt kan worden die een kapperscursus heeft gedaan. (Maar ik ben nog steeds aan het sparen voor stichting haarwens)
De post overige gaat ook iets omhoog, maar niet te veel, omdat ik mezelf toch wil blijven stimuleren hier kritisch naar te blijven kijken. Onder deze post vallen huishoudelijke dingen, cadeaus, uitjes, openbaar vervoer, tuin e.d.)

En dan van wat er overblijft bepaal ik de reserveringen (wat maandelijks naar de spaar gaat).
De reservering voor de zorgkosten kan omlaag, we hebben het afgelopen jaar een behoorlijke spaarpot hiervoor opgebouwd (ruim 5000 euro, 3000 na aftrek premie) en de premie is omlaag gegaan. Daardoor wil de maandelijkse reservering wijzigen van € 285,-- naar € 250,--
Spaarrekening zoontje wil ik € 30,-- per maand houden.

Dit jaar hebben we de zolder verbouwd (is nog in gang) en kunststofkozijnen laten plaatsen aan de achterkant van ons huis. Het hele huis is nu voorzien van dubbelglas en kunststofkozijnen. De cv is een jaar geleden vervangen, kruipruimte is geïsoleerd en verder staan er momenteel weinig wensen op ons "huis lijstje". We hebben nog budget in ons potje voor het huis zitten, dus willen nu maandelijks daar even niet te veel voor reserveren. Ik heb de maandelijkse reservering dan ook teruggebracht van 40 euro naar 25 euro.

Reservering voor onvoorzien breng ik ook iets omlaag van € 15,-- naar € 10,--. We hebben vorig jaar dit "potje" niet hoeven aanspreken en er zit nu genoeg in voor het geval de vaatwasser, wasmachine, oven en koelkast het tegelijk begeven. Daarnaast is er nog steeds een lease-auto in huis, maar zelfs een tweedehands auto zou uit dit potje betaald kunnen worden, mocht het nodig zijn.
Voor vakantie is er ook nog budget in het "vakantiepotje" en daarnaast gebruiken we hier altijd het vakantiegeld voor. Dus ik ga hier dit jaar niet maandelijks voor reserveren.
Ook voor hypotheekaflossing ga ik niet maandelijks extra reserveren naast de spaarpremie die we elke maand betalen. Extra's kunnen altijd nog voor hypotheek cq. vakantie gebruikt worden of andere wensen.

Dit alles in een spreadsheet gezet levert me een maandelijks tekort op van ruim 7 euro. Ik verwacht dit nog wel op te kunnen vangen door de maandelijkse spaarpremie voor de hypotheek die lager wordt door de aflossing die we dit jaar nog doen. Daarnaast wordt de toeslag misschien nog iets hoger door de herberekening van de belastingdienst zonder mijn inkomen.

Onze begroting voor 2014 is te vinden op deze pagina.

Maken jullie elk jaar ook een begroting?

12 opmerkingen:

  1. Ik heb (nog) geen jaarbegroting gemaakt maar nu de voorschotbeschikking zorgtoeslag binnen kwam heb ik wel even gekeken hoe ik dan uit zal kom qua verhouding premie zorgverzekering en zorgtoeslag. Per saldo ben ik daar 8,67 euro per maand meer aan kwijt. Gelukkig kan ik dat opvangen, maar leuk is anders want het gaat natuurlijk onvermijdelijk van een ander budget af. Misschien dat als ik de jaarbegroting heb gemaakt het allemaal mee blijkt te vallen door een meevaller op een andere post, maar ik verwacht van niet...

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn al 30 jaar gehuwd en ik heb nog nooit een jaarbegroting opgemaakt omdat ik daar totaal geen behoefte aan heb. We leven al jaren met één inkomen en ik weet heel goed wat onze inkomsten en vaste uitgaven zijn. Ik werk ook niet met 'potjes' voor verschillende uitgavenposten.liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, goed bezig. Echt fijn om te zien dat het goed gaat bij jullie op basis van 1 salaris.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maak ieder jaar een jaarbudget, ik houd wel van verrassingen maar niet van tegenvallende financiële verrassingen. Je hebt een prima jaarbudget!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee, ik maak geen jaarbegroting. Wel reken ik altijd even uit wat we minder krijgen (belasting teruggave) en waar we meer of minder aan kwijt zullen zijn. Ik reken erg grof, maar dan ben ik toch enigszins voorbereid. Ik dacht trouwens dat je bij extra inleg op een spaarhypotheek alleen de looptijd kon verkorten, en niet het maandbedrag. Ben in ieder geval nieuwsgierig of je er snel wat van hoort.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja ik maak een heel gedetailleerd jaarbudget. is ook nodig want er hangen nog wat allimentatie berekeningen aanvast. Ach toeslagen minder dan niks kan het toch niet worden dus dat is voor mij niet van toepassing.Moet alleen nog gaan berekenen hoe het uit gaat komen met de voorlopige teruggave.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog niet, het is wel altijd het plan, maar komt er eigenlijk nooit van. Misschien dit jaar, want het lijkt me wel prettig om alles zo in kaart te hebben en je moet toch ergens beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er prima uit! Met 7 euro in de min heb je geen klagen.
    Zelf moet ik er even aan denken om het eigen risico op te sparen voor de zorgverzekering en de OZB aanslag.
    En wat geld apart te zetten voor de tandarts, want dit jaar had ik wel gaatjes en dan hakt het er behoorlijk in. Voordeel is dat ik dan volgend jaar geen gaatjes verwacht. En al met al heb ik het bedrag van de rekening al dik uitgespaard aan de premie.

    En ik wil eens kijken wat ik nu werkelijk aan cadeautjes uitgeef. Nu gaat het vaak uit de pot huishoudgeld. Ik heb nu nog een voorraadje in mijn kast en daar pak ik af en toe iets uit. Nu wil ik inpakken wat ik heb liggen en de naam erop schrijven. En bijhouden op een lijst. Dan weet ik voor wie ik nog iets moet kopen en dan kan ik me daar op richten. Heb ik al eens zo gedaan en dat werkte prima, maar toch kwam er de klad in na een jaartje. (ik heb 24 tantezeggertjes, en boven een bepaalde leeftijd krijgen ze gewoon geld) Voor de volwassenen doen we gelukkig niet aan cadeautjes. Wel voor (schoon)ouders.

    De begroting van 2014 moet ik nog maken. Ik heb niet zoveel aparte potjes als jij hebt. Misschien maar eens op een overzichtje zetten waar het geld op de spaarrekening voor bedoeld is (eigen risico, tandarts, ozb, etc.)
    Ik heb net internet + bellen afgesloten voor een goede prijs. Zit ik er 2 jaar aan vast, maar het is niet duur. Nu maar hopen dat alles goed verloopt....

    PS: postcodeloterij opgezegd zie ik?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is inderdaad goed te weten welke grote kosten er aankomen, zodat je er voor kan sparen. Cadeautjes blijft hier ook altijd een hoge post. Vorig jaar al veel meer zelfgemaakt, maar wil het dit jaar nog meer doen.

      En de postcodeloterij helaas nog niet opgezegd, ik vind het moeilijk. Ik heb besloten het lot te betalen van "mijn zakgeld", dus daar valt het nu onder. Want het staat ook eigenlijk op mijn naam en van manlief hoeft het niet. Nu "voel" ik het veel meer en hoop me er dan toch toe te kunnen zetten om het eens op te zeggen. Hoewel ik nog steeds droom van verre reizen maken en een leuk klein boerderijtje, het voelt alsof die dromen dan zeker nooit meer uitkomen. Hoewel de kans met lot natuurlijk ook super klein is.

      Verwijderen
  9. Jawel, ik maak al jaren een jaarbegroting. Ik vind het prettig te weten hoe het jaar er financieel uitziet. Kan daardoor ook zien wat ik extra kan aflossen en wat er dan nog overblijft.
    Ik zou niet anders meer willen. Wat een rust zo'n overzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het staat op mijn to-do lijstje voor in mijn kerstvakantie. Ik heb er inmiddels veel over gelezen, heb wel zin om eens goed overzicht te hebben en wil eigenlijk wel eens weten of het voor mij werkt om me aan mijn eigen begroting te houden. Maar zin? Nee...
    Wat ik me afvraag; heb je voor je verschillende 'potjes' ook diverse rekeningen of houd je dat bij op lijstjes en staat alles bij elkaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik heb voor alle potjes verschillende rekeningen. Bij Moneyou kan je met één druk op de knop een nieuwe spaarrekening aanmaken, dus dat werkt erg handig hiervoor. Maandelijks laat ik de reserveringen automatisch overschrijven de dag nadat het salaris binnenkomt.
      Succes met het opstellen van jouw overzicht.

      Verwijderen