zondag 6 oktober 2013

Green & Superfood Smoothies workshop

Gisteren ging ik naar een Green & Superfood Smoothies workshop. Het was een gratis workshop, door een kennismakingsbon die ik bij mijn groentetas had ontvangen. Ik verwachte er niet heel veel van, maar het was echt super leuk en leerzaam.

De workshop werd buiten gegeven op het terras van een biowinkel tussen de perenbomen. Eerst werd er een korte introductie gegeven over smoothies maken, het verschil t.o.v. vruchtensappen en benodigdheden. Daarna werden er een 4-tal smoothies gemaakt, waarbij de gezondheidsvoordelen van de ingrediënten werden benoemd en handige tips werden gegeven.

De eerste 2 smoothies waren groene smoothies, met o.a. brandnetel, paardenbloem en peterselie. Lekker fris, maar qua smaak moet ik er aan wennen.

Daarna maakte ze een fruitsmoothie met goji- en incabessen, erg lekker en vooral ook gezond als ik alle voordelen van goji- en incabessen moet geloven.

De laatste smoothie was toch wel mijn favoriet, een warme chocolade smoothie, met cacao nibs, maca poeder, dadels en lijnzaad. Het smaakte echt heerlijk romig een goede vervanging van warme chocolademelk voor mij. We kregen er ook nog een heerlijke rauwe chocolade bonbon bij geserveerd. Wat een genot was dat, nom nom.

Na de workshop ook nog even in de biologische winkel geneusd. Omdat ik vooral de laatste 2 erg lekker vond en nog een goed alternatief zoek voor brood als ontbijt, altijd yoghurt of rijstwafels gaat ook tegenstaan, heb ik wat dingetjes gekocht. En de chocoladevariant is ook zeker lekker straks tijdens de koudere maanden voor 's avonds op de bank.



We hebben de recepten mee gekregen en ook nog een aantal andere, die ik zeker ook eens ga proberen.

Bij de uitgang van de winkel stond ook nog een bak met stoofpeertjes die je gratis mocht meenemen, die kon ik natuurlijk ook niet laten liggen.



De biowinkel bevond zich trouwens in een prachtige omgeving en je kan ook wat eten en drinken op het terras. Als het weer zo mooi blijft, denk ik dat we daar maar eens heen moeten om te wandelen en daarna op dat terras te ploffen.

De raw en super chocolat, die zij ook geeft, spreekt me ook erg aan. Ik ben een echte chocoholic en heb al eens zelf chocolade gemaakt wat erg lekker was, maar de bonbons die zij aan het einde gaf, nodigen zeker uit naar meer info hierover.

Vanmorgen gelijk maar aan de slag gegaan met de fruitsmoothie.


Mijn blender is niet zo heel krachtig, maar doet zijn werk nog wel. Maar misschien ga ik er toch eens over nadenken om van mijn verjaardagsgeld een Magimix te kopen. Ben over een maandje jarig. Nu eerst maar eens kijken of het ontbijten met een smoothie bevalt, want ik heb geen zin in weer een apparaat dat vervolgens toch maar in de kast staat.

Recept Super Energizer (chocolade smoothie)
1 banaan
1/4 kopje cacao nibs
1/4 kopje amandelen of cashewnoten (voorgeweekt)
2 eetlepels (gebroken) lijnzaad
2 eetlepels gedroogde kokos of 1 banaan
4 dadels, meer of minder afhankelijk van je smaak
1 eetlepel kokosolie
2 theelepels maca poeder
3 kopjes warm water / aanpassen aan jouw voorkeur
(bron: www.dlightcoaching.org)

Dit recept is voor ca. 1 liter. Gelijk drinken, want als je deze even laat staan/ te veel afkoelt wordt het dikker en is het te lepelen. Je kan zelf kiezen hoe warm je het water wil. Zij adviseerde om geen kokend water te nemen, want daarmee gaan gezonde stoffen verloren.

9 opmerkingen:

  1. Die chocoladesmoothie ga ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou je het recept van de chocolade smoothie misschien willen delen met ons. Lijkt me geweldig!
    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karin, ik heb het recept net toegevoegd. Ben benieuwd of je deze gaat maken en wat je ervan vindt.

      Verwijderen
    2. Super!!!!!! Heeeeel erg bedankt! Ga ik zeker maken en je hoort van mij wat ik er van vind.

      Verwijderen
    3. Ik heb vandaag de chocolade smoothie gemaakt. Echt heerlijk!!!!! Hij was een beetje dik dus de volgende keer een iets meer water toevoegen maar ik vond hem zo ook al geweldig! Dit is een blijvertje. Nogmaals bedankt!

      Verwijderen
    4. Wat leuk dat je deze gemaakt hebt en het lekker vond!

      Verwijderen
  3. Lijkt me echt heel lekker. Ik heb ook nog een pot met goji bessen staan. Ik vind ze zó niet zo lekker dus ik maak er liever een lekkere smoothie mee. Helaas is mijn blender ook niet meer in het land der levenden. Maar ik kan best eens even bij de kringloop kijken of ik ergens een blender kan scoren. Bijvoorbeeld bij de kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb hier een klein meisje, die ik hier heel blij mee kan maken over een tijdje.
    Gek op chocolade, maar deze week ontdekt dat ze heel slecht tegen melkproducten kan. Vergeet dan maar alle chocoladespullen in de buurtsuper. En supermooie bijkomstigheid dat het dan heel gezond is

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk artikel en bovenal een lekker recept, ga hem zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen