donderdag 19 mei 2016

Wel of niet een tweedehandsauto aanschaffen

Over 6 weken veranderd Alex van werkgever en moet hij zijn huidige lease-auto inleveren. Omdat zijn netto-loon maar een paar tientjes stijgt, hebben we eens uitgezocht of we een auto wel echt nodig hebben.

Woon-werkverkeer
Voor woon-werkverkeer hebben we geen auto nodig. Alex kan op de fiets of met de bus, met de auto zou juist onhandig zijn, want hij werkt midden in de stad, dus hoge parkeerkosten.

Bezoek familie, vrienden en uitjes
We gebruiken de auto vooral veel voor bezoek aan familie en vrienden en uitjes. De schoonfamilie woont op zo'n 130km afstand in het zuid-westen van Brabant. En ook veel vrienden van Alex wonen nog in Brabant. Ook gaan we graag een dagje op stap, een auto heeft dan toch onze voorkeur. Je neemt makkelijk je spullen mee, voor Dirk is het minder vermoeiend en het kost minder tijd en kostte minder geld. Of dat laatste nog steeds zo is, zijn we gaan berekenen.

De berekening
Soms is het bewaren van een agenda van 2015 best handig. Zo heb ik van een jaar lang een overzicht in Excel gemaakt van wanneer we de auto hebben gebruikt, waarvoor en of hier goede alternatieven voor zijn. Ook heb ik gelijk de kosten van het openbaar vervoer er bij gezet, indien dit een goed alternatief was. Ook heb ik bekeken voor welke ritjes we een (huur)auto "nodig" hebben. Ik heb uitgezocht wat het aanbod van de diverse deelauto's e.d. hier in de omgeving is. En Snappcar had het ruimste en voordeligste aanbod. In mijn berekening ben ik ervan uitgegaan dat we elk jaar ongeveer dezelfde ritjes maken, natuurlijk kan het per jaar wel iets verschillen, maar ik denk dat het wel meevalt. Ik heb hierin zo goed mogelijk een inschatting proberen te maken.

Hoeveel hebben we de auto in 2015 gebruikt?
Voor de privékilometers boven de 12.00km, moesten we voor de lease-auto bijbetalen. Hierdoor kon ik zien dat we in 2015 12.433km gereden hebben (buiten het zakelijke gebruik). Wat ik hiervan kon achterhalen, veelal de langere ritjes, zijn we hiermee 1x op vakantie geweest (Berlijn & Tsjechië), 16x een dagje uit geweest, 22x op familie/vriendenbezoek geweest, 14 overige ritten. Dit laatste zijn dingen als ziekenhuiscontrole, winkelen en ritjes ivm vrijwilligerswerk. In mijn eigen berekening kom ik op ca. 10.000 km. Er zit dus nog voor zo'n 2500km aan kleinere ritjes verborgen.

Wat voor soort auto en wat zijn de kosten?
De lease-auto die we mochten rijden was een Peugot 208. Hiermee kwamen we prima uit de voeten. In de vakantie was het soms keuzes maken en proppen, maar het paste altijd net. Voor een paar keer een rit waarbij we iets groters moesten vervoeren hebben we familie of vrienden gevraagd.
Met een compacte auto zouden we dus helemaal tevreden zijn. Voor een kampeervakantie, waarbij we meer spullen meenemen, zouden we evt. een dakkoffer kunnen kopen/huren. Kan dat op een compacte auto?
Volgens het Nibud rij je een compacte auto voor € 391,-- per maand (10.500km p.j. en nieuwe auto). Voor een tweedehandsauto liggen de kosten ca.20% lager. Dus dan is het € 312,-- p.m. In deze kosten zijn meegenomen (onderhoud en reparatie, brandstof, afschrijving, verzekering, rijtuigbelasting).
De aanschafprijs van een auto die wij in gedachte hebben van ca. 3-6 jaar oud, is ca, € 6.500,-- tot € 8000,--.
Op dit moment hebben we niet zoveel geld in ons spaarpotje "onvoorzien". Na de verbouwing van vorig jaar zijn al onze spaarpotjes flink geslonken en zijn we momenteel druk bezig alles weer een beetje aan te vullen. Als we een auto willen kopen, zullen we wat moeten gaan schuiven met spaarpotjes. Dit jaar verwacht in nog wel een aantal terugbetalingen van crowdfundprojecten en op dit moment, sinds we weten van de overstap, probeer ik ook zo zuinig mogelijk te leven en alle extra's op een aparte rekening voor de auto te zetten. Het vakantiegeld dat deze maand komt, kunnen we er evt. ook bijleggen, aangezien we dit jaar niet verwachten nog op vakantie te gaan, mede door de banenwissel.

Welke alternatieven en de kosten daarvan?
We hebben gekeken welke alternatieven er zijn voor een eigen auto. We kunnen natuurlijk ook met het openbaar vervoer en af en toe een auto huren of lenen. In het overzicht dat ik heb gemaakt van de 53 ritten van vorig jaar, zouden we 25 ritten goed met het openbaar vervoer of de fiets kunnen doen, 21 ritten zouden we een auto "moeten" huren of lenen en voor 7 ritten zouden we denk ik een andere keuzen hebben gemaakt wanneer we geen auto hadden gehad. Via Snappcarr zouden we een auto kunnen huren voor € 30,-- per dag. Voor het openbaar vervoer, meestal de trein, is de voordeligste optie gebruik maken van actiedagkaarten, omdat we meestal in het weekend weggaan. Ik heb probeert zo goed mogelijk een inschatting te maken van deze kosten.

20 ritten waarbij we een auto huren, autohuur € 30,-- p.d. (€ 630,--) verwachte extra kosten aan extra kilometers en benzine € 400,--,totaal € 1030,--
1x auto huren voor de vakantie (2,5 week) ca. € 700,-- huur, € 300,-- benzine, totaal € 1000,--
25 ritten met ov, waarvan 10 met de trein € 400,--, 6 met de bus € 100,-- en 5 zouden we kunnen fietsen. Totale kosten ov € 500,--

Totale vervoerskosten per jaar € 2530,-- zonder auto*
Totale kosten per jaar (12*€ 320,--) € 3840,-- met auto*

Een verschil van ruim € 1300,-- per jaar dus. We zijn dus ca. € 100,-- per maand minder kwijt als we een auto geen auto aanschaffen. Toch denk ik dat de vrijheid van een auto ons die € 100,-- per maand zeker waard is. Daarnaast kunnen we de maandelijkse kosten nu net dragen (incl. afschrijving en onderhoud), als we een aantal reserveringen iets naar beneden bijstellen. De inkomsten in het huishoudboekje zijn ook nog niet helemaal up-to-date want Alex heeft in januari nog een aardige salarisverhoging gehad, aangezien we 3 maanden ditzelfde bedrag op het salaris werd ingehouden mbt extra kosten lease-auto had ik dit nog niet aangepast.

Toch gaan we niet halsoverkop een auto kopen. Per 1 juli is er geen lease-auto meer, maar in de zomermaanden gebruiken we de auto ook doorgaans minder. We gaan dus rustig op zoek naar een auto en proberen het de zomermaanden zonder auto te doen. Mijn vader heeft al aangeboden dat we af en toe zijn auto mogen lenen, dan hebben we tijd om rustig te zoeken naar een geschikte auto.

* Woon-werkverkeer is in deze berekening niet meegenomen. Alex is van plan met de fiets te gaan, maar dit is voor hem wel een omschakeling. We hebben afgesproken dat hij bij goed weer fietst en anders de bus. Ik denk dat hij per maand ca. 30 euro kwijt is aan reiskosten, per jaar dus € 360,-- Maar deze kosten zijn we kwijt zowel als we een auto aanschaffen of niet. 


17 opmerkingen:

  1. Klopt jouw berekening wel? Je schrijft da je boven de 12000 KM prive moet betalen. OK. Maar hoeveel betaal je? Daarbij, boven de 500 KM komt de bijtelling. Voor het gemak ga ik van een Peugeot 208 met een waarde van 20.000 Euro. Reken daar 21% van (4200 euro bijtelling) tegen 42% Inkomstenbelasting. Kost die auto alsnog ruim 150 euro per maand naast wat je moet bijbetalen.

    Eigenlijk zou je moeten rekenen: 320 euro autokosten, minus 150 bijtelling die weg valt.. Dus ten opzzichte van nu kost de auto 170 euro per maand. Dus ten opzichte van nu is de auto goekoper dan het OV!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De berekening klopt vast niet op de komma nauwkeurig, zo goed ben ik niet in rekenen, maar de bijtelling is in deze berekening wel meegenomen. We hebben bij zijn nieuwe werkgever gevraagd om een netto berekening van het salaris, t.o.v. zijn huidige netto salaris (en daar is de bijtelling al af) gaat hij er maar een paar tientjes op vooruit.
      De extra kosten voor de extra gereden km's hebben we inderdaad niet meegenomen, hier zijn we vanaf vorige maand 50 euro per maand voor apart gaan leggen,omdat dat toch wel bleek jaarlijks zo te zijn. Dus hierin heb je gelijk, die zou ik eraf kunnen halen. Dan is het verschil maar 50 euro en is een auto het mij zeker waard!

      Verwijderen
    2. Volgens mij heeft Rekenmeester gelijk, maar daar is hij/zij dan ook rekenmeester voor... ;-) In ieder geval het overwegen waard om dan toch een (relatief) goedkope, lichte auto aan te schaffen? Succes, lastige beslissing. Aan de andere kant; als een auto toch niet bevalt, kun je hem altijd weer verkopen, hoewel dat natuurlijk altijd geld kost...

      Verwijderen
    3. Dank je voor het compliment Consuminderenmetplezier! Wil toch nog even wat toevoegen. Iedereen denkt! dat een lichte auto goedkoop is, maar dat is echt niet altijd het geval! Vaak is het voordeliger (en veilger) een wat grotere incourante auto aan te schaffen dan een populair model. Jaren Volvo en Saab gereden die ik voor een prikkie kocht, en waarmee ik eigenljk zonder teveel gekke kosten uiteindelijk voordeliger uit was dan bijvoorbeeld een Golf.

      Verwijderen
  2. Let je er bij het kopen van een auto ook op, hoe duur de meest voorkomende reparaties zijn van dat merk? Bij tweedehands moet je nog wel eens wat laten repareren. Scheelt veel kosten als je dat meeneemt in je berekening.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En de consumentenbond heeft van veel merken en types reparatiekosten (en veel voorkomende kuren) op een rijtje staan. Bij mijn autokeuze heb ik dat laten meewegen in welk type en merk ik koos.

      Verwijderen
  3. Voor mijzelf zou het verschil in kosten opwegen tegen de vrijheid van een eigen auto. Kunnen gaan en staan waar je wilt. Niet afhankelijk zijn van het op het laatste moment regelen van een huurauto etc. Ik zou niet zonder willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoals ik al eerder schreef hebben wij ook een half jaar zonder auto moeten doen. Wat bleek, als we een auto nodig hadden, hadden we soms de beschikking over 3 auto's! In de zomervakantie mochten we diverse keren de auto lenen van mensen die twee auto's hadden en met 1auto op vakantie gingen. Natuurlijk is het af en toe even plannen, maar zo ben je er ook bewuster mee bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou denk ik gaan voor een autoloos bestaan. Dat zorgt volgens mij ook meteen voor een rustiger levensstijl.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou als je eenmaal een auto heb gehad zoals in dit geval is zonder echt een aderlating. Ook het gemak om zomaar ergens heen te gaan is mij wel wat euro,s waard al denk ik dat je best voordelig kunt autorijden en niet zo veel verschilt als TS weergeeft, het zijn de wensen en eisen die het duurder maken.

      Verwijderen
  6. Voor maximaal 5000 euro heb je prima, onderhoudsvrije, veilige en comfortabele tweedehands auto's. De auto's die nu 10 jaar oud zijn, zijn vaak nog goed en kunnen vaak nog minstens 5 jaar mee. Dat scheelt ook in onderhoud (geen dure snufjes die stuk kunnen) en verzekering. De kilometerstand en onderhoud is vooral interessant. En zo rijden wij al jaren heel voordelig. Eerst Mazda en nu Saab (erg comfortabel, wel wat duurder in wegenbelasting).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens Ellen1979! Heb zelf ook jaren Saab en Volvo gereden en amper kosten gehad omdat de auto vele malen degelijker is dan een kleine compacte auto. Het is iets duurder in de vaste lasten, maar daar staat bijna geen afschrijving tegenover!

      Verwijderen
  7. Voor maximaal 5000 euro heb je prima, onderhoudsvrije, veilige en comfortabele tweedehands auto's. De auto's die nu 10 jaar oud zijn, zijn vaak nog goed en kunnen vaak nog minstens 5 jaar mee. Dat scheelt ook in onderhoud (geen dure snufjes die stuk kunnen) en verzekering. De kilometerstand en onderhoud is vooral interessant. En zo rijden wij al jaren heel voordelig. Eerst Mazda en nu Saab (erg comfortabel, wel wat duurder in wegenbelasting).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien is private-lease ook een idee voor jullie. Het kost zo tussen de 200 of 300 euro per maand, afhankelijk van welke auto je kiest. Maar je rijdt wel in een nieuwe auto, betaalt zelf alleen de benzine, en geen andere vaste kosten. Na 3 jaar weer inruilen voor een andere nieuwe auto. De moeite waard om er eens naar te kijken?? Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zoveel mensen zoveel meningen. Ik ben echt voor de kleine auto's. Ik ben er ook echt voordeliger mee uit dan een grote auto. Ik heb vorige week een nieuwe kleine auto gekocht. Mijn realistische begroting voor de komende drie jaar op basis van 20 jaar kleine nieuwe auto's rijden is als volgt. Onderhoud €20 per maand. Afschrijving €85,00 per maand. Verzekering (all risk met hoogte no claim) €23,00 per maand. Belasting €19,67 per maand. Brandstof op basis van 1000 km per maand €65 per maand. Totaal over drie jaar €213,00 per maand. Collega heeft een grote oudere (11 jaar oud) auto recent aangeschaft. Hij betaalt aan betaling en verzekering al €130,00 samen. Dan hebben we het nog niet over benzinekosten. Had de pech 4 weken na aanschaf al €350,00 aan onderhoud te hebben. Ik heb een 9 jaar oude ford fusion ingeruild. In 9 jaar tijd gemiddeld €30,00 per maand aan onderhoud betaald inclusief apks en nieuwe banden. €80 per maand aan afschrijving. Nu nog iets kleiners gekocht. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet ik zo net nog niet wel een kleine 3000 euro afschrijving in 3 jaar vindt ik er veel. Rij zelf al ruim 10 jaar in peugeot en was maar iets duurder in aanschaf en goedkoper kun je bijna niet rijden. Zeker niet nieuw afschrijving eerste 5 jaar is gewoon erg veel en zonde geld.

      Verwijderen
  10. En wat betreft die dakkoffer op een compacte auto: ja, dat kan. Wij hebben een auto nodig voor woon-werkverkeer en rijden een Toyota Aygo. Veel kleiner dan dat wordt 't niet. ;-) Voor onze kampeervakanties hebben we een dakkoffer en dat gaat echt prima. Het zou onzin zijn om voor die paar weken vakantie een heel jaar een grotere auto te rijden, toch?

    BeantwoordenVerwijderen