zaterdag 28 mei 2016

Bezoekje aan het Repair Café

Afgelopen donderdag bezocht ik het Repair Café. In ons dorp is dat 1x per maand bij de kringloop. Ik wou er al langer naartoe, maar steeds kon ik net niet op die dag.

Mijn laptop begaf het vorig jaar mei. Hij kwam niet verder bij het opstarten dan het Windows logo en daarna een zwart scherm. Omdat ik op dat moment echt niet zonder laptop kon, heb ik maar gelijk een goede tweedehandse aangeschaft. Maar die kapotte laptop bleef in de la liggen, want er stonden nog foto's op en andere documenten die ik erg graag terug wou hebben.

Ik kreeg de laptop, na diverse pogingen, niet meer aan de praat. Bij een computerzaak informeerde ik; alleen kijken naar het probleem zou mij al 45 euro kosten en dan was het nog maar de vraag of ze hem konden repareren en hoeveel dat zou kosten. Tja, mijn laptop was al een oudje en ik vroeg mij af of hij dat nog wel waard zou zijn. Maar ik wou nog wel steeds erg graag de bestanden en foto's die erop staan, hoewel ik niet eens precies wist wat er nog opstond.

Ik bedacht dat ik er misschien mee naar het Repair Café kon, maar dat kwam er dus maar niet van. Tot afgelopen donderdag. Ik moet toegeven ik had héél erg mijn twijfels toen een handige Harry met mijn laptop aan de slag ging, want hij maakte helemaal niet zo'n handige indruk. Zo moest ik hem vertellen waar de "enter-knop" zat, hij zat steeds op "shift" te drukken. Gek hè dat er dan niks gebeurd?!

Terwijl Harry aan mijn laptop werkte, kwamen er tal van mensen binnen met een kapotte klok, senseo, radio en stoomapparaat. Ik luisterde een beetje mee en stak daar nog best wat van op. Alle Harries waren echt heel behulpzaam en in een paar gevallen werd het euvel snel gevonden of geconstateerd dat het apparaat echt overleden was of een duur grapje zou worden.

Na een half uurtje trok mijn Harry dezelfde conclusie als wat ik zelf ook al dacht: Windows start niet goed op. Hij kon er helaas op dat moment verder niks mee, maar gaf mij wel goede tips waar ikzelf weer verder mee kon.

1) Recovery cd-gebruiken
2) Windows opnieuw installeren, maar de bestanden worden dan overschreven.
3) Harde schijf eruit slopen en apparaatje kopen (ca. 30 euro) om deze uit te lezen
4) Linux (een ander besturingssysteem) installeren, zo kan je de bestanden er (waarschijnlijk) wel afhalen

Omdat ik nooit een recovery cd heb gemaakt, oen die ik ben, viel optie 1 af. Ook kon ik Windows niet opnieuw installeren, was een tweedehandslaptop zonder installatie-cd en de productcode op de achterkant van de pc was niet meer leesbaar om de bestanden bij microsoft te downloaden. Nog meer oen gedrag dus.
De harde schijf er zelf uithalen,durfde ik niet zo goed aan. Dus daarvoor zou ik dan nog een keer naar het Repair Café moeten. En alsnog zo'n apparaatje kopen. Laptop zou daarna sowieso onbruikbaar zijn. Dus probeerde ik eerst optie 4.

Nu heb ik niet zo heel veel verstand van computers, maar met een ICT-achtergrond wel wat inzicht. Met de tips van handige Harry ging ik aan de slag. Linux is gratis te downloaden, vertelde de handige Harry, maar daar liep ik tegen een probleem aan. Dan moet je Linux dus op een dvd'je branden en mijn laptop (en ook die van Alex) kunnen alleen dvd's lezen. Natuurlijk kon de kapotte laptop wel dvd's branden, maar tja, daar had ik niet zoveel aan. Ik had natuurlijk iemand kunnen vragen om een dvd'tje voor mij te branden, maar ik zocht op MP en vond. Voor € 8,75 lag een dvd'tje met Linux de twee dagen later al in mijn bus.

Ik startte de try out versie van Linux, en zo waar het werkte! Ik kon bij mijn bestanden en heb ze gelijk naar een externe harde schijf gekopieerd. Ik ben helemaal happy, want er stonden toch nog wel erg veel foto's op van eind 2014/begin 2015. Daarna heb ik Linux geïnstalleerd. En nu heb ik dus weer een gewoon werkende laptop, wel met Linux, maar ook wel leuk om eens met een ander besturingssysteem te spelen.

Altijd handig een extra laptop als reserve, of voor Dirk om zo nu en dan een filmpje op te kijken als ik op de andere bezig ben. En ook wel handig als hij een beetje met een laptop leert werken ipv alleen de tablet.

Voor iets meer dan een tientje (ik doneerde wat euro's aan het Repair Café), wat werk en tijd, heb ik weer een werkende laptop, maar wat belangrijker is, ik heb mijn bestanden/foto's terug!

Ben jij wel eens naar het Repair Café geweest en wat is je ervaring?

7 opmerkingen:

  1. Ik heb een Handige Harry in huis gelukkig.

    Over mijn laptop heb ik een vol glas cola gegooid en die is hoogst waarschijnlijk niet meer te repareren, ligt nu bij schoonzoon die het leuk vind iets uit te proberen.

    Wij hadden gelukkig wel een apparaat die de harde schijf kon uitlezen en ben ik de laatst toegevoegde foto's en andere documenten terug. Ik maak ook zeer regelmatig een back-up op externe harde schijf en gelukkig ben ik geen waardevolle foto's kwijtgeraakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben zelf actief in een RC in mijn woonplaats, en word er altijd erg vrolijk van, al die blije klanten / gasten en "spullen" die weer werken!

    Een andere optie zou kunnen zijn: via Peerby proberen een hardeschijflezer te lenen - ik kocht er ooit een toen mijn laptop crashte, maar gebruikte hem tot nog toe 1 keer, dus jij of anderen zouden hem best mogen lenen in geval van nood....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n harde schijf eruit halen en in een uitleesapparaatje doen klinkt heel spannend, maar echt. Kind kan de was doen.
    Mocht deze laptop alsnog eens crashen, gewoon eens proberen. Via YouTube oneindig veel stap-voor-stap video's. Zolang je rustig kijkt en geen dingen forceert kan het echt niet fout gaan.
    Ik heb het zelf dus ook gedaan toen mijn laptop stuk ging, en heb nu een externe harde schijf, heel erg handig! (En ik was stiekem ook heel erg trots op mezelf, dat ik dat voor elkaar had gekregen!).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig is mijn ICT er s avonds thuis hihih en zelfs mijn zoon kan het erg goed al.
    Maar Linux is echt een fijn besturingssyteem trouwens dat heb ik ook tijden op mijn computer gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben er nog nooit geweest, maar ik vind het een geweldig initiatief. En ik zou het ook zeker wel eens willen proberen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee ik weet niet eens of wij hier uberhaupt een hebben, lijkt me wle handig eerlijk gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook nog niet op het repair café hier geraakt. Ik wil eens met mijn vriend gaan kijken om te zien of daar helpen iets voor hem is. alleen dat de mensen op zijn vingers zouden zitten zien, daar kan hij niet echt tegen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen