donderdag 12 mei 2016

Nieuwe baan

Zoals ik hier al schreef, gaat ons huishoudboekje veranderen. Van de ene kant veranderd er niet zoveel aan de inkomsten, maar er komt misschien een grote kostenpost bij.

Alex werkt in de detachering en werkt nu 7 jaar bij hetzelfde bedrijf. Hij heeft diverse keren ver van huis gezeten, op meer dan een uur reistijd enkele reis. Nu zit hij al weer 3 jaar lekker dicht bij huis gedetacheerd, met een reistijd van ca. 25 minuten. Heerlijk, want niet enorm vroeg van huis en laat thuis, veel tijd voor het gezin en geen ergernis in de file. Ik heb zelf ook ruim 5 jaar in de detachering gewerkt en vrijwel al die tijd heb ik 3 uur per dag moeten reizen, al kon ik gelukkig bijna altijd met de trein. Het reizen breekt je op een gegeven moment op en toen het financieel mogelijk was ben ik 4 dagen in de week gaan werken.

Nu kwam er een vacature vrij bij het bedrijf waar Alex momenteel gedetacheerd zit. Het was een hogere, meer uitdagende functie, dus hij hoefde niet lang te twijfelen om te solliciteren. Hij werd uitgenodigd op gesprek en een tweede gesprek volgde. Hij kreeg een aanbod en over dat aanbod hebben we wel even goed moeten nadenken en gesproken.

Want het betekent, ondanks dat zijn werkplek niet veranderd wel een grote verandering in onze mobiliteit. Nu heeft Alex een lease-auto van het werk en die zal hij moeten inleveren. Bij zijn nieuwe werkgever is er geen mogelijkheid tot lease-auto. Hij heeft ingezet op een salaris waarbij de kosten van de auto zijn meegenomen, maar helaas kon zijn nieuwe werkgever hem dat nu niet bieden.

Als je puur kijkt naar het nettosalaris gaat hij er iets op vooruit, een paar tientjes, na wat onderhandelen. Maar van die paar tientjes kunnen we natuurlijk geen auto bekostigen. Na de afweging van de voor- en nadelen van de nieuwe baan waren we er toch snel uit.

Voordelen van de nieuwe baan:
  • vaste werkplek lekker dicht bij huis, mogelijkheid om naar het werk te fietsen
  • contract van 36 uur (ipv 40 uur) en mogelijkheid tot 4*9 uur werken
  • één dag in de week vrij, dus meer tijd voor het gezin
  • meer opleidingsmogelijkheden
  • bekende werkplek, leuke collega's
  • hogere functie
Nadelen van de nieuwe baan:
  • Geen lease-auto meer, daarom zullen we er financieel iets op achteruit gaan
  • Er zal evt. een auto aangeschaft moeten worden
Nu financieel een stap achteruit, maar wij zien het meer als een investering in de toekomst. Alex is straks verzekerd van een werkplek dicht bij huis en kan evt. op zijn fiets naar het werk, al ziet hij dat laatste zelf nog niet zo zitten. Hij krijgt meer tijd voor het gezin en een meer uitdagende functie. Over 2-3 jaar verwachten wij dat hij financieel op hetzelfde niveau zit als nu.

Nu is de vraag, in hoeverre hebben we nu een auto nodig en gaan we er eentje aanschaffen. Nu gebruikt Alex de lease-auto vooral voor woon-werkverkeer en doordeweeks had ik overdag dus al geen auto tot mijn beschikking. Verder gebruiken we de auto voor familiebezoekjes, uitjes en vakantie. We zijn al eens van twee naar één lease-auto gegaan en dat was best een verandering. Hoe vaak gebruiken we de auto nu? Zouden we zonder auto kunnen? Hoeveel kost een auto? In een volgend blogje meer over deze overdenkingen en berekeningen. Hij heeft in ieder geval JA gezegd op de baan.

15 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! Zo te lezen is het een mooie kans.
    Tja, een auto is duur, ik vind het het geld meer dan waard, maar dat is natuurlijk persoonlijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd!
    Wij hebben een poos geen auto gehad omdat mijn man geen werk had. Ik heb daar verschillende keren over geschreven. Is er geen gezin/familielid in de buurt waar je de auto af en toe van kunt lenen/huren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn nu alle mogelijkheden aan het bekijken. Dat is misschien ook nog een optie.

      Verwijderen
  3. Op zoek naar een goede tweede hands? K

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sorry, maar ik denk dat het netto meer omhoog gaat.. Je vergeet namelijk de bijtelling!(schat dat jullie niet onder de 500 Km/jaar blijven..)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, helaas niet. Hij heeft een netto berekening gevraagd en gekregen, zodat we het goed konden vergelijken.

      Verwijderen
  5. Gefeliciteerd met de nieuwe baan voor je man.
    Toen man een aantal jaren geleden een burn out had waarvan hij overigens snel en voorspoedig herstelde, wilde zijn werkgever afscheid van hem nemen. Na een korte hevige periode, kwamen we tot een overeenkomst maar dat betekende wel het einde van het lease auto tijdperk. Gelukkig had man direct een andere baan gevonden waarbij zijn netto loon hoger lag dan het bruto loon van zijn oude functie. Hij maakte een mooie stap dus maar de lease auto misten we wel, er gaat ongemerkt veel geld in een auto zitten. Tijdens zijn proeftijd ging hij met mijn twingootje en na die twee maanden kreeg hij een direct een vaste aanstelling. De dag erna kochten we een goede tweedehands auto. Ruim een jaar geleden kochten we een nieuwe. Man staat nu weer voor en volgende carrière stap. Maar dan een waarbij hij alleen loon krijgt en geen vakantiegeld, bonus etc een soort van all-in loon. Hij gaat er dan wel enorm op vooruit maar ik vind het maar raar. Heeft iets met de Amerikaanse basis van het bedrijf te maken.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn, een vaste baan dicht bij huis (zei zij wiens man 400 kmm verdorop werkt, haha). Heeft je man al naar een electrische fiets gekeken? Echt geweldig ding.
    Tja en die auto..... je kunt altijd zonder proberen er staan er genoeg te koop mocht je er zat van zijn. Helena

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We willen ons ook nog verdiepen in een elektrische fiets, maar die schijnen toch ook best prijzig te zijn.

      Verwijderen
    2. Maar stukken goedkoper dan een auto.
      Ik heb ook een tijdje geen auto gehad en toen berekend dat het huren van een auto voor mij eigenlijk financieel het beste is. Dan kan ik een auto nemen die past bij mijn doel van dat moment. Een aygo voor een ritje zonder al te veel bagage en een station in de vakantie.
      Toch heb ik nu een auto voor de deur staan: private lease want mijn ouders worden slechter en ik moet nu wel eens onverwacht naar hun toe op 1,5 uur rijden en dan is vervoer toch wel handig.

      Het is luxe die ik mij gewoon gun.

      Verwijderen
  7. Dat klinkt als een mooie stap voor je man! Soms moet je naar andere dingen kijken dan alleen naar de zakelijke voordelen. Dit klinkt als iets waar je man zichzelf verder in kan ontplooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk gefeliciteerd. Ik maakte ook ooit dezelfde keuze. Werkte 40 uur via bureau op 1 uur rijden. Solliciteerde op 30 minuten afstand. Werd aangenomen. 36 uur. Salaris hetzelfde. Maar leasewagen in leveren en geen reiskosten bij de nieuwe werkgever. Toen een Twingo aangeschaft. Financieel ongunstiger want tel je alle autokosten dan ben je echt duurder uit dan bijtelling. Ik werk daar nu al 15 jaar. Voor mij is het 22 km maar er zijn ook collega's die zonder reiskosten 60 km enkel rijden per dag. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig! Gefeliciteerd allebei! Volg je hart en maak je dromen waar, geld is 'maar' geld... Jullie gaan het financieel zeker redden, je bent creatief en inventief genoeg! #leefjedromen #♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn zo'n nieuwe baan. Ik zou kiezen voor het fietsen naar het werk!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben ook geen auto. Maar als het nodig is, huren we er een. Dat is veel goedkoper dan eentje bezitten. En we kunnen ook weleens de auto van schoonouders lenen. Verder doen we eigenlijk alles met ov of lopend (boodschappen bijv).
    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen