vrijdag 27 mei 2016

De hand op de knip en kleine besparingen

Sinds we eruit zijn dat we toch wel graag een tweedehands auto willen, is de hand op de knip gegaan. Nu vloog het geld hier niet met bakken eruit, maar er kon nog best wat bespaard worden.

Gezien onze boodschappenbudget de laatste maanden overschreden werd, zoals je hier kon lezen. Heb ik de voorraadkast en vriezer maar eens flink uitgemest en een lijst gemaakt wat er echt eens opgemaakt moet worden. Dus de komende weken eten we eens gerechten met polenta, rode linzen, kokosmelk, diverse soorten meel en pasta. En eigenlijk komen daar verrassende lekkere receptjes uit. zo aten we eergisteren deze heerlijke rode linzensoep en gisteren deze polentacakejes, die hoewel lekker, wel wat extra kruiden of zout konden gebruiken. Ook de voorraad fruit in de vriezer langzaam minder, we nemen weer wat vaker een smoothie. De eerste groente komt ook uit de tuin en verder eten we even wat meer diepvriesgroente en de wat goedkopere soorten. Met een beetje creatief zijn hopen we deze maand daardoor toch deze maand zo'n 80 euro onder het boodschappenbudget te zitten. Het kan dus wel!!!

Bij alles wat we aan willen schaffen, denken we weer even een tweede keer na. In hoeverre is het echt nodig, is er een goedkopere optie of kan het eventueel uitgesteld worden.

Verder hebben we naar aanleiding van een mailtje van de bank over nieuwe pakketten en tarieven onze huidige pakketkosten maar eens onder de loep genomen. De creditcard van manlief opgezegd, besparing € 21,35 per jaar. Daarnaast een goedkoper pakket genomen, besparing € 5,40 per jaar. Zelf heb ik ook een goedkoper pakket genomen zonder credit card, besparing € 21,-- per jaar. We gebruiken de credit cards niet zo vaak, maar vind het toch wel handig als we op vakantie zijn en soms voor internet aankopen. Nu heb ik er voor gekozen 1 bij Euroclix te nemen. Het eerste jaar gratis en daarna € 15,-- per jaar,toch nog 6 euro goedkoper dan mijn huidige en met deze nieuwe kaart spaar ik gelijk ook clix. Even een half uurtje zitten om alles door te nemen, te vergelijken en te veranderen. Totale besparing € 47,75 dit jaar.

Ook ben ik weer van plan wat dingetjes op MP te zetten. Met het vakantiegeld dat de meeste binnen hebben, hoop ik dat de verkopen weer wat beter zullen gaan.

Daarnaast stop ik weer wat meer tijd in het invullen van enquêtes, roamler e.d. om zo toch wat extra eurootjes binnen te slepen. Alle kleine beetjes helpen zullen we maar zeggen.

Ik merk dat als je een echt doel voor ogen hebt het besparen vaak net even wat makkelijker gaat. Herkenbaar?

3 opmerkingen:

  1. Door alle blogs over consuminderen die ik gelezen heb, ben ik begonnen met een weekmenu. Vind het ideaal, bespaart echt veel geld. Tegelijkertijd, vind ik, heb je ook overzicht waardoor je er beter op let dat je afwisselend en gevarieerd eet. Vond ik 1 van de beste tips die ik gelezen heb, net als de huishoudelijke apparaten zoals tv,s ed. helemaal uitzetten als je ze niet gebruikt, scheelt weer veel stroom. Net zoals je zegt, alle kleine beetjes helpen, ongemerkt lekt er veel geld weg en kun je veel besparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. JA dat klopt inderdaad, vele kleine maken een grote. En je bent er meer bewust mee bezig vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is zeker herkenbaar! Hier gaat het echt in periodes, soms loopt het even niet en soms letten we even heel goed op. Ik hoop dat jullie de auto snel bij elkaar hebben gespaard!

    BeantwoordenVerwijderen