vrijdag 6 september 2013

Ontplofte moestuin

Bij thuiskomst, na twee weekjes vakantie, troffen we een ontplofte tuin aan. De lieve verzorgster had alles prima water gegeven, maar niet van mijn aanbod gebruik gemaakt om gerust te oogsten en lekker op te smikkelen.

De rijpe aardbeitjes verdwenen al snel in de mond van zoontje en daarna gingen we met grote messen aan de slag om de reuze courgettes te oogsten en de boel een beetje te snoeien.

En dit was de oogst: 3 reuze courgettes en 2 gewone, een komkommer, 2 pompoenen en wat cherrytomaatjes. Super trots ben ik op mijn eerste paprika! en dat zonder kas en gewoon een zaadje genomen uit een bio-paprika. Manlief keek met trots naar zijn eerste hopbellen en zag zich in gedachte daar al vast een biertje van brouwen.


De komende dagen maar eens aan de slag met de verwerking. De paprika, 1 "kleine" courgette en de komkommer zijn al op. Van de reuze courgettes ga ik soep maken en zoet-zuur en misschien ook nog wel wat verwerken in een cake. Wil dit keer de soep gaan bewaren in potten i.p.v. in de vriezer, dat scheelt heel veel ruimte in de vriezer. En nu de tweede koel-vriescombinatie uitstaat ook behoorlijk wat stroom. De inbouw koel-vriescombinatie in de keuken koelde niet meer goed, dus die maar uitgezet en nu gebruiken we maar zolang de koel-vriescombinatie in de bijkeuken nog uit ons oude huis. Ooit komt er een nieuwe keuken, dan vervangen we deze wel, zonde om nu geld aan uit te geven.

Iemand enig idee of je zelfgemaakte soep kan bewaren door alleen de hete soep in de pot (lege jampotjes e.d.) te doen en dan op de kop te zetten net als bij jam? Of moet ik ze echt nog verhitten daarna in een pan met water?

De pompoenen ga ik ook verwerken in soep en quiche, maar die kunnen volgens mij wel wat langer bewaard blijven, toch?

Ook had ik een mini aubergine, ik laat die nog maar even hangen wie weet wordt hij nog wat groter.

Bij het eerste huisje in Denemarken was trouwens ook een mooie tuin, daar heb ik nog rode bessen geplukt en pruimpjes geraapt en onderweg ook een keer bramen kunnen plukken.

Oogst bij het vakantiehuisje

5 opmerkingen:

  1. Fijn zo'n oogst bij thuiskomst. En goed dat je iemand had om alles te bewateren. Het is zo droog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soep, pastasaus en ingekookte tomaten gaan bij mij gewoon in de kleine potjes met schroefdeksel net zoals jam. Zorg er wel voor dat de soep kokend heet is. Succes ermee.
    De enorme courgette hol ik uit, vul hem met een mengsel van gehakt, ui, paprika enz. kaas erover en dan de oven in. Lekkerrrrrrr!

    Groetjes Mariƫlle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sjouke, je kan van heel veel vruchten zelf zaad nemen. Het lukt perfect met tomaten, courgetten, paprika, pepertjes, pompoenen, boontjes, selder.... Gewoon de vruchten goed rijp laten worden, zaadjes uithalen, wassen, laten drogen en nadien de minder mooie zaadjes eruit halen. Alle zaadjes verpakken in papieren zakjes (ik recyckleer daarvoor oude enveloppen) en datum en naam van het zaad opschrijven. Zaden blijven een paar jaar kiemkrachtig.liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Idd soep kan je goed bewaren in potten met schroefdeksel maar doe er geen gehatballetjes o.i.d. bij in!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. klonk goed: met grote messen reuzencourgetten te lijf! fijn dat het zo goed gelukt is, ik kan het helemaal niet, moestuinieren. Eet ze lekker van je oogst!

    BeantwoordenVerwijderen