zaterdag 21 september 2013

Ik ga er weer tegenaan!

De laatste dagen voelde ik me nogal lusteloos. Een verkoudheid, een ontstoken beenwond en mijn maandelijkse periode maakten het er niet beter op. Er kwamen veel herinneringen terug van de periode dat ik en zoontje in het ziekenhuis lagen. Misschien wel juist omdat het nu zo goed gaat en er eindelijk rust in de tent is. Of omdat een vriendin ook een tijdje met haar pas geboren kindje in het ziekenhuis lag. Of misschien wel het weer. Ik weet niet waar het door kwam, maar 's ochtends kwam er nog wel wat uit mijn handen, maar 's middags en 's avonds was de bank met een dekentje mijn grootste vriend.

Manlief was veel weg voor zijn werk, wat ook niet erg hielp. Als ik voor hem niet hoef te koken, zorg ik al snel minder goed voor mezelf. Ik pak wat fruit, een boterham of bak een ei. Gelukkig is er geen echt junkfood meer in huis, anders zou ik daar naar grijpen.

Tijdens de vakantie lieten we de teugels vieren en ook de paar weken daarvoor kwam er geregeld weer wat meer junk in huis. Resultaat: plus 2 kilo. (was net blij met mijn -14 kilo sinds de bevalling). Daar moest verandering in komen. Voor je het weet zit je weer in een vicieuze cirkel van je minder goed voelen, minder goed eten, nog minder goed voelen, minder bewegen, nog minder goed voelen en weer héél veel kilo's er bij. Na de vakantie wel weer geprobeerd de draad op te pakken, maar doordat ik me minder goed voelde, lukte het niet volledig. Wel ging er weer een kilo af, maar het verder niet zoals ik het wil.

Dus eergisteren maar weer eens een goed begin gemaakt en mezelf voorgenomen om weer zoveel mogelijk suiker en tarwe te bannen, weer veel fruit, noten en groente in huis te halen en dagelijks een flinke wandeling of fietstocht te maken.

Gisteren als ontbijt deze paleowafels gebakken. Dat ik ze héél erg lekker vind kan ik niet zeggen, maar ik ben ook meer van de hartig dan zoet. Wel biedt het een welkome afwisseling bij mijn bakje yoghurt 's ochtends. Soms neem ik dan toch speltbrood, omdat ik geen zin heb in yoghurt en anders niet weet wat te eten. Misschien moet ik nog wat meer experimenteren met het beleg dat ik op de wafels doe. Ik heb er nu 1 gegeten en de overige 5 zitten in de vriezer, dan is er altijd wat voor handen als ik geen zin heb ik yoghurt of rijstwafels.

Vanmiddag deze boekweitpannenkoeken gemaakt, erg lekker vond ook manlief. Ik at er één met appel, rozijnen en kaneel en een tweede met honing en kaneel. Zeker voor herhaling vatbaar en erg snel en makkelijk te maken met ingrediënten die ik altijd wel in huis heb, Misschien ook eens een hartige variant proberen met groente en kaas.

Ik eet niet echt volgens een bepaald dieet, maar heb overal een beetje dingen uitgepakt die mij aanspreken. En probeer vooral niet te strikt te zijn, te doen waar ik me goed bij voel.

Wat ik nu zo'n beetje probeer is zoveel mogelijk vers, biologisch en zonder rare toevoegingen te eten. Geen vlees en vis uit principe. Proberen te elimineren van suiker, tarwe en brood, omdat ik geloof dat teveel daarvan niet goed voor je is. Zuivel is nog een twijfel geval, probeer niet te veel te nemen, maar dat is best lastig als kaasjunky. Eieren eet ik dan wel regelmatig. En verder probeer ik mijn dieet te laten bestaan uit veel groente, fruit, peulvruchten, zaden en noten.

Ik lees en leer bijna dagelijks wel bij over voeding. Ik heb nog een hele waslijst van recepten die ik wil maken en sites die ik wil doorspitten. Maar voorlopig pak ik nu maar eerst de draad weer op bij mijn eigen basisregels en dan hoop ik dat ik me snel weer beter voel en wellicht ik de weegschaal ook weer als vriend ga zien i.p.v. vijand.

Welke voeding is voor jullie een do of don't? En waarom?

14 opmerkingen:

  1. Dag Sjouke, ik had je ook al een beetje gemist. Voor jullie vakantie blogde je zowat elke dag en daarna was het wat minder. Welke voeding is een do of don't: hier geen pakjes en zakjes, alles zelf gemaakt. En de basisproducten liefst bio. Ik probeer nu al een tijdje zelf brood te bakken, maar na een aantal mislukkelingen ben ik het een beetje zat. Vanmorgen zei ik tegen man: als ze vandaag niet lukken,dan kap ik er mee. En laat ik nu zojuist twee prachtige broden uit de oven halen.... Nu de binnenkant nog afwachten. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Let je op dat je wel genoeg B12 binnen krijgt. Zonder vlees en dan minder tot zuivel moet je al wel gaan uitkijken. Symptomen van een tekort zijn zoals je je nu omschrijft. Stress doet een enorme aanslag op je B12 voorraad. Ook lichamelijke stress (zoals jij tijdens je zwangerschap hebt meegemaakt). Hier staat een handig schema op:
    http://www.vegetariers.nl/voeding/voedingsrichtlijnen/vitaminen/vitamine-b12
    De omschrijvingen van het tekort zijn hier wat extreem. Dit is na jaren een tekort. Problemen heb je dan al veel langer gehad.
    Groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tip. Ik eet al ruim 15 jaar vegetarisch, maar heb in het verleden wel een B12 tekort gehad en kreeg toen injecties. Dat B12 tekort kwam niet zo zeer doordat ik te weinig at, maar wel door mijn ziekte van Crohn waardoor de opname werd belemmerd. De afgelopen jaren is zo vaak bloedgeprikt dat ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat er nu weer een tekort is, zoiets gaat namelijk heel geleidelijk en dan had het uit die bloedonderzoeken moeten komen.
      Maar slik nu wel weer dagelijks multivitamine met 160% ADH B12, maar als er weer door de Crohn een belemmering van opname is helpt dat ook niet. Maar denk niet dat mijn Crohn weer opspeelt, want dan zou ik ook andere klachten moeten hebben.

      Verwijderen
    2. Overigens eet ik niet heel weinig zuivel hoor. Bijna dagelijks schaaltje yoghurt, kaas, koffiemelk in de koffie en regelmatig een eitje.

      Verwijderen
    3. Als je B12 tabletten gebruikt kan dat de waardes, zeg maar de oppervlakkige waardes in het bloed een vertekend beeld geven. Mij is verteld dat mocht je ooit injectie voorgeschreven krijgen je eigenlijk nooit zomaar mee kan stoppen. De waardes kunnen daardoor namelijk ook lange tijd, jaren normaal lijken terwijl je actieve B12 voor jezelf te klaag kan zijn om te functioneren. Dit weten ook lang niet alle (huis)artsen.
      Is je Hb ook wat aan de lage kant is het helemaal iets om nog eens goed uit te laten zoeken. Ik vond het zo typisch van je omschreven namelijk, kouwelijk, beetje in een dip, niets uit je handen krijgen. Wat je noemt is niet zonder meer genoeg om genoeg B12 uit te halen en ook B12 uit tabletten (niet zuigtabletten) levert uiteindelijk voor het actieve B12 soms te weinig op.
      Zomaar wat cijfers ruim schattend wat omgerekend je eet natuurlijk niet overal 100 gram van ;-)
      B12 in microgrammen (met info van voedingswaardetabel.nl):
      Een schaaltje volle yoghurt = 0,54
      40 gram 40+ kaas = 0,16
      40 gram koffiemelk (4 flinke scheuten schat ik) = 0,14
      1 ei gekookt = 0,66
      Totaal: 1,5
      Dat is echt veel minder dan het minimum van 2,8 mcg per dag voor een gezonde volwassene.
      Sorry dat ik zo fel ben, maar nu ik wel injecties krijg is mijn leven zo veranderd en ziet er zo enorm anders uit (in positieve zin) dat ik het niet kan laten te reageren. Maar ik ben blij dat het je aandacht heeft.

      Verwijderen
  3. Hoop dat je je snel wat beter voelt.
    Ik herken je spriraal/cirkel wel.

    Hier komt geen varkensvlees en geen aardappelen op tafel. Daar kunnen we niet (zo goed) tegen. En zo min mogelijk zuivel (yoghurt, toetjes) en kaas, wel eieren. En voor mij geen paddenstoelen.
    En 1 keer per week vis, heb ik laatst ingesteld. Meestal komt het neer op warmgerookte zalm. Is makkelijk te combineren met sla. Soms is het schol of tong. Lekker vers, heerlijk gebakken en dan smul ik ervan (vooral van tong, dat is mijn favoriet). Met vis moet ik nog wat leren om te variëren. Vegetarisch vind Meneer niets, al wil ik het nog wel eens proberen. Moet ik een heerlijk recept hebben. Is lastig, want ik lust geen kaas door mijn eten.
    Verder ben ik van mijn strenge dieet afgestapt. Ik hield het na 3 jaar heel strikt me eraan gehouden te hebben, niet meer vol. Lichamelijk merkte ik weinig verschil, ik kwam wel kilo's aan. Zeker i.c.m. de hormoonbehandelingen. Nu (paar jaar later) merk ik het wel aan mijn gezondheid, dus let ik wel weer wat beter op. Veel fietsen i.p.v. auto e.d. Minder proberen te snoepen.
    Helaas ben ik een grote eter (ook toen ik op dieet zat) dus is het lastig om af te vallen. Ik kan altijd wel eten, heb ook altijd wel zin in wat.
    Ik neem zelden cola, drink verder alleen kraanwater.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik herken dit heel erg. Dat heb ik soms ook een tijdje, gelukkig moet ik altijd voor de kinderen koken. Maar ik val ook langzaam af door gewoon zonder toevoegingen te eten. En soms gewoon pure chocolade lekker en het mag;-)

    Een hele dikke kus op je neus zet m op!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had ook zo'n dip na de vakantie. Moe, verkouden en bleh! Eigenlijk let ik er thuis alleen op dat ik weinig suiker op een dag binnen krijg, en natuurlijk zo min mogelijk e-nummers en rare toevoegingen. Van dat laatste merk ik qua gezondheid niet zo veel maar suiker destemeer. Tja, en dan moet je op vakantie natuurlijk niet vallen voor die heerlijke Zweedse kaneelbroodjes ;-) ik hoef niet echt op m'n gewicht te letten maar voelde me na de vakantie wel erg opgeblazen en suiker zorgt bij mij voor enorme rips in mijn energie-peil. Thuis moest ik dan ook weer erg afkicken, En dan duurt het altijd weer even voordat dat weer goed is. Stom hè, eigenlijk weet ik best dat het niet goed is om in de vakantie zo anders te eten, maar toch overkomt het me telkens weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier paleo, met geregeld vis en soms vlees. Bijvoorbeeld zalm, witvis of garnalen. Wegens veel omega drie en gezond. Ik heb ook een tijd geen dieren gegeten uit principe, maar vind mijn eigen gezondheid nu belangrijker dan het milieu wat dat betreft. Bovendien is ziek zijn ook milieuonvriendelijk.

    Lusteloosheid en last van menstruatie heb ik dan ook -behalve het bloeien lol- niet meer sinds ik suiker en tarwe laat staan maar geregeld een ei en een stukje zalm eet. En verder natuurlijk gewoon goed oplet...

    Kan je je kinderwens en de gezondheid die je wenst wel rijmen met je principes? Niet zeurderig bedoeld, in tegendeel!! Maar misschien is het nu in deze drukke periode die veel van je lijf eist, handig om tijdelijk wat vis bijvoorbeeld in je menu op te nemen? Ik at ook vega toen ik mijn zoontje borstvoeding gaf, na drie maanden was ik nog 54 kilo en constant duizelig, nu na 8 maanden voel ik me nog altijd prima!

    Begrijp me niet verkeerd, je moet doen waar je je goed bij voelt maar er wordt wel heel makkelijk geroepen dat je prima alle dieren uit je dieet kan gooien, maar wees er voorzichtig mee en zorg goed voor jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, vind je niet zeurderig hoor. Vis eten is iets waar ik al jaren over twijfel. Maar aangezien ik al meer dan 15 jaar geen vlees en vis heb gegeten kan ik het echt niet meer door mijn keel krijgen. Misschien ga ik toch eens wat lezen over die capsules met visolie.

      Verwijderen
  7. Dr. Moerman dieet, met vitamines bijslikken ensoms vis. Heb veel energie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh oh, wat voeding betreft is het net godsdienst denk ik. Iedereen heeft zo zijn eigen heilsleer. Ik eet geheel plantaardig sinds een half jaar. At daarvoor al zeker 30 jaar vega. Maar verdroeg achteraf geen kaas hoewel ik er dol op was. Stoppen met kaas hielp mij van hardnekkige darmproblemen af.

    Van vis ga ik over mijn nek zeker nadat ik vroeger eens gedwongen ben mijn eigen kots op te eten (dat was dus een vismaaltijd die ik echt niet lustte). Ik heb geen last van overgangsklachten, opvliegers en stemmingswisselingen, nada. Sport wel veel en dat schijnt enorm te schelen voor je stofwisseling. Je kunt nog zo gezond eten als je te weinig actieve beweging krijgt blijft je stofwisseling 'hangen'.

    BeantwoordenVerwijderen