vrijdag 10 april 2015

De simpele naaimethode

Op internet zie ik altijd van die leuke dingen die anderen met oude (kinder)kleding doen. Regelmatig heb ik me ook gewaagd aan zo'n project, verzamelde wat kleding, begon aan iets wat vervolgens weken bleef liggen en besloot uiteindelijk de hele bak met bewaarde kleding toch maar weg te doen. Het duurde me te lang, is was te onhandig en de naaimachine liep steeds vast.

Laatst sprak ik een moeder die veel (kinder)kleding zelf maakt en houdt van de "simpele-methode". Ze vertelde me dat het echt niet zo moeilijk is en ik maar een keer bij haar op de koffie moest komen om zo wat dingen te leren. Ik had er een beetje een hard hoofd in, zou het me dit keer wel lukken echt een projectje af te maken? En ook nog zo dat ik er achteraf plezier in heb en het niet zie als "moeten".

Gisteren was het dan zover, ik ging op de koffie bij haar en er schoof nog een andere moeder aan die ook graag wilde leren naaien. Ze had me gevraagd een tas met kleding mee te nemen waarvan ik dacht dat er nog wel iets meegedaan kon worden. Ik had dus net een paar weken daarvoor alle kleding uitgezocht en heel veel weggedaan. Maar gelukkig vond ik nog een paar niet uitgezochte dozen kinderkleding en stond er nog een vuilniszak kleding van mezelf. Ook trok ik nog wat dingen uit de kledingkast van zoontje, gekregen kleding waarvan ik nu eigenlijk al weet dat hij het toch nooit gaat dragen, omdat de pasvorm niet goed is, of het niet mijn smaak is.

Terwijl de kindjes heerlijk met elkaar speelden, gingen we de tas door. Ze liet wat zelfgemaakte dingen zien en ik kwam ook met een paar ideeën. Ik had een ongedragen romper waarvan ik het printje zo leuk vind. Ik had eens op Pinterest gezien dat iemand daar een t-shirt van had gemaakt en ze zei gelijk dat het mogelijk was en dat het een projectje zou zijn van 5 minuten. Vol ongeloof stond ik haar aan te kijken. Voor haar misschien, mij zou zoiets vast weer weken tijd kosten.

Maar we gingen stap voor stap aan de slag, waarbij ze mij het meeste zelf liet doen. Ik werkte voor het eerst op een lockmachine, wat een heerlijk ding, en in een half uurtje hadden we inderdaad een t-shirtje. Hij bleek iets aan de korte kant, maar voor een eerste projectje was ik helemaal happy.

Omdat het zo snel gepiept was maakten we van een lange broek met gaten op de knieën, die inmiddels ook te kort was geworden, een korte broek. Omdat zoontje zo smal is, paste hij van boven nog prima. Hier ging het een beetje mis op de lockmachine, maar ik ben tevreden met het resultaat. 

Ik ben nu helemaal enthousiast en al begonnen om van een jasje een bodywarmer te maken. Het lostornen doe ik alvast, dan kunnen we de volgende keer bij haar weer met de lockmachine aan de slag. Verder zijn er nog 3 lange broeken waar ik ook een korte broek van wil maken en nog wat rokken van mezelf omtoveren tot tops. Ideeën genoeg, dus het wordt tijd voor de tweede afspraak. 

Ik zit er nu wel aan te denken zelf een lockmachine aan te schaffen. Maar eerst maar eens kijken hoe lang ik het dit keer leuk blijf vinden. 



Na

Jammer dat ik ben vergeten een voor-foto te maken van de kleding.

7 opmerkingen:

  1. Het ziet er best goed en leuk uit! Bij mij is het zo dat naai/vermaak/brei/spin/haakvirussen komen en gaan en ik dus wle blij ben dat ik van alles in huis heb om er aan toe te geven als ik ergens zin in krijg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het leuk geworden! Ook ik droom van een lockmachine. Doe nu alles met de naaimachine maar dat werkt toch een stukje minder net af. Ben benieuwd wat je allemaal gaat maken en trouwens super leuk dat je dit met iemand samen doet. Ik kan nog niemand vinden op het schoolplein.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor dit soort werkjes is een lockmachine heel fijn. Dan is het echt snel klaar en dan blijft het leuk. Ik vermaak graag kleding, zodat er voor dochter of mezelf weer iets leuks is. De heren zijn er niet zo van gediend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen onze kinderen klein waren, naaide ik al hun kleding zelf ondanks ik nooit heb 'leren' naaien. Met een beetje handigheid, wat logica en een goede patronen en naaibeschrijvingen, slaagde ik erin om heel originele en exclusieve kledij te maken. Ik kocht regelmatig voor weinig geld leuke couponnetjes stof en recykleerde veel stof van te grote gekregen kledij.
    Ik heb nooit een lockmachine gehad maar werkte altijd met mijn gewone naaimachine en het verwerken van tricot lukte daarmee ook perfect (na wat oefenen). Ik maakte voor ons zoontje zelfs boxershortjes uit afgedankte t shirts.
    Er bestaan ook heel wat sites waar mensen die zelf naaien als hobby tutorials en tips om te naaien staan hebben en die zijn misschien een handige hulp om te leren naaien. Je vindt ook meer dan genoeg gratis patronen voor leuke kinderkleding op internet.liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je even googlet en 'ik recykleer' intikt, vind je heel wat tips om oude kledij te pimpen of te recykleren.

      Verwijderen
  5. het super leuk geworden,ik wil het ook wel eens doen maar er komt gewoon niet van,net als jij bewaarde ik het ook een tijdje en uit eindelijk ging het toch in de zak.
    maar als ik dit zo zie dan krijg ik er wel zin in om het te doen,dus wie weet.

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk! Hier ok een naaimachine en wel plannen maar nooit omgezet in de praktijk... Leek met toch altijd weer sneller om toch maar iets te kopen maar eigenlijk is dat jammer...

    BeantwoordenVerwijderen