dinsdag 25 februari 2014

Gemeentelijke aanslag is binnen

Vandaag ontvinen we de gemeentelijke aanslag: OZB, afvalstof- en rioolheffing en afrekening aangeboden afval. Sinds we in dit huis wonen, sept 2010, hou ik deze kosten bij in een spreadsheet. Zo weet ik wat we hier jaarlijks ongeveer aan kwijt zijn en kan ik ook mooi zien of de kosten zijn gestegen en zo'ja welke kosten en hoeveel. Jaarlijks bedraagt het totaal van deze kosten ca. 500 euro, toch wel iets dat je van te voren rekening mee wilt houden.

De OZB wordt bepaald aan de hand van de WOZ-waarde. Nu is de OZB de afgelopen 3 jaar gestegen, maar de WOZ-waarde is gedaald. In 2010 toen we ons huis kochten was de WOZ-waarde nog €192.000, nu is dat €178.000, valt me eigenlijk nog mee als ik de verhalen om me heen hoor. Omdat we elk jaar extra hebben afgelost, staat ons huis gelukkig niet onder water en zie ik extra aflossen momenteel niet als hoge prioriteit. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren ook veel aan de woning verbeterd.

De afvalstof- en rioolheffing zijn een paar euro's goedkoper geworden. En de afrekening aangeboden afval viel ook niet tegen. We hebben afgelopen jaar 3x de groene bak aan de weg gezet en 6x de grijze. Dit is ongeveer vergelijkbaar met de eerdere jaren. Door het afval goed te scheiden en de bak alleen aan de weg te zetten als deze echt helemaal vol is, kan je hier goed op besparen. Maar ik denk dat nog minder aanbieden vrijwel onmogelijk is en dat zijn dan ook maar een paar euro's per jaar die we daar mee besparen.

Totaal van de gemeentelijke aanslag van dit jaar is € 535,79, 2 jaar geleden was dit € 530,57 dus de stijging valt wel mee gelukkig. We kunnen dit bedrag in 6 termijnen betalen of ineens. Wij kiezen er voor om dit in termijnen te betalen. Je krijgt toch geen korting als je het in 1x betaald en zo krijgen we er tenminste nog een beetje rente over. Op onze betaalrekening krijgen we ook 0,75% rente. Daarnaast wordt er wel rekening gehouden met deze kosten in ons huishoudboekje bij kwartaal- en jaarkosten, maar we maken hier geen reservering voor op een spaarrekening. Eigenlijk komt het altijd wel uit.

Ik hoor om me heen regelmatig mensen "zeuren" dat de gemeentelijke aanslag weer binnen in. Begrijp me niet verkeerd, ik geef mijn geld ook liever ergens anders aan uit hoor, maar je weet dat die elk jaar komt, dus hou er gewoon rekening mee, dan voelt het veel minder vervelend.

7 opmerkingen:

  1. Wat heb je dat goed voor jezelf op een rijtje! Goed geregeld zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb alleen 'last' van de afvalstoffenheffing. Ik hoor van veel mensen dat die bij hen gedaald is en vaker in de afgelopen jaren gedaald is. Sinds ik hier woon gaat het standaard met zo'n 4 euro per jaar omhoog. Begin mij onderhand af te vragen wat mijn gemeente verkeerd doet...

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben 'm nog niet gekregen, maar heb er altijd geld klaar voor staan op de reserveringsregeling. Ik mopper er ook niet over dat ik moet betalen, wel over WAT is moet betalen. Waar wij proberen te besparen, lijkt de gemeente alleen maar meer geld uit te geven....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik hou er niet bewust rekening mee (vergeet dit gewoon in mn overzicht) maar we hebben t op de spaarrekening staan idd om het op te kunnen vangen zo jaarlijks. ben t wel met je eens hoor je weet dat t elk jaar weer komt. het bedrag niet precies, maar hou rekening met het bedrag van het jaar ervoor met iets extra en je zit bijna altijd goed toch ;) wij betalen wel in 1x. hoef ik niets in mn maandelijkse schema aan te passen. maar wij boeken inkomsten elke maand naar de spaar en dan een vast bedrag terug om van te leven (wisselende inkomsten en betaaldata, zo beter overzicht en een vast uitgavenpatroon en sparen automatisch alles wat boven dat maandbedrag binnenkomt). door jaarlijks in 1x te betalen hoef ik het maandbedrag niet aan te passen voor 10 maanden, maar kan alles gewoon hetezelfde blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga hem dit jaar voor het eerst in termijnen betalen. Je krijgt inderdaad toch geen korting, dus waarom in 1x doen? Ik weet inderdaad dat het komt, maar baal er soms ook wel van. Vooral omdat het idd lijkt alsof de gemeente het geld vervolgens weer weggooit. En ik baalde ook altijd van die rare regel dat je met z'n tweetjes voor 3 personen betaalt. Niet dat ik er wakker van lag ofzo, maar heb dat altijd een vreemd iets gevonden. Nou ja, nu betaal ik gewoon weer voor 1.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik houd er ook rekening mee, alleen betalen wij het dubbele, exclusief de waterschapsbelasting van ruim 300, een totaal van zo'n 1350 euro. Toch wel een bedrag om even over te zeuren!

    Groetjes Jacq

    BeantwoordenVerwijderen