woensdag 9 maart 2016

Tomaatjes zaaien


Na het zaaien van de paprikazaadjes 2,5 week geleden, waren vandaag de tomaatjes aan de beurt. Een leuk karweitje om samen met zoon te doen op de woensdagmiddag. Ik had diverse soorten tomatenzaadjes besteld en ook nog een zakje oud zaad, de tht is dan wel verstreken maar we zien wel wat het wordt. In totaal zaaiden we van 7 soorten elk 4 zaadjes (soms 2 in één vakje). Om tomaatjes te zaaien is het misschien nog wat vroeg, de meeste boekjes die ik heb, raden begin-eind april aan. Maar ach ze staan binnen, we hebben de ruimte om ze wat langer binnen te houden en dan zijn de kweekbakjes straks weer leeg voor andere zaadjes zoals courgette en komkommer die eind april aan de beurt zijn.

wc-rolletjes doorknippen en vullen met grond



We zaaiden 6 soorten tomaatjes en nog 1 soort paprika

In elk bakje 1 of 2 zaadjes en nog een beetje grond erop.
Achter elk rijtje een stokje met wat er gezaaid is.
Nu maar hopen dat zoon ze niet stiekem verwisselt.

De paprikazaadjes zijn inmiddels bijna allemaal uitgekomen. Bovenop zie je nog wat "extra zaadjes" liggen. Toen ik van de week een paprika aan het snijden was pikte zoon snel wat zaadjes en vertelde trots dat hij er nog een paar had gezaaid.

Paprika's

Verder staan er in de vensterbank nog 2 avocadoboompjes, ook zelf opgekweekt met zaadjes uit een avocado zo'n 2 jaar geleden, zie hier. Nu ze voor het zonnige kamerraam staan doen ze het een stuk beter, eerder waren ze daar nog niet veilig voor zoon, maar inmiddels blijft hij redelijk van de plantjes af. Vruchten zullen er wel nooit aankomen, maar oh oh wat vind ik ze leuk!

Kijk eens hoe groot deze avocadoboom al is

Deze is net een slagje kleiner, maar wordt even liefdevol verzorgd.

de speelgoedbloemen moesten van zoon ook op de foto

Als je met de kinderen wilt gaan moestuinieren of een kind een leuk pakketje zaadjes cadeau wil doen, is onderstaand boek nog wel een aanrader. Misschien is het ook wel in de bieb te krijgen. Een duidelijke uitleg en een leuk verhaaltje er om heen. En er zit ook nog een handige zaaikalender in. Op de website makkelijkemoestuin staat ook volop informatie en onlangs is er ook een makkelijkemoestuin app verschenen. Ik ben erg fan van deze Jelle, dus maak graag wat reclame voor hem .





6 opmerkingen:

  1. Ben ook fan. Wacht op de app voor android.
    Tomaatjes zaai ik erg vroeg. Kan hij gelijk als 'boompje' in de tuin, als het weer zich ervoor leent.
    Dit jaar doe ik geen tomaten denk ik. Heb heel veel andere zaadcel gekocht. En maar 1 bak.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. vorig jaar heb ik gewoon de zaden van een lekkere pruimtomaat zo vanuit de tomaat in de grond gestopt. niet afspoelen niets daarvan . eten en hup in een potje. dat ging echt super goed!
    Pitjes van manderijnen gaan ook zo goed! een avocadoboompje heb ik ook staan de volgende keer ga ik hem eerder toppen. dan wordt hij breder. Heerlijk he zo bezig zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat een goed idee, pitjes van mandarijnen, had ik zelf nog niet aangedacht, ga ik hier ook proberen.
      En een avocadoboompje topppen, daar had ik nog niet van gehoord. Bedankt voor de tip.

      Verwijderen
  3. Ik ben ook fan van Jelle, ik heb nog niets voorgezaaid. Onze tuin wordt veranderd dus ik weet niet of het dit jaar veel 'nut'heeft. Maar mijn kruidenbak moet zeker weer wat vers kruid hebben en ik vond nog maggikruid. Zo lekker in de bouillon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik vind het super leuk,bij jou hihi ik ben er geen fan van,want bij mij mislukt het echt altijd,er groeit nooit iets bij mij,haha ,ook kan ik niet hier in huis met de planten,ik heb ze ook nooit meer,want ze gaan altijd dood bij mij,geen idee wat ik fout doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben op het kinderdagverblijf aan het moestuinieren. Hier heb ik daar geen plaats voor, maar daar heb ik een stuk grond gekregen. En nu maar hopen dat het lukt.

    BeantwoordenVerwijderen