dinsdag 23 februari 2016

Goedkope zaden in kleine hoeveelheden voor je moestuin

Na het zaaien van de paprika's afgelopen zondag, was het weer een beetje gaan kriebelen om te gaan beginnen in de moestuin. Wat gaan we dit jaar doen? Vorig jaar is door de verbouwing en veranderingen in onze voor- en achtertuin weinig van moestuinieren gekomen. Dit jaar wil ik wel weer wat zaden in de grond gaan stoppen en kijken of er wat eetbaars uitkomt.

Ik pakte mijn bakje met zaden er eens bij en kwam tot de conclusie dat er weinig bruikbaars in zat. Of de THT-datum was verstreken of zaden van groente die tot nu toe weinig succes hebben opgeleverd of waar we niet zo fan van zijn. Met de beperkte ruimte die ik heb, kies is het liefst voor groenten die makkelijk te kweken zijn, we graag lusten en weinig ruimte in nemen of een korte groeitijd hebben. Zo kunnen we optimaal gebruik maken van ons kleine stukje beschikbare grond.

In de achtertuin heb ik ca. 1m2 om wat in te zetten en in de voor en achtertuin kan ik ook nog wel wat zaaien onder de druivenstruik en in de voortuin tussen de bessenstruiken. Verder heb ik nog wat kleine bakken en potten in zowel de voor- als achtertuin.

Een concreet plan maken, zou misschien het beste resultaat opleveren. Maar als ik gewoon wat doe op gevoel kom ik ook een heel eind. En voor mij gaat het uiteindelijk om de lol.

Een aantal jaar geleden bestelde ik wat zaden bij een site waar je kleine aantallen zaden tegelijk kan bestellen. Ideaal voor mij, omdat ik wel graag wat diversiteit heb, maar geen 100 zaden van elk soort nodig heb. Die site bleek helaas niet meer te bestaan. Na wat speurwerk kwam ik een soortgelijke site tegen Zaden en Zo. Nee, geen aandelen alleen een tip voor mensen die hetzelfde zoeken.

En wat is dat weer leuk zaden uitzoeken, daar begint de pret voor mij al. Wat gaan we dit jaar zaaien en wat zullen we weer allemaal uit eigen tuin kunnen eten. Uiteindelijk bestelde ik wat voor mij nieuwe soorten, maar ook wat bekende. Uiteindelijk kocht ik natuurlijk weer te veel, want het is zo verleidelijk om je hele virtuele winkelmandje vol te gooien als alles max. 1 euro kost. Maar goed, ik zie dit als hobby, doe waarschijnlijk weer 2 jaar met de zaden en heb verder weinig "nodig" voor de tuin dit jaar.

Wat kocht ik allemaal?

aantal   omschrijving prijs 
 
 
1 x    Tomaat White Current € 0,75
 
Aantal zaden: 10 zaden

1 x    Tomaat Gardeners Delight € 0,50

Aantal zaden: 10 zaden
 
1 x    Tomaat Tiny Tim € 0,50
 
Aantal zaden: 10 zaden
 
1 x    Tomaat Tumbler € 0,75
 
Aantal zaden: 10 zaden
 
1 x    Mesclun / babyleaf mix € 0,50
 
Aantal zaden: 100 zaden
 
1 x    Mizuna Groenbladig € 0,35
 
aantal zaden: 50 zaden
 
1 x    Pluksla gemengd € 0,50
 
Aantal zaden: 100 zaden
 
1 x    Sla Little Gem € 0,35
 
aantal zaden: 50 zaden
 
1 x    Sla Tom Thumb € 0,35
 
aantal zaden: 50 zaden
 
1 x    Veldsla Groene Volhart 2 € 0,35
 
aantal zaden: 50 zaden
 
1 x    Paprika Mini Belle Chocolate € 1,00
 
Aantal zaden: 10 zaden
 
1 x    Snijbiet Canary € 0,50
 
Aantal zaden: 25 zaden
 
1 x    Tatsoi Green € 0,50
 
Aantal zaden: 50 zaden
 
1 x    Courgette Black Beauty € 0,50
 
Aantal zaden: 10 zaden
 
1 x    Courgette mix € 0,75
 
Aantal zaden: 10 zaden
 
1 x    Courgette Ronde de Nice € 0,75
 
Aantal zaden: 10 zaden
 
1 x    Komkommer Spacemaster € 1,00
 
Aantal zaden: 10 zaden
 
1 x    Komkommer Marketmore € 0,50
 
Aantal zaden: 10 zaden
 
1 x    Spinazie Medania € 0,50
 
Aantal zaden: 50 zaden
 
1 x    Spinazie Amsterdams Reuzenblad NIEUW € 0,50
 
Aantal zaden: 50 zaden
 
1 x    Postelein Winter € 0,50
 
Aantal zaden: 100 zaden
 
1 x    Gewone groene Postelein € 0,50
 
Aantal zaden: 100 zaden
 
1 x    Basil Bush € 0,50
 
Aantal zaden: 50 zaden
 
1 x    Strawberry Sticks € 0,75
 
Aantal zaden: 20 zaden
 
1 x    Keuken kruidenpakket € 3,50
 
 
1 x    Zonnebloem Pakket € 2,00
 
 
1 x    Eetbare Bloemen Pakket € 4,00
 
 
1 x    Tomaat Yellow Pear € 0,00
 
Aantal zaden: 5 zaden
 
Subtotaal inclusief BTW € 23,15  
Verzendkosten € 3,05  
Betaalkosten € 0,50  
Totaal inclusief BTW € 26,70  


Bij je bestelling mag je een gratis zakje zaden uitzoeken. Ik koos voor de Tomaat Yellow Pear.

Misschien ga ik ook nog wel wat leuke cadeautjes maken met de zaden. En verder is het vooral genieten van wat er op gaat komen en wat uiteindelijk zijn weg zal vinden naar onze monden. Dit jaar ook maar eens bijhouden wat we allemaal kunnen oogsten uit eigen tuin en wat het dus oplevert.

Ik heb overwogen om dit jaar biologisch zaad te kopen. Maar omdat ik geen site kon vinden waar je biologische zaden in kleine aantallen kan kopen, toch voor regulier zaad gekozen. Natuurlijk kan je wat zakjes kopen en met andere uitwisselen, misschien een idee voor de volgende keer.

De zakjes waar de THT van verstreken is ga ik natuurlijk niet weggooien, maar alsnog in de grond stoppen en kijken wat het oplevert. Met de zakjes zaden waar ik niks mee doe, ga ik kijken of ik iemand anders blij kan maken.

Koop jij ook zaden voor je (moes)tuin en waar koop je die?

4 opmerkingen:

  1. Ik houd van bepaalde groenten zaden van de oogst van het jaar voordien. Ik doe dat al jaren en 'win' dus elk jaar zaad van kerstomaten, vleestomaten (coeur de boeuf), romatomaten, staakbonen, paarse bonen, courgettes, pompoenen, selder, paprika, pepertjes.... (en sommige perkplantjes zoals tagetes) Ik koop sommige jaren wel nog wat zaad bij van andere groenten : snijbiet, peterselie, waterkers, allerhande soorten sla. Of ik zaad bijkoop hangt af van de houdbaarheidsdatum van zaden van het jaar voordien. Zaad dat 'overtijd' is geef ik toch nog een kans maar ik reken er niet teveel op dat het nog voldoende kiemkracht heeft. Wij kopen onze zaden bij AVEVE (boerenbond) en wisselen ook zaadjes en plantjes uit met ene van de buren en/of collega's.
    Plantaardappelen koop ik zowiezo elk jaar. De rabarber en doorlevende zurkel, doorlevende spinazie en doorlevende kervel komen er zowiezo elk jaar opnieuw terug door. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij Groen van Toen zijn ook zaden in hele kleine hoeveelheden te bestellen, nog meer variatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn man krijgt vaak zakjes met zaden van zijn vader. En die koopt volgens mij veel bij de Lidl.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een andere webshop gevonden: http://www.kleinemoestuin.nl/index.php
    [Groente- en kruidenzaden voor uw moestuin in kleinverpakking].
    Assortiment is niet heel groot maar wel veel gewassen en kleine hoveelheden.

    BeantwoordenVerwijderen