dinsdag 6 augustus 2013

Bewaren, waar leg je de grens?

Jarenlang bewaarde ik héél veel spullen. Want je weet maar nooit wanneer je het weer nodig hebt en om het dan weer nieuw te moeten kopen is zonde toch. Wie wat bewaard heeft wat, is toch een bekende uitdrukking?

Maar langzamerhand werd mij duidelijk dat de spullen die ik in mijn huis verzamelde mij meer last opleverde dan geluk. De spullen werden van het ene huis naar het andere huis meeverhuisd in verhuisdozen en bleven dan in die doos op zolder. Of spullen werden verplaatst van de ene ruimte naar de andere. En iedere keer moest ik op zoek naar dat ene ding wat ik nog ergens in huis had liggen en was dan een halve dag aan het zoeken. Of kocht uiteindelijk toch een nieuwe. De zolder stond vol met zooi en had meer de functie van opslagplek als leefruimte. En de kasten beneden zaten overvol, zodat ik regelmatig aan het zoeken was of alles eruit viel.

Ik vond het moeilijk om spullen weg te doen. Ik dacht aan de emotionele waarde, de prijs die ik er ooit voor had betaald, van wie ik het had gekregen en die persoon of dacht aan het moment dat ik het toch weer nodig zou hebben.

Nu vind ik het niet meer moeilijk om spullen weg te doen, want ik zie wat het me oplevert. Heerlijk die ruimte in huis en niet uren te zoeken naar dat ene. Ik weet precies wat ik in huis heb en kan vrijwel alles direct pakken. Als ik het niet (meer) heb en wel ECHT nodig heb, vraag ik het te leen aan mensen in de omgeving, ga naar een 2e hands exemplaar opzoek en in het uiterste geval koop ik het nieuw. En hoe vaak komt dat voor? Nou zelden. En als het voorkomt kost het me misschien een paar euro, maar dat heb ik er dan wel voor over. En daarna kan ik het altijd weer verkopen als het iets is dat ik maar 1x in de 5 jaar gebruik. Dat kost me minder dan alle stress van zoeken en steeds opruimen. En het levert me ook lekker ruimte op. We hebben nog steeds plannen voor een speelzolder, maar er staat nog veel zooi. Er komen een paar schotten waar we de spullen kunnen opbergen die we ECHT willen bewaren. Zoals de kampeerspullen, de kerstboom en wat versiering. Maar ik ga geen 3 dozen vol versiering meer bewaren. Dan koop ik wel leuke kerstversiering op de kerstmarkt van de kringloop, voor een paar euro heb je dan allemaal leuke spulletjes en een keer iets nieuws. En daarna kan het gewoon weer weg..... Ik geef dan liever elk jaar een paar euro daaraan uit, dan aan allemaal zooi om me vol te vreten.

En wat doe ik met de doos verkleedkleren? Bewaren tot zoontje een jaar of 5 is en er iets mee kan. Nee, dat gaat ook maar naar de toneelclub bedacht ik me vandaag. Scheelt weer zooi, mensen zijn er blij mee en tegen die tijd kan ik vast wel weer ergens iets leuks op de kop tikken of krijgen via de weggeefhoek. Of blijkt hij helemaal geen interesse te hebben in gekke hoedjes en boa's.

Dus vandaag ging er weer heel veel zooi op internet. Soms gratis, soms voor een paar euro. In november sta ik nog een weekend op een rommelmarkt, dus hoop tegen die tijd wel alles opgeruimd te hebben. Zou het mogelijk zijn mijn huis zooivrij voor eind van het jaar? En dan bedoel ik met name de 3e slaapkamer en zolder. Misschien helpt het me om me dat als doel te stellen. Want dat moet ik nog wel even doorbikkelen met ruimen. En niet steeds weer in de verleiding komen nieuwe zooi te verzamelen.

15 opmerkingen:

  1. Lekker opruimen. Waarom neem je nog een kerstboom? Wij hebben al jaren geen en dat bevalt me prima. Geen stroomverbruik geen boom naar zijn grootje geen troep op de zolder en je hoeft hem nadien niet weer op te ruimen en het geld hou je nog eens over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is dat ik een zoontje heb en voor hem de kerstboom wel leuk vind. Maar de afgelopen 2 jaar heeft hij hier inderdaad ook niet gestaan. Ik zou het ook niet missen hoor!

      Verwijderen
  2. Heerlijk hè, dat opruimen van overbodige spullen! de ruimte die het je geeft is onbetaalbaar
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker gevoel he dat opruimen. Ik ben ook weer begonnen. Ik heb afgelopen weekend de kledingkast van jongste dochter leeggetrokken en dat was wel even schikken... 2 vuilniszakken vol met kleding maat 62 en 68. Te erg. Of er nog een derde komt dat weet ik nog niet. Aan de ene kant willen we het wel maar de andere kant, zoveel ruimte hebben we nou ook weer niet in huis. De kamertjes zijn op en verhuizen zit er niet in. Ik ga in ieder geval een selectie maken en weer even marktplaatsen.

    Kerstspullen ga ik ook uitzoeken, daar heb ik ook teveel van. We hebben zelfs 2 kerstbomen. Een kleine en een grote. Denk dat ik aan mijn broertje vraag of hij de grote wil hebben.



    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf ook pogingen aan het doen mijn huis terug te vinden onder de zooi. ook nog een rommelmarkt in oktober. maar voor die tijd ook proberen zoveel mogelijk weg te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He he, er hangt iets in de lucht zekers? wij zijn hier ook volop aan het opruimen ;)
    Eén van de dagen rij ik weer met een volle auto richting kringloop....moet alleen opletten dat ik niet teveel terug mee naar huis breng ;)
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de kringloop ben ik ook geneigd weer veel zooi mee naar huis te nemen. Maar voordeel is wel dat ik weer makkelijker van die spullen afstand kan doen. Dus soms heb ik iets maar een paar maandjes in huis, ben ik er weer op uit gekeken en doe ik het weer weg. Soms krijg ik er dan zelfs nog meer voor als ik er voor betaald heb. Niet dat ik het daarom doe, maar als ik mensen laat bieden op MP is het toch mooi meegenomen.

      Verwijderen
  6. Binnenkort worden er bij ons schotten op zolder geplaatst en dan kan ik ook eindelijk beginnen met opruimen. Wat kan er veel weg en wat echt bewaard moet blijven kan mooi achter de schotten en dan weet ik precies wat ik heb en wordt het niet zoals nu van de ene kamer naar de andere verhuisd en staat het ook wat netter op zolder, waar wij ook slapen.

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ben ook druk met opruimen, 18 jaar geleden heel veel weggedaan ,omdat ik van een ruim huis naar een klein huis verhuisde, maar naar mate dochter groter werd sloop er toch weer veel het huis in waarvan ik dacht dat ik het nog wel eens nodig had en natuurlijk spulletjes van mijn dochter waar ze geen afstand van wilde doen,maar dit jaar toch maar weer eens flink alles uitzoeken en al heel wat weggedaan wat al jaren in dozen zat en waarvan je dacht ,je weet maar nooit , samen met dochter uitgezocht wat weg kon en wat zij wilde bewaren en dat opnieuw georganiseerd, er blijft nog aardig wat over ,maar het is in ieder geval wat beter ingepakt zodat het minder ruimte inneemt,maar wat me elke keer weer opvalt is dat er al een flink aantal tassen met spullen naar familie, vrienden,de kringloop en als laatste mogelijkheid als het echt kapot is de kliko gegaan zijn ,maar dat het erg tegenvalt wat het aan ruimte oplevert, dus we gaan nog even door met reorganiseren , opruimen en wegdoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En pas op,voor de spullen,die andere mensen je aanbieden. Want dan loopt het weer vol.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier ben ik gisteren weer begonnen. Eerst met kleine dingen. Ongebruikte spelletjes. Sportschoenen die nog maar sinds 1997 vrijwel ongebruikt in de kast stonden :) Ik ben degene met de meeste spullen in huis. En dan vooral creaspullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik balanceer regelmatig tussen flink willen opruimen, en het gevoel 'je weet maar nooit'. Tijdens onze verhuizing naar het platteland heb ik heel veel weggedaan, en soms ook wel dingen die ik nu mis!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vraagje: kun je weer eens een update geven bij je doelen lijstje?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Sinds ik het huis heb opgeruimd, is er een extra kamer vrij (op zolder). Die heb ik de afgelopen jaren verhuurd, en het geld in extra hypohteekafslossingen gestopt. Als de hypotheek afgelost is (voor zover de kleine letterjtes toelaten), ga ik het op geldvoorelkaar.nl investeren.
    Zo levert opruimen geld op, dat ook nog eens aardig rendeert. Dat motiveert, joh!

    BeantwoordenVerwijderen