zondag 18 augustus 2013

Besparen op vakantie uitgaven

Nu we aan het inpakken zijn voor de vakantie valt het me op dat ik dit jaar geen boodschappenlijstje heb voor de vakantie. Eerdere jaren waren de boodschappen die ik nog deed voor de vakantie vaak al een behoorlijke kostenpost: 50-100 euro.

Wat kocht ik dan zoal? Nou ik ging dan naar de drogist voor paracetamol, zonnebrandcrème, klein verpakkingen van shampoo, douchegel, deodorant e.d. En dan werden er ook nog boodschappen bij de super gedaan voor eten voor onderweg. Vaak was dat dan vooral veel snoep, broodjes en pakjes drinken.  En vroeger kwamen door ook nog batterijen en fotorolletjes bij, maar sinds het digitale tijdperk hoeft dat ook niet meer en gebruiken we alleen nog oplaadbare batterijen voor het fototoestel.

Dit jaar heb ik het anders aangepakt en heb ik alleen wat snoep voor onderweg gekocht en van die vacuümzakken om beddengoed en handdoeken klein mee te krijgen. De pakjes drinken heb ik verruild voor 2 literflessen water met een scheutje diksap. Die gaan in de vriezer, dan blijven ze ook nog lekker koel onderweg en dienen ze gelijk als koelelement. Verder gaat er aan eten mee alles dat thuis op moet. Dus ik zal wat creatief moeten zijn om er lekkere hapjes mee te maken. Misschien maak ik wat gevulde wraps, daar kan ik veel restjes groente in kwijt. Verder gaat er een bak courgettesoep mee uit de vriezer, dat is dan gelijk het eten voor 's avonds en hebben we nog een koelelement. En er ligt nog eigen gebakken ciabattabrood in de vriezer, dus dat kan er mooi bij. Verder nemen we nog wat cherrytomaatjes mee uit eigen tuin, bak ik van de nog te oogsten courgette een courgette-cake. En er liggen nog genoeg pakken rijstwafels, zakjes rozijnen en ander gedroogd fruit. Misschien kan ik wat dadels vullen met roomkaas, is dat ook gelijk op. En we kunnen ook nog gekookte eieren meenemen. Voor de reisapotheek hebben we nog genoeg in huis. Shampoo heb ik in een klein flesje gedaan en nemen we gewoon een grote tube tandpasta, tube zonnebrandcrème en deostick mee. Verder gebruiken we niet meer zoveel verzorgingsproducten, dus dat scheelt ook al heel veel.

Ter plaatse zullen we misschien wat meer moeten kopen, maar door gebrek aan ruimte in de auto is het niet anders. Er gaat een klein pakje luiers mee (wasbaar zie ik niet zitten op vakantie), een klein flesje olijfolie en afwasmiddel en de rest kopen we daar wel. Nou ja, misschien gaan er nog wat open potjes mee die nog in koelkast staan. Toch zonde om weg te gooien en als er nog plek is in de koelbox kan het gewoon mee.

Eigenlijk is het ook wel relaxt om niet vlak voor vakantie nog naar de supermarkt, drogist en apotheek te hoeven hollen.

19 opmerkingen:

  1. Klinkt lekker! En dan ook nog voordelig! Fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op deze manier zijn wij ook een weekje op vakantie geweest. Ik bewaar altijd hele kleine potjes met schroefdeksel daar doe ik dan olie en azijn in. Kruiden schep ik in een heel klein diepvriesbakje (witte peper-kerrie-paprika-zout)1 tube tandpasta en deo voor de hele familie. Grote bak (lekvrij) met eigengemaakte rauwkost mee, dan heb je meteen op het vakantieadres wat lekkers te eten en een goede afsluitbare bak voor koekjes op de vakantie.
    Shampo en creme in een klein plastic flesje (ooit eens gekocht).
    En ach, soms grijp je mis op je vakantieadres maar dan waardeer je je eigen spullen toch ook weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O'ja dat is ook nog wel handig om wat specerijen en kruiden in kleine bakjes mee te nemen.

      Verwijderen
  3. Zo beparen heb ik nog niet gedaan. Maar ik denk dat wij gemiddeld ook minder geld uitgeven aan vakanties dan andere mensen. We hebben een tent, gaan naar kleinere campings en koken zelf in plaats van uit eten. Ik schrik vaak van de prijzen die anderen uitgeven voor twee weken vakantie. Alleen al aan huur van een stacaravan of huisje geven ze een vermogen uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wens je een fijne vakantie!

    Groetjes Annelieya

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo hebben wij dat eigenlijk ook altijd gedaan. alles in kleine verpakking meenemen. Nou is het daar waar jullie heen gaan misschien ook nog eens duurder dan hier. Ook altijd zelf gekookt scheelt een hoop stress en is een stuk voordeliger. Heel veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weet niet of je in nl blijft of naar t buitenland gaat, we kopen vaak goedkoop in het buitenland bepaalde spullen en nemen die dan weer mee naar huis.Afwasborstel niet vergeten mee te nemen. Paar washandjes en een fles schoon water vind ik ook prettig voor ongelukjes onderweg.Rol zakken of zakjes.Klein beetje vloeibaar wasmiddel mocht je vlekken hebben die je er snel op de and wil uitwassen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Allereerst alvast een fijne vakantie!!

    Wij kochten vroeger ook vaak van die mini-verpakkingen, maar daar zijn we ook mee gestopt. Nu heb ik van die speciale reisflesjes, die je elke keer kan bijvullen vanuit een grote shampoo-fles. Die gaan dan mee op vakantie :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik heb ook een paar van die hervulbare reisflesjes. Heb wat olijfolie en afwasmiddel in een lege koffiemelkflesjes gedaan.

      Verwijderen
  8. Oh ja, dat is wel een goede tip. Gelijk maar even een overzichtje afgedrukt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk land, Denemarken! Prettige vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Veel plezier in Denenmarken, blog je ook vanuit daar trouwens ?
    dag dag :)

    ---Josephine--

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij gebruiken op vakantie ook geen wasbare luiers, dat vind ik net een brug te ver.
    Mooie besparing heb je zo zeg! Lijkt me wel relaxed om zo op vakantie te kunnen vertrekken

    BeantwoordenVerwijderen